Historia kultury krajów niemieckiego obszaru językowego do końca XIX wieku 3302-2HK1kz-L
Wybrane zagadnienia z dziedziny kultury krajów niemieckiego obszaru językowego w ramach szeroko pojętego kulturoznawstwa.
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką kulturalną krajów niemieckojęzycznych oraz syntetyczne przedstawienie zasadniczych etapów w rozwoju sztuki na niemieckim obszarze językowym.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury w Polsce i krajach niemieckiego obszaru językowego, właściwe dla wybranych teorii lub szkół badawczych w zakresie kulturoznawstwa i komparatystyki kulturowej; ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach historii kultury krajów niemieckiego obszaru językowego i komparatystyki kulturowej z innymi dziedzinami nauki, w szczególności etnologii, historii, historii sztuki, muzykologii, literaturoznawstwa, teatrologii, filozofii, socjologii, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin badawczych.
Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia: H2A_W05; H2A_W07;
Kryteria oceniania
Uczestnik zajęć ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach. Zajęcia kończyć się będą zaliczeniem ustnym. Praca indywidualna i praca w grupie, przygotowanie projektu.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Wais, Kurt: Symbiose der Künste. Forschungsgrundlagen zur Wechselberührung zwischen Dichtung, Bild- und Tonkunst. In: Literatur und bildende Kunst: ein Handbuch zur Theorie und Praxis eines komparatistischen Grenzgebietes, hrsg. von Ulrich Weisstein, Berlin 1992
Weisstein, Ulrich: Einleitung. Literatur und bildende Kunst: Geschichte, Systematik, Methoden. In: Literatur und bildende Kunst: ein Handbuch zur Theorie und Praxis eines komparatistischen Grenzgebietes, hrsg. von Ulrich Weisstein, Berlin 1992
Schvey, Henry I: Doppelbegabte Künstler als Seher: Oskar Kokoschka, D. H. Lawrence und William Blake. In: Literatur und bildende Kunst: ein Handbuch zur Theorie und Praxis eines komparatistischen Grenzgebietes, hrsg. von Ulrich Weisstein, Berlin 1992
Hadermann, Paul: Synästhesie. Stand der Forschung und Begriffsbestimmung. In: Literatur und bildende Kunst: ein Handbuch zur Theorie und Praxis eines komparatistischen Grenzgebietes, hrsg. von Ulrich Weisstein, Berlin 1992
Wellek, Warren: Theorie der Literatur, Frankfurt am Main 1972 (Kap. Die Literatur und die anderen Künste)
Literatur und bildende Kunst: ein Handbuch zur Theorie und Praxis eines komparatistischen Grenzgebietes, hrsg. von Ulrich Weisstein, Berlin 1992
Böttcher, Kurt; Mittenzwei Johannes: Dichter als Maler, Stuttgart-Berlin-Köln-Mainz 1980
Böttcher, Kurt; Mittenzwei Johannes: Zwiegespräch. Deutschspachige Schroftsteller als Maler und Zeichner, Leipzig 1980
Ingarden, Roman: Przeżycie. Dzieło. Wartość, Kraków 1966 (rozdz. Przeżycie estetyczne i przedmiot estetyczny)
Ossowski, Stanisław: „U podstaw estetyki”, Warszawa 1966
oraz:
- Blume, Friedrich (Hrsg.): Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Allgemeine Enzyklopädie der Musik, Kassel 1949-1986.
- Ehrmann-Herfort, Sabine / Finscher, Ludwig / Schubert, Giselher (Hrsg.): Europäische Musikgeschichte, Stuttgart / Weimar 2002.
- Finscher, Ludwig (Hrsg.): Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Allgemeine Enzyklopädie der Musik, 2. völlig neu bearbeitete Ausgabe, Kassel 1994-2007.
- Harden, Ingo: Epochen der Musikgeschichte. Entwicklung und Formen der europäischen Musik, Hildesheim 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: