Humanistyka cyfrowa: koncepcje, perspektywy, narzędzia 3301-SZD-HC
Kurs poświęcony jest problematyce przełomu cyfrowego w humanistyce, ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań filologicznych, nowych form i sposobów obcowania z tekstem oraz modelowania pamięci kulturowej. Celem kursu jest zapoznanie uczestników z zastosowaniami technologii cyfrowych w humanistyce, w tym z narzędziami wspomagającymi lub rozwijającymi pracę naukową z różnymi typami zasobów.
Kurs skonstruowany jest jako seria komplementarnych zajęć prowadzonych przez specjalistów z różnych dziedzin, łączących elementy wykładu z formułą warsztatową i panelową.
Program zajęć obejmuje następujące zagadnienia:
blok metodologiczny
1. Wielkie przełomów w humanistyce: od rękopisu do edycji cyfrowej.
2. Pojęcie przełomu w rozważaniach teoretycznych: J. Derrida The Archive Fever.
3. Pojęcie przełomu w rozważaniach teoretycznych: J. McGann The New Republic of Letters.
4. Modelowanie pamięci kulturowej: bazy danych, archiwa, kolekcje tematyczne.
5 Homo typographicus a specyfika tekstu cyfrowego.
blok warsztatowy
6. Problematyka prawa autorskiego.
7. Infrastruktura otwartej nauki.
8. Wikipedia i siostrzane projekty w kontekście historii wiedzy.
9. Projektowanie (meta)danych.
10. Wymiana danych między projektami cyfrowymi.
11. Teksty literackie online.
blok panelowy
12-15. Potencjał badawczy cyfrowych zasobów szekspirowskich, przegląd projektów zrealizowanych na UW z wykorzystanie narzędzi cyfrowych, prezentacje uczestników na temat projektów/badań z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Aktywny udział w zajęciach i dyskusjach panelowych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie w formie prezentacji, zaliczenie poprawkowe w tej samej formie.
Ocena prezentacji pod względem rozumienia idei humanistki cyfrowej, funkcji i specyfiki narzędzi cyfrowych, spójności koncepcji badawczej.
Literatura
Elizabeth Eisenstein, The Printing Revolution in Early Modern Europe (wyd. 2), (Cambridge, Cambridge University Press, 2005). / Elizabeth Eisenstein, Rewolucja Gutenberga, przeł. Henryk Hollender (Warszawa: Prószyński i S-ka, 2004).
Elizabeth Eisenstein, Divine Art, Infernal Machine. The Reception of Printing in the West from First Impressions the Sense of an Ending (Philadelphia PA: University of Pennsylvania Press, 2011).
Harriet Bradley, “The Seductions of the Archive: Voices Lost and Found,” History of the
Human Sciences, t. 12, nr 2 (1999), 107-122.
Constance Crompton, Richard Lane, Ray Siemens (red.), Doing Digital Humanities: Practice, Training, Research (London and New York: Routledge, 2016).
Hugh Craig and Brett Greatley-Hirsch, Style, Computers and Early Modern Drama: Beyond Authorship (Cambridge, Cambridge University Press, 2017).
Jacques Derrida, Archive Fever: A Freudian Impression, trans. Eric Prenowitz (Chicago and
London: University of Chicago Press, 1995). / Jacques Derrida, Gorączka archiwum, przeł. Jakub Momro, (Warszawa: IBL PAN, 2016).
Marlene Manoff, “Theories of the Archive from Across the Disciplines”, portal: Libraries and the Academy, t. 4, nr 1 (2004), 9–25.
Jerome McGann, A New Republic of Letters: Memory and Scholarship in the Age of Digital
Reproduction (Cambridge, MA, Harvard University Press, 2014). / Jerome McGann, Nowa Respublica Litteraria. Pamięć i nauka w wieku cyfryzacji, przeł. Paweł Bem, Łukasz Cybulski, Olga Mastela, Jan Prussak (Warszawa: IBL PAN, 2016).
Susan Schreibman, Ray Siemens, and John Unsworth (red.) A New Companion to Digital Humanities (Wiley-Blackwell, 2016).
Adriaan van der Weel, Changing Our Textual Minds: Towards a Digital Order of Knowledge (Manchester: Manchester University Press, 2011).
oraz materiały szkoleniowe Centrum Kompetencji Cyfrowych UW.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: