- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dzieje filmu niemieckiego 3302-DFN-OG
Wykład przybliżyć ma studentom historię filmu niemieckiego. Podczas kolejnych wykładów zaprezentowane zostaną poszczególne jej etapy:
- Bracia Skladanowscy i film epoki wilhelmińskiej
- Film weimarski: nie tylko ekspresjonizm
- Fritz Lang, Friedrich Wilhelm Murnau, G.W. Pabst
- Film w Trzeciej Rzeszy
- Wielka emigracja: niemieccy filmowcy w Hollywood
- Po wojnie: nowe, trudne początki
- Podzielony ekran: kino dla mas w NRD i RFN
- Niemiecki film powstaje z kolan: Manifest oberhauseński i kino autorskie
- Rainer Werner Fassbinder
- Werner Herzog
- Volker Schlöndorff i Wim Wenders
- Werner Schroeter i Hans-Jürgen Syberberg
- Good bye, Fassbinder: X-Filme i pierwsza generacja zjednoczonego kina niemieckiego
- Najmłodsze pokolenie, Berliner Schule i Nouvelle Vague Allemand
- Kino komercyjne i filmy dokumentalne
Zajęcia realizowane będą w formie wykładu ilustrowanego fragmentami reprezentatywnych dla danych zjawisk filmów.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student posiada ogólną wiedzę na temat najważniejszych zjawisk i postaci w historii filmu niemieckiego. Potrafi je powiązać z określonym kontekstem historycznym, społecznym i politycznym a także z procesami zachodzącymi w kinematografii światowej. Ma podstawy do dalszych, pogłębionych studiów nad konkretnymi zjawiskami w kinie niemieckim oraz śledzenia nowych tendencji w niemieckiej kinematografii.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział w zajęciach
Literatura
Zalecana literatura:
Lubelski T., Sowińska I., Syska R. (red.): Kino nieme. Historia kina, tom 1, Kraków 2014
Lubelski T., Sowińska I., Syska R. (red.): Kino klasyczne. Historia kina, tom 2, Kraków 2011
Lubelski T., Sowińska I., Syska R. (red.): Kino epoki nowofalowej. Historia kina, tom 3, Kraków 2015
Dębski A., Loiperdinger M. (red.): KINtop. Antologia wczesnego kina, Wrocław 2016
Kracauer S. – Od Caligariego do Hitlera, Gdańsk 2009
Kłys T. - Od Mabusego do Goebbelsa. Weimarskie filmy Fritza Langa i kino niemieckie do roku 1945, Łódź, 2013
Eisner L. – Ekran demoniczny, Gdańsk 2015
Drewniak B.: Teatr i film Trzeciej Rzeszy. W systemie hitlerowskiej propagandy, Gdańsk 2011
Trauman J.: Narodowy socjalizm w kinie zjednoczonych Niemiec, Wrocław 2014
Gwóżdź A. (red): Kino niemieckie w dialogu pokoleń i kultur, Kraków 2004
Gwóźdź A.: Obok kanonu. Tropami kina niemieckiego, Wrocław 2011
Gwóźdź A. (red.): Filmorób czyli kino nieustające Rainera Wernera Fassbindera, Kraków 2005
Kempna-Pieniążek M.: Marzyciele i wędrowcy. Romantyczna topografia twórczości Wernera Herzoga i Wima Wendersa, Wrocław 2013
Gwóźdź A. - Technologie widzenia, czyli media w poszukiwaniu autora: Wim Wenders, Kraków 2004
Krzysztof Stanisławski, Volker Schlöndorff, Warszawa 2009
Fiuk E.: Inicjacje, tożsamość, pamięć. Kino niemieckie na przełomie wieków, Wrocław 2012
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: