Wstęp do translatoryki 3302-2WT1-Z
Konwersatorium ma na celu przekazanie podstawowych informacji dotyczących specyfiki zawodu tłumacza i samego procesu tłumaczenia z uwzględnieniem najczęściej spotykanych technik tłumaczeniowych, ale także problemów towarzyszących pracy tłumacza:
1. krótka historia tłumaczeń
2. zawód tłumacza (tłumacz przysięgły, t. specjalistyczny, terminolog, leksykograf itd.); etos zawodowy (np. dotrzymywanie terminów, przyjmowanie zleceń/odmowa, sumienność itd.); kompetencje tłumaczy (np. językowa, interkulturowa, poszukiwawcza, techniczna, fachowa)
3. problemy przy tłumaczeniu (a. problemy z tekstem wyjściowym, np. nieczytelność, wieloznaczność, błędy itd.; b. problemy językowe, np. skróty, nazwy własne, neologizmy, idiolekt, konwencja tekstu, realia, gra słów, terminologia fachowa itd.)
4. etapy tłumaczenia (I. przygotowanie techniczne, językowe; analiza tekstu wyjściowego, min. makro- i mikrostruktury, II. tłumaczenie, III. analiza wykonanego tłumaczenia i korekta); praca z tekstami paralelnymi
5. teoria skoposu, interferencja (leksykalno-semant., syntagmatyczno-syntaktyczna, stylistyczna, kulturowa, terminologiczna, i fałszywi przyjaciele tłumacza
6. wybrane strategie i techniki tłumaczenia
7. elementy tłumaczenia praktycznego
8. ćwiczenia, np. analiza błędów, praca z tekstem, praca z tekstami paralelnymi, konwencja tekstu, typowe zwroty/struktura syntaktyczna w danym rodzaju tekstu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
- Ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne oraz komunikacyjne i uczestniczącym w komunikacji międzykulturowej.
- Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań nad językiem krajów niemieckiego obszaru językowego.
- Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie języka krajów niemieckiego obszaru językowego w języku polskim i języku niemieckim.
- Analizuje rozwiązania konkretnych problemów dydaktycznych i proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia w tym zakresie.
- Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
- Prawidłowo dostrzega dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia: K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_U01, K_U02, K_K02, K_U03, K_K04
Kryteria oceniania
Ocenie podlega aktywność i praca na zajęciach oraz krótka prezentacja przygotowana i przedstawiona przez studenta z wybranego zagadnienia. Zaliczenie na ocenę.
Literatura
W zależności od cyklu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: