Wiedza o sztuce brytyjskiej 3301-M-WOSB
Kurs ma na celu dokonanie przeglądu sztuki brytyjskiej od początku XIX w. do końca XX w. Omówienie sztuki z początku XIX w. rozpoczyna się analizą The Norwich School of Artists, na przykładzie malarstwa pejzażowego Johna Crome'a i Johna Cotmana, jak również na przykładach dzieł innych artystów będących członkami the Norwich Society of Artists, utworzonego w 1803r. Następnie omawiani są przedstawiciele tzw. Romantic Movement, tacy jak David Cox i J.M.W Turner, którzy znajdowali się u szczytu sławy w chwili objęcia tronu przez królową Wiktorię. Ponieważ za panowania królowej Wiktorii, wiodącą pozycję w świecie sztuki Brytyjskiej zajmowała The Royal Academy of Arts, kurs wyjasnia znaczenie Akademii Królewskiej oraz prezentuje zarys tematów podejmowanych przez artystów określanych mianem Royal Acedemicians. Jako członkowie tej grupy omawiani są przedstawiciele malarstwa historycznego - Andrew Carrick Gow i Charles Landseer, przedstawiciel malarstwa pejzażowego - James Clarke Hook, oraz artyści wykorzystujący w swoich dziełach nawiązania do mitologii oraz stylistyki orientu - Lawrence Alma-Tadema i John Frederic Lewis. Zajęcia dotyczące sztuki drugiej połowy XIX w. poświęcone są prezentacji dorobku artystycznego ruchu o nazwie The Pre-Raphaelite Brotherhood, który powstał w 1848 r. oraz analizie prac takich artystów jak Dante Gabriel Rosetti, John Everett Millais, William Holman Hunt. Omówienie malarstwa epoki późnowiktoriańskiej koncentruje się na przedstawieniu cech The Aesthetic Movement, który powstał w opozycji do wcześniejszych dzieł narracyjno-moralizatorskich. Na przykładzie prac głównego przedstawiciela tego ruchu jakim był James McNeill Whistler, kurs wprowadza pojecie "sztuki dla sztuki" i przedstawia takie elementy stylu jak unikanie detali oraz zabawa formą i kolorem. Kolejne trendy tego okresu, prezentowane na zajęciach to Classical Revival, którego przedstawicielami byli Frederic Leighton and George Watts, oraz malarstwo realistyczne, przedstawiające przekrój społeczeństwa brytyjskiego, takich artystów jak Luke Fildes, Frank Holl, William Orchardson i James Tissot. Przemiany w sztuce brytyjskiej ostatnich dekad XIX w. analizowane są w kontekście wpływów sztuki francuskiej, na przykladach dzieł artystów należących do tzw. The Newlyn School i The New English Art Club (Stanhope Forbes i George Clausen). Na kolejnych zajeciach prezentowane są dzieła z początku XX w., przedstawicieli post-impresjonizmu brytyjskiego (Duncan Grant, Vanessa Bell) i wortycyzmu (Jacob Epstein, Wyndham Lewis). Sztuka okresu międzywojennego analizowana jest na przykładzie malarstwa pejzażowego przedstawicieli grupy "The Seven and Five Society" oraz rzeźby, która zrywa z klasyczną stylistyką i ulega wpływom sztuki meksykańskiej (Henry Moore) oraz afrykańskiej (Frank Dobson, Barbara Hepworth). Ta część kursu, która poświęcona jest sztuce po II wojnie światowej, rozpoczyna się od omówienia dzieł Francisa Bacona i Luciana Freuda, natomiast kolejne przemiany i odejście od monumentalizmu jakie cechują rzeźbę przełomu dekad 1940-50 ilustrują prace takich artystów jak Lynn Chadwick, Kenneth Armitage, Reg Butler. Cechy malarstwa abstrakcyjnego, które pojawia się w latach 50-tych analizowane są na przykładzie dzieł Victora Pasmore'a, Petera Lanyona i Patrica Herona. Na zakończenie kursu omawiane są trendy w sztuce brytyjskiej od Pop-Artu (Richard Hamilton i Eduardo Paolozzi) do współczesności. Poprzez omówienie miejskiej stylistyki lat 60-tych, kurs przechodzi do analizy dzieł z pogranicza malarstwa i rzeźby oraz śledzi pojawienie się i rozwój sztuki konceptualnej na przykładach prac takich artystów jak Sarah Lucas, Tracey Emin, Gilbert and Goerge, Anthony Gormley,Richard Long, Ian Hamilton Finlay, Marc Quinn, Rachel Whiteread, Anish Kapoor, Sonia Boyce, Donald Rodney, Mark Wallinger.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. zdobywa / pogłębia świadomość istoty symboli kultury i ich roli w odczytywaniu wytworów kultury, takich jak literatura, kultura popularna, sztuki piękne
2. poznaje / zgłębia problematykę i realia geograficzne, historyczne, polityczne, gospodarcze, kulturowe i społeczne krajów obszaru języka angielskiego
Umiejętności
1. potrafi rozpoznawać symbole kultury i posługiwać się kodami kulturowymi w kontaktach z przedstawicielami kultur krajów obszaru języka angielskiego, i generalnie w interakcjach międzyosobowych oraz międzykulturowych
2. umie wyszukiwać informacje w różnych źródłach, oceniać ich przydatność, interpretować je pod kątem teoretycznym i praktycznym w kontekście anglistycznym
3. zna język angielski na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Kompetencje społeczne
1. świadomie uczestniczy we własnej kulturze narodowej, szanuje kulturowe dziedzictwo Europy, przejawia zrozumienie i ciekawość zróżnicowanych kultur świata
2. cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych
Kształcenie językowe na poziomie B2+
Literatura
Butlin, Martin, and Evellyn Joll. The Paintings of J.M.W Turner. New Haven: Yale University Press, 1987.
Checkland, Sarah Jane. Ben Nicholson. London: John Murray, 2000.
Ehrlich, Doreen. Henry Moore. New Jersey: Crescent Books, 1994.
Ford, Boris. The Cambridge Guide to the Arts in Britain. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
Foster, Alicia. Tate Women Artists. London: Tate Publishing, 2004.
Gaiger, Jason, Paul Wood, eds. Art of the Twentieth Century. A Reader. New Haven and London: Yale University Press, 2003.
Garlake, Margaret. New Art New World. British Art in Postwar Society. New Haven: Yale University Press, 1998.
Gooding, Mel. Patric Heron. London: Phaidon, 1999.
Harrison, Charles, Paul Wood, eds. Art in Theory 1900-2000. An Anthology of Changing Ideas. Oxford: Blackwell Publishing, 2008.
Haycock, David Boyd. Paul Nash. London: Tate Publishing, 2007.
Hilton, Timothy. The Pre-Raphaelites. London: Thames and Hudson, 1970.
Hobson, Anthony. J.W. Waterhouse. London: Phaidon Press, 1993.
Hopkins, David. After Modern Art 1945-2000. Oxford: Oxford University Press, 2000.
Lambourne, Lionel. Victorian Painting. London: Phaidon Press, 2004.
McConkey, Kenneth. British Impressionism. London: Phaidon Press, 1998.
Moore, Andrew. The Norwich School of Artists. London: HMSO, 1995.
Parry, Linda. William Morris. London: Philip Wilson Publishers, 1998.
Peppiatt, Michael, Francis Bacon. New Haven: Yale University Press, 2008.
Phillips, Miranda. Barbara Hepworth Sculpture Garden. London: Tate Publishing, 2007.
Russell, Ash. Dante Gabriel Rossetti. New York: Harry Abrams, 1995.
Russell, Ash. Sir Edward Burne-Jones. New York: Harry N. Abrams, 1993.
Spalding, Frances. British Art since 1900. London: Thames & Hudson Ltd, 2002.
Valentine, Helen. Art in Age of Queen Victoria. New Haven: Yale University Press, 1999.
Wood, Christopher. Victorian Painting. London: Weidenfeld & Nicolson, 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: