Wstępna praktyka dydaktyczna – III i IV etap edukacyjny 3302-2WPD1-L
W trakcie wstępnej praktyki dydaktycznej następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych w zakresie nauczania języka niemieckiego na III i IV etapie edukacyjnym poprzez:
1) zapoznanie się ze specyfiką szkół ponadpodstawowych i ewentualnie innych placówek realizujących kształcenie w języku niemieckim (ewentualnie również w innych językach obcych), w szczególności poznanie realizowanych przez nie zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;
2) obserwowanie: czynności podejmowanych przez nauczycieli na lekcjach języka niemieckiego (języków obcych) na III i IV etapie edukacyjnym oraz aktywności uczniów, toku metodycznego lekcji, metod i form pracy oraz pomocy dydaktycznych, interakcji, procesów komunikowania, sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności, oceniania uczniów, zadawania i kontrolowania pracy domowej, dynamiki grupy, zachowania i postaw uczniów, funkcjonowania i aktywności uczniów (z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych), działań nauczycieli języka niemieckiego (ewentualnie również innych języków obcych), organizacji przestrzeni w klasie;
3) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym: prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych lekcji, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (w ramach zajęć z przedmiotów Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 1, Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 2, Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 3).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w terenie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
WIEDZA:
1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę glottodydaktyczną oraz psychologiczno-pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania – uczenia się języka niemieckiego, popartą doświadczeniem w jej praktycznym zastosowaniu.
K_W01
2. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę szczegółową z zakresu glottodydaktyki, a także psychologii i pedagogiki w odniesieniu do III etapu edukacyjnego (dotyczącą procesów komunikowania, systemu edukacji, specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, metodyki nauczania języka niemieckiego, etyki zawodu nauczyciela).
K_W02
K_W17
K_W18
K_W19
3. Student zna zaawansowaną terminologię z zakresu glottodydaktyki, psychologii i pedagogiki w języku niemieckim.
K_W20
UMIEJĘTNOŚCI
1. Student potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych (dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych) na lekcjach języka niemieckiego (języków obcych) na III etapie edukacyjnym.
K_U01
2. Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu glottodydaktyki, psychologii i pedagogiki do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych na lekcjach języka niemieckiego (języków obcych) na III etapie edukacyjnym.
K_U16
K_U17
3. Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków.
K_U17
4. Student umiejętnie komunikuje się z osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspierającymi ten proces.
K_U11
5. Student potrafi ocenić przydatność metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych związanych z nauczaniem języka niemieckiego na III etapie edukacyjnym.
K_U17
6. Student potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji (arkusze obserwacji).
K_U20
K_U21
7. Student potrafi posługiwać się językiem niemieckim na poziomie C1 wg ESOKJ.
K_U24
POSTAWY
1. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, a także wychowawczych i opiekuńczych).
K_K03
2. Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela języka niemieckiego na III etapie edukacyjnym.
K_K01
3. Student ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na lekcjach języka niemieckiego na III etapie edukacyjnym.
K_K03
4. Student ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.
K_K01
K_K04
5. Studenta-praktykanta cechują postawy prospołeczne i poczucie odpowiedzialności.
K_K02
Kryteria oceniania
Ocena Wstępnej praktyki dydaktycznej jest dokonywana na podstawie przedstawionej przez studenta:
1) dokumentacji formalnej (Dziennik praktyk - zawierający potwierdzenie i opis zrealizowanej praktyki, opinie nauczycieli oraz samoocenę studenta)
2) dokumentacji dydaktycznej (6 wybranych szczegółowych arkuszy obserwacyjnych w języku niemieckim wraz z materiałami pomocniczymi) oraz
3) aktywności na zajęciach z przedmiotów Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 1, Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 2, Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 3 (Karta oceny praktyk).
Szczegółowe zasady określa Regulamin Wstępnej praktyki dydaktycznej – III i IV etap edukacyjny w ramach studiów II stopnia w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Wszystkie sprawy wątpliwe, związane z realizacją Wstępnej praktyki dydaktycznej, powinny być rozstrzygane w porozumieniu z koordynatorem praktyk pedagogicznych z ramienia IG UW.
W uzasadnionych sytuacjach możliwa jest forma zdalna lub hybrydowa.
* Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
Bimmel, P./ B. Kast/ G. Neuner: Arbeit mit Lehrwerklektionen. Fernstudieneinheit. Goethe Institut: München 1993.
Böhmann, M. /Schäfer-Munro, R.: Kursbuch Schulpraktikum. Beltz Verlag: Weinheim und Basel 2008.
Dzierzgowska, I.: Jak uczyć metodami aktywnymi. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2004.
Heyd, G.: Deutsch lehren. Verlag Moritz Diesterweg; Frankfurt am Main 1991.
Iluk, J.: Polsko-niemiecki słownik wyrażeń i zwrotów lekcyjnych. WSiP: Warszawa 1993.
Karpeta-Peć, B./ J. Peć: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych III etapu edukacyjnego. ORE: Warszawa 2014.
Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2005.
Komorowska, H.: Skuteczna nauka języka obcego. CODN: Warszawa 2009.
Komorowska, H.: Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Oficyna Wydawnicza Łośgraf: Warszawa 2011.
Meyer, H.: Was ist guter Unterricht? Sonderausgabe. Cornelsen Scriptor: Berlin 2004.
Storch, G.: Deutsch als Fremdsprache – eine Didaktik. Fink Verlag: München 1999.
Zawadzka, E.: Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Oficyna Wydawnicza „Impuls”: Kraków 2004.
Czasopisma: Fremdsprache Deutsch, Frühes Deutsch, Praxis, Primar, Języki Obce w Szkole i inne.
Podręczniki do nauki języka niemieckiego dopuszczone przez MEN do użytku szkolnego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: