Zasadnicza praktyka dydaktyczna – III i IV etap edukacyjny 3302-2ZPD1-L
W trakcie zasadniczej praktyki dydaktycznej następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych w zakresie nauczania języka niemieckiego na III i IV etapie edukacyjnym poprzez:
1) zapoznanie się ze specyfiką szkoły ponadpodstawowej, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;
2) pełnienie roli nauczyciela języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej, w szczególności: planowanie, organizację i prowadzenie lekcji języka niemieckiego na podstawie samodzielnie opracowanych scenariuszy, formułowanie celów, dobór i dostosowanie metod i form pracy oraz środków dydaktycznych (w tym multimedialnych i technologii informacyjnej), dostosowywanie sposobu komunikacji w języku niemieckim, animowanie aktywności uczniów, rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej, organizację pracy uczniów w grupach zadaniowych, dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, diagnozowanie uczniów, podejmowanie indywidualnej pracy dydaktycznej z uczniami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), podejmowanie działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej, podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami;
3) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym: prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocenę własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela, ocenę przebiegu prowadzonych lekcji języka niemieckiego oraz realizacji zamierzonych celów, konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji języka niemieckiego, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (w ramach zajęć z przedmiotów Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 1, Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 2, Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 3).
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Tryb prowadzenia
zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
WIEDZA
1. Student posiada uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu glottodydaktyki, psychologii i pedagogiki, popartą doświadczeniem w jej praktycznym zastosowaniu.
K_W01
K_W02
2. Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk na III etapie edukacyjnym. Zna specyfikę pracy dydaktycznej i wychowawczej w ramach lekcji języka niemieckiego/ obcego w szkole ponadpodstawowej.
K_W18
K_W19
3. Student posiada wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela (języka niemieckiego).
K_W06
4. Student zna terminologię w zakresie języka niemieckiego oraz glottodydaktyki, psychologii i pedagogiki na poziomie rozszerzonym.
K_W20
UMIEJĘTNOŚCI
1. Student posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych na lekcjach języka niemieckiego na III etapie edukacyjnym.
K_U17
2. Student potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu glottodydaktyki oraz psychologii i pedagogiki w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na lekcjach języka niemieckiego na III etapie edukacyjnym.
K_U17
3. Student posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z uczniami, w tym z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
K_U07
4. Student potrafi dobierać, dostosowywać i wykorzystywać materiały, środki (w tym technologie informacyjne) i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) na lekcjach języka niemieckiego na III etapie edukacyjnym.
K_U16
5. Student potrafi kierować procesami uczenia się i nauczania języka niemieckiego oraz wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą.
K_U23
6. Student potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne.
K_U20
K_U21
7. Student ma umiejętności językowe w zakresie nauczania języka niemieckiego zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu C1.
K_U11
POSTAWY
1. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, a także wychowawczych i opiekuńczych).
K_K03
2. Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela języka niemieckiego na III etapie edukacyjnym.
K_K01
3. Student ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na lekcjach języka niemieckiego na III etapie edukacyjnym.
K_K03
4. Student ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.
K_K01
K_K04
5. Studenta-praktykanta cechują postawy prospołeczne i poczucie odpowiedzialności.
K_K02
Kryteria oceniania
Ocena Zasadniczej praktyki dydaktycznej jest dokonywana na podstawie przedstawionej przez studenta:
1) dokumentacji formalnej (Dziennik praktyk - zawierający potwierdzenie i opis zrealizowanej praktyki, opinię nauczyciela-opiekuna szkolnego oraz samoocenę studenta);
2) dokumentacji dydaktycznej (6 wybranych szczegółowych, samodzielnie opracowanych scenariuszy w języku niemieckim wraz z materiałami pomocniczymi);
3) oceny min. 1 lekcji pokazowej (Karta oceny praktyk).
Szczegółowe zasady określa Regulamin Zasadniczej praktyki dydaktycznej – III i IV etap edukacyjny w ramach studiów II stopnia w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Wszystkie sprawy wątpliwe, związane z realizacją zasadniczej praktyki dydaktycznej, powinny być rozstrzygane w porozumieniu z koordynatorem praktyk pedagogicznych z ramienia IG UW.
W uzasadnionych sytuacjach możliwa jest forma zdalna lub hybrydowa.
* Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
Bimmel, P./ B. Kast/ G. Neuner: Arbeit mit Lehrwerklektionen. Fernstudieneinheit. Goethe Institut: München 1993.
Böhmann, M. /Schäfer-Munro, R.: Kursbuch Schulpraktikum. Beltz Verlag: Weinheim und Basel 2008.
Dzierzgowska, I.: Jak uczyć metodami aktywnymi. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2004.
Heyd, G.: Deutsch lehren. Verlag Moritz Diesterweg; Frankfurt am Main 1991.
Iluk, J.: Polsko-niemiecki słownik wyrażeń i zwrotów lekcyjnych. WSiP: Warszawa 1993.
Karpeta-Peć, B.: Otwarty, aktywny, samodzielny... Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2008.
Karpeta-Peć, B./ J. Peć: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych III etapu edukacyjnego. ORE: Warszawa 2014.
Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2005.
Komorowska, H.: Skuteczna nauka języka obcego. CODN: Warszawa 2009.
Komorowska, H.: Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Oficyna Wydawnicza Łośgraf: Warszawa 2011.
Meyer, H.: Was ist guter Unterricht? Sonderausgabe. Cornelsen Scriptor: Berlin 2004.
Sobańska-Jędrych, J./ B. Karpeta-Peć/ M. Torenc: Rozwijanie zdolnosci jezykowych na lekcji jezyka obcego. ORE: Warszawa 2013.
Storch, G.: Deutsch als Fremdsprache – eine Didaktik. Fink Verlag: München 1999.
Zawadzka, E.: Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Oficyna Wydawnicza „Impuls”: Kraków 2004.
Czasopisma: Fremdsprache Deutsch, Frühes Deutsch, Praxis, Języki Obce w Szkole i inne.
Podręczniki do nauki języka niemieckiego dopuszczone przez MEN do użytku szkolnego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: