Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 1 – III etap edukacyjny 3302-2GKN2-1-Z
Przedmiot jest realizowany na II roku drugiego etapu studiów stacjonarnych w formie warsztatów w semestrze III.
Warsztaty poświęcone są uszczegółowieniu i pogłębieniu takich zagadnień, jak:
1. Język niemiecki, jego miejsce na III etapie kształcenia. Podstawa programowa kształcenia ogólnego na III etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języków obcych na III etapie edukacyjnym. Języki obce w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia. Struktura wiedzy językowej. Integracja wewnątrz- i międzyprzedmiotowa. Program nauczania - tworzenie i modyfikacja, analiza, ocena, dobór i zatwierdzanie. Projektowanie procesu kształcenia. Rozkład materiału.
2. Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki metodycznej. Sytuacje wpływające na przebieg lekcji. Typy i modele lekcji w zakresie języków obcych. Nauczycielskie i uczniowskie rytuały lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania.
3. Metody i zasady nauczania. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania języków obcych, w tym metody aktywizujące. Metoda projektów. Praca badawcza ucznia. Dobór metod dydaktycznych.
4. Formy pracy. Organizacja pracy w klasie, praca w grupach. Indywidualizacja nauczania języka obcego. Formy pracy specyficzne dla języka obcego: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia. Praca domowa.
5. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Konstruowanie testów i sprawdzianów. Ocenianie i jego rodzaje. Ocenianie bieżące, semestralne i roczne. Ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne. Funkcje oceny. Egzaminy kończące III etap edukacyjny w zakresie języków obcych (egzamin maturalny na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym).
Rodzaj przedmiotu
języki obce
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
zdalnie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
Absolwent posiada pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu:
1. współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów
K_W01
K_W02
K_W08
K_W18
2. struktury i funkcji systemu edukacji − celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych
K_W01
K_W02
3. metodyki wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wybranym obszarze działalności pedagogicznej (nauczanie w szkołach ogólnodostępnych, w szkołach i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych), w tym w zakresie budowy lekcji, metod, zasad nauczania, form pracy, kontroli i oceniania efektów pracy uczniów na III etapie edukacyjnym
K_W17
K_W18
K_W19
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent:
1. potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania języków obcych w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na III etapie edukacyjnym
K_U01
2. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii
K_U15
3. potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych na lekcji języka obcego związanych z III etapem edukacyjnym
K_U01
K_U15
4. potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych na lekcji języka obcego oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej
K_U01
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent:
1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań dydaktycznych
K_K01
K_K03
2. jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela języka obcego
K_K04
3. ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka
K_K04
4. ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów
K_K04
5. odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania dydaktyczne
K_K04
Kryteria oceniania
Warsztaty kończą się zaliczeniem na ocenę na podstawie obecności na zajęciach, aktywności studentów podczas zajęć oraz projektu.
* Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
Barkowski, H./ H.-J. Krumm (Hrsg.): Fachlexikon Deutsch als Fremdsprache. A. Francke Verlag: Tübingen/ Basel 2010.
Bausch, K. R./ Christ, H./ Hüllen, W./ Krumm, H. J. (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen 1995.
Bimmel, P./ Kast, B. Neuner, G.: Deutschunterricht planen. Kassel 2003
Bovet, G. / Huvendiek, V.: Leitfaden Schulpraxis. Berlin 2000.
Czaplikowska, R./ Kubacki, A.D.: Methodik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Chrzanów 2016.
Hallet, W./ F. G. Königs (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachendidaktik. Kallmeyer/ Klett Verlag: Seelze-Velber 2013.
Heyd, G.: Aufbauwissen für den Fremdsprachenunterricht. Tübingen 1997.
Heyd, G.: Deutsch lehren. Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. Baltmannsweiler 1996.
Karpeta-Peć, B.: Otwarty, aktywny, samodzielny... Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2008.
Karpeta-Peć, B./ Peć, J.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych III etapu edukacyjnego. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa 2014. www. bc.ore.edu.pl/kontent/663/pakiet+metodyczny+3.pdf.
Karpeta-Peć, B.: Liczy się efekt - otwarte formy pracy w glottodydaktycznym atelier. W: Sujecka-Zając, J./ A. Jaroszewska/ K. Szymankiewicz/ J. Sobańska-Jędrych: Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego. Instytut Germanistyki i Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2014.
Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2005.
Kunter, M./ U. Trautwein: Psychologie des Unterrichts. Verlag Ferdinand Schöningh: Padeborn 2018.
Lehner, M.: Allgemeine Didaktik. Haupt Verlag: Bern/ Stuttgart/ Wien 2009.
Michońska-Stadnik, A. / Wąsik, Z.: Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych. Wrocław 2008.
Pawlak, M.: Autonomia w nauce języka obcego. Poznań - Kalisz 2004.
Peć, B.: Otwarte formy pracy w glottodydaktyce - specyfika oceniania w edukacji szkolnej oraz w akademickim kształceniu nauczycieli języków obcych. W: Gajewska, E./ J. Rokita-Jaskow (red.): Ocenianie w różnych kontekstach edukacyjnych. Neofilolog 54/1 (2020) 105-131.
Schart, M./ M. Legutke: Lehrkomptenz und Unterrichtsgestaltung. Klett-Langenscheidt: München 2015.
Sobańska-Jędrych, J./ B. Karpeta-Peć/ M. Torenc, M.: Rozwijanie zdolności językowych na lekcji języka obcego. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa 2013.
Sujecka-Zając, J./ A. Jaroszewska/ K. Szymankiewicz/ J. Sobańska-Jędrych: Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego. Instytut Germanistyki i Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: