Historia kultury krajów niemieckiego obszaru językowego – cz. III (od XX w.) 3302-2ZO1knoj2-Z
Historia kultury krajów niemieckiego obszaru językowego – cz. III
W ramach wykładu konwersatoryjnego w semestrze zimowym 2023/24 zapoznamy się ze zbiorami wybranych muzeów w krajach niemieckiego obszaru językowego i centrami muzycznymi oraz pogłębimy wiedzę na temat tendencji w rozwoju kultury i sztuki w XX i XXI wieku. Studenci i Studentki będą omawiać na zajęciach wybrane dzieła i zapoznają się z możliwościami zwiedzania wirtualnego.
Z uwagi na aktualną sytuację (wybuch pandemii, a następnie wojny), wiele miejsca poświęcimy ponadto dyskursom katastroficznym w literaturze, filmie i sztuce oraz zagadnieniu, w jaki sposób współczesny człowiek reaguje na katastrofy.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury w Polsce i krajach niemieckiego obszaru językowego, właściwe dla wybranych teorii lub szkół badawczych w zakresie kulturoznawstwa i komparatystyki kulturowej; ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach historii kultury krajów niemieckiego obszaru językowego i komparatystyki kulturowej z innymi dziedzinami nauki, w szczególności etnologii, historii, historii sztuki, muzykologii, literaturoznawstwa, teatrologii, filozofii, socjologii, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin badawczych. Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do obszarów jego aktywności artystycznej i społecznej.
Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia: H2A_W05; H2A_W07; S2A_W05; S2A_W08; S2A_W09; H2A_W06;
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają następujące elementy:
1) regularny i aktywny udział w zajęciach - udział w dyskusji;
2) przedstawienie prezentacji Power Point na ocenę w ciągu semestru.
Literatura
Literatura (wybór - szczegółowa lista lektur zostanie udostępniona w trakcie wykładu)
- Fragmenty filmów
- Wybrane strony internetowe muzeów i galerii, np. https://berlinischegalerie.de/sammlung/sammlung-online/,
- Beck, Ulrich: Weltrisikogesellschaft. Frankfurt am Main 2015.
- Bee, Andreas (red.): Zehn Jahre Museum für Moderne Kunst Frankfurt am Main. Museum für Moderne Kunst 2003.
- Billeter, Felix/Günther, Antje/Krämer, Steffen (red.): Münchner Moderne: Kunst und Architektur der zwanziger Jahre. München/Berlin 2002.
- Bilzer, Bert: Das große Buch der Malerei. Meisterwerke aus 30 berühmten Galerien. Zürich 1960.
- Bermbach, Udo (red.): Oper im 20. Jahrhundert. Stuttgart 2000.
- Britt, David (red.): Moderne Kunst: vom Impressionismus zur Postmoderne. Friedberg 1990.
- Bühler, Benjamin/Willer, Stefan (red.): Futurologien. Paderborn 2016.
- Dahlhaus, Carl: Vom Musikdrama zur Literaturoper. Überarbeitete Neuausgabe, München 1989.
- Danuser, Hermann: Die Musik des 20. Jahrhunderts. Neues Handbuch der Musikwissenschaft, tom VII, Wien/Köln/Weimar 1984.
- Dołowska, Ewa (red.): Wielcy malarze. Warszawa 1999.
- Eckert, Nora: Von der Oper zum Musiktheater. Wegbereiter und Regisseure. Berlin 1995.
- Gogut, Anna (red.): Historia sztuki świata. Warszawa 1998.
- Horn, Eva: Die Geburt des Letzten Menschen. W: Eva Horn: Zukunft als Katastrophe. Frankfurt am Main 2014, s. 45-76.
- Horwath, Ewa: Malerei vom Mittelalter bis zur Pop-art. Köln 1993.
- Musik in Geschichte und Gegenwart. Allgemeine Enzyklopädie der Musik, begründet von Friedrich Blume. 20 Bände. Personenteil in acht Bänden. Sachteil in acht Bänden. Red. Ludwig Finscher. Zweite, neubearbeitete Ausgabe, herausgegeben von Ludwig Fischer. Kassel, Basel, London, New York, Prag, Stuttgart, Weimar 2000.
- Musiktheater. Zum Schaffen von Schweizer Komponisten des 20. Jahrhunderts. Bonstetten Theaterkultur-Verlag 1983.
- Neef, Sigrid: Deutsche Oper im 20. Jahrhundert: DDR 1949-1989. Schöneiche bei Berlin/Bern/Franfurt am Main/New York/Wien 1992.
- Nitzke, Solvejg/Schmitt, Mark (red.): Katastrophen. Konfrontationen mit dem Realen. Essen 2012.
- Nünning, Ansgar (red.): Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie. Stuttgart 2013.
- Partsch, Susanne: Die 101 wichtigsten Fragen: moderne Kunst. München 2006.
- Phillips, Sam: Moderne Kunst verstehen. Vom Impressionismus ins 21. Jahrhundert. Leipzig 2015.
- Prette, Maria Carla: Kunst verstehen. Köln 2008.
- Renner, Hans: Oper, Operette, Musical. Ein Führer durch das Musiktheater. München 1996.
- Rosalak, Maciej: Wielkie zarazy ludzkości. Jak choroby i epidemie wpływały na dzieje cywilizacji. Warszawa 2020.
- Ruhmer, Eberhard (red.): Neue Pinakothek München. München 1982.
- Schenk, Gerrit Jasper: Katastrophen. Ostfildern 2009.
- Schreiber, Ulrich: Opernführer für Fortgeschrittene. Das 20. Jahrhundert: Von Verdi und Wagner bis zum Faschismus. Frankfurt am Main 2000.
- Schulz-Hoffmann, Carla: Pinakothek der Moderne: Malerei, Skulptur, Fotografie, Neue Medien. München 2006.
- Seebohm, Andrea: Die Wiener Oper. 350 Jahre Glanz und Tradition. Wien 1986.
- Sontag, Susan: Das Leiden anderer betrachten. München/Wien 2003.
- Städelisches Kunstinstitut und Städtische Galerie, Verzeichnis der Gemälde. Frankfurt am Main 1987.
- Steingraber, Erich: Die Neue Pinakothek München. München 1981.
- Tschulik, Norbert: Musiktheater in Deutschland. Wien 1987.
- Tschulik, Norbert: Musiktheater in Österreich. Die Oper im 20. Jahrhundert. Wien 1984.
- Ullrich, Altmut: Die „Literaturoper” von 1970-1990: Texte und Tendenzen. Wilhelmshaven 1991.
- Utz, Peter: Kultivierung der Katastrophe. München 2013.
- Winkel, Anne: Der 11. September und die Angst. Perspektiven in Medien, Literatur und Film. Marburg 2010.
- Walter, François: Katastrophen. Eine Kulturgeschichte vom 16. bis ins
21. Jahrhundert. Stuttgart 2010.
- Wojno-Owczarska, Ewa (red.): Literarische Katastrophendiskurse im 20. und 21. Jahrhundert. Berlin 2019.
- Wojno-Owczarska, Ewa: Literatura jako libretto. Rozwój opery literackiej w Niemczech w drugiej połowie XX wieku. Warszawa 2005.
- Wojno-Owczarska, Ewa/Wolting, Monika (red.): Grenzerfahrungen und Globalisierung im Wandel der Zeit. Göttingen 2022.
- Zemanek, Evi/Krones, Susanne (red.): Literatur der Jahrtausendwende. Themen, Schreibverfahren und Buchmarkt um 2000. Bielefeld 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: