Praktyka psychologiczno-pedagogiczna – III i IV etap edukacyjny 3302-2PPP1a-L
W trakcie praktyki psychologiczno-pedagogicznej następuje kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych przez:
1) zapoznanie się ze specyfiką szkół ponadpodstawowych i ewentualnie również innych placówek, realizujących kształcenie i wychowanie, w szczególności poznanie realizowanych przez nie zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;
2) obserwowanie aktywności, interakcji, procesów komunikowania, czynności i działań uczniów oraz nauczycieli, dynamiki grupy;
3) współdziałanie z nauczycielami w sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa, w podejmowaniu działań wychowawczych, prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych (w tym dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi);
4) pełnienie roli opiekuna-wychowawcy na III/ IV etapie edukacyjnym, w szczególności: diagnozowanie, poznawanie uczniów i wychowanków, samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych i zajęć wychowawczych, sprawowanie opieki nad grupą, animowanie aktywności grupy, podejmowanie indywidualnej pracy z uczniami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi);
5) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym: prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocenę własnego funkcjonowania oraz przebiegu prowadzonych działań, konsultacje z opiekunem praktyk, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów w ramach zajęć Aplikacje psychologiczno-pedagogiczne w glottodydaktyce 1 – III-IV etap edukacyjny oraz Aplikacje psychologiczno-pedagogiczne w glottodydaktyce 2 – III-IV etap edukacyjny.
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
WIEDZA
1. Student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat wychowania, struktury i funkcji systemu edukacji, podmiotów działalności pedagogicznej oraz specyfiki funkcjonowania młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych na III i IV etapie edukacyjnym.
K_W01
2. Student posiada uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu psychologii i pedagogiki, popartą doświadczeniem w jej praktycznym zastosowaniu.
K_W02
K_W03
2. Student posiada wiedzę pozwalająca na rozumienie procesów wychowania na III i IV etapie edukacyjnym oraz zna specyfikę pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkolnictwie i posiada wiedzę z zakresu etyki zawodu nauczyciela.
K_W19
UMIEJĘTNOŚCI
1. Student potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych na III etapie edukacyjnym, wykorzystując wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.
K_U01
2. Student potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki i psychologii w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na III etapie edukacyjnym.
K_U16
3. Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków.
K_U17
4. Student posiada umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów, potrafi analizować własne działania pedagogiczne (wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji.
K_U20
5. Student potrafi zaplanować oraz samodzielnie przeprowadzić zajęcia o charakterze opiekuńczo-wychowawczym.
K_U23
6. Student posiada umiejętność przygotowania zaawansowanych prac pisemnych w języku niemieckim z zakresu psychopedagogiki jako wynik własnych obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych na III i IV etapie edukacyjnym (arkusze obserwacyjne).
K_U21
7. Student posiada kompetencję językową w zakresie języka niemieckiego jako obcego (poziom C1).
K_U24
POSTAWY:
1. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (wychowawczych i opiekuńczych) na III i IV etapie edukacyjnym.
K_K01
2. Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela na III i IV etapie edukacyjnym.
K_K02
3. Student ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na III i IV etapie edukacyjnym.
K_K03
4. Student ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.
K_K01
K_K04
5. Studenta-praktykanta cechują postawy prospołeczne i poczucie odpowiedzialności.
K_K02
Kryteria oceniania
Ocena Praktyki psychologiczno-pedagogicznej jest dokonywana na podstawie przedstawionej przez studenta:
1) dokumentacji formalnej (Dziennik praktyk - zawierający potwierdzenie i opis zrealizowanej praktyki, opinie nauczycieli/ psychologa/ pedagoga itp. oraz samoocenę studenta)
2) dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej (3 wybranych szczegółowych arkuszy obserwacyjnych w języku niemieckim wraz z materiałami pomocniczymi) oraz
3) aktywności na zajęciach Aplikacje psychologiczno-pedagogiczne w glottodydaktyce 1 oraz Aplikacje psychologiczno-pedagogiczne w glottodydaktyce 2 (Karta oceny praktyk).
Szczegółowe zasady określa Regulamin praktyki psychologiczno-pedagogicznej – III-IV etap edukacyjny w ramach studiów II stopnia w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Wszystkie sprawy wątpliwe, związane z realizacją Praktyki psychologiczno-pedagogicznej, powinny być rozstrzygane w porozumieniu z koordynatorem praktyk pedagogicznych z ramienia IG UW.
*Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
Böhmann, M. /Schäfer-Munro, R.: Kursbuch Schulpraktikum. Beltz Verlag: Weinheim und Basel 2008.
Bovet, G./ Huvendiek, V.: Leitfaden Schulpraxis. Cornelsen: Berlin 2011.
Dzierzgowska, I.: Jak uczyć metodami aktywnymi. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2004.
Lohaus, A./ Vierhaus, M,: Entwicklungspsychologie des Kindes- und Jugendalters für Bachelor. Springer-Verlag: Barlin/ Heidelberg 2015.
Meyer, H.: Was ist guter Unterricht? Sonderausgabe. Cornelsen Scriptor: Berlin 2004.
Mietzel, G.: Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehrens. Hogrefe: Göttingen 2007.
Pyżalski, J.: Nauczyciele – uczniowie. Dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie. Impuls: Kraków 2007.
Zawadzka-Bartnik, E.: Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Impuls: Kraków 2010.
Oraz czasopismo Pädagogik.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: