Brytyjska narracja przednowoczesna i współczesna - Sem. mgr 1 3301-LBS1KOW03
Nadrzędnym celem seminarium jest pogłębienie wiedzy uczestników o narracji oraz zastosowanie pojęć wypracowanych w teorii narracji do analizy wybranych tekstów i zjawisk. Na marginesie zastanowimy się również nad specyficznością narracji brytyjskiej. Nacisk może być położony na związki między legendami, mitami i opowieściami z dawnej Brytanii a literaturą współczesną, ale możliwe jest też pisanie pracy wyłącznie z szeroko rozumianej literatury nowoczesnej bez związku z dawnymi tradycjami.
Uczestnicy będą mogli wybrać do analizy teksty, z którymi się utożsamiają, utwory ogólnie znanych i lubianych bądź mniej znanych autorów. Kierunek i sposób analizy oraz odpowiednie narzędzia badawcze zostaną ustalone z pomocą prowadzącego. Tematy prac magisterskich mogą dotyczyć strategii narracyjnych w wybranych utworach, charakterystyki postaci, dziwnych postaci, nietypowych narratorów, budowania więzi w ramach jednej płci lub poza nią, budowania innych światów, przetwarzania schematów fabularnych, technik opowiadania w literaturze dziecięcej i młodzieżowej, dawnych gatunków narracyjnych w prozie współczesnej, problematyki metafizycznej w literaturze, prozy detektywistycznej, a także wielu innych aspektów transmedialnej twórczości narracyjnej, zgodnie z upodobaniami i inwencją badawczą każdego uczestnika.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych w badaniach nad narracją
K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności dotyczące pisania pracy magisterskiej
K_W06 ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności naukowej, związanej z kierunkiem studiów i problematyką seminarium magisterskiego
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią narratologiczną i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa w obszarze narratologii
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego, w dziedzinie badań nad narracją
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki i zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii w ramach seminarium magisterskiego
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w brytyjskiej literaturze narracyjnej w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego poświęconego brytyjskiej narracji
K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy na temat brytyjskiej narracji dawnej i/lub współczesnej oraz porozumiewać się (np. z osobami prowadzącymi wykłady, konsultacje, szkolenia, itp. oraz współuczestnikami zajęć i projektów) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
K_U11 projektować własną ścieżkę rozwoju z możliwością wykorzystania wiedzy na temat komunikacji narracyjnej
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów w ramach seminarium magisterskiego
Kryteria oceniania
Absolwent składa konspekt pracy magisterskiej zawierający spis treści oraz zarys bibliografii. Dopuszczalne są trzy nieobecności.
Literatura
Wybór kilku pozycji (częściowo zindywidualizowany) z poniższej listy (dodatkowe pozycje w zależności od potrzeb):
D. Herman (ed.), The Cambridge Companion to Narrative (Cambridge UP, 2009).
J. Phelan & P. J. Rabinowitz, A Companion to Narrative Theory (Blackwell, 2005).
M. Mcquillan, The Narrative Reader (Routledge, 2000).
P. Cobley, Narrative (Routledge, 2014).
S. Rimmon-Kenan, Narrative Fiction (Routledge, 2005).
T. Bronwen, Narrative: The Basics (Routledge, 2016).
M.-L. Ryan & J.-N. Thon, Storyworlds across Media (U of Nebraska P, 2014).
V. Propp, Morphology of the Folktale (U of Texas P, 2009).
J. Campbell, The Hero with a Thousand Faces (2004).
H. Fulton (ed.), A Companion to Arthurian Literature (Blackwell, 2009).
T. Davenport, Medieval Narrative: An Introduction (Oxford UP, 2004).
H. Cooper, The English Romance in Time (Oxford UP, 2004).
N. Cartlidge (ed.), Heroes and Anti-heroes in Medieval Romance (Brewer, 2012).
C. A. Malcolm, D. Malcom (eds.), A Companion to the British and Irish Short Story (Wiley-Blackwell, 2008).
S. Knight, Crime Fiction, 1800-2000 (Palgrave Macmillan, 2004).
B. Kowalik (ed.),‘O, What a Tangled Web’: Tolkien and Medieval Literature. A View from Poland (Walking Tree Publishers, 2013).
B. Kowalik, „Foreignness in Katherine Mansfield’s 'Bliss' and Other Stories” (Peter Lang, 2015), 75-89.
B. Kowalik, "Gardens in G. K. Chesterton's Father Brown Stories" (Anglica, 2015).
B. Kowalik, “Who painted the mouse and who the vixen? Female animals in fables by Robert Henryson and Biernat of Lublin” (Peter Lang, 2012), 279-294.
B. Kowalik, „J. R. R. Tolkien’s Portrayal of Gandalf and the Medieval Legend of the Noble Pagan” (Verlag Trier, 2020), 179-198.
B. Kowalik, “Tolkien’s Use of the Motif of Goldsmith-Craft and the Middle English ‘Pearl’: Ring or Hand?” (Walking Tree Publishers, 2020), 40-71.
B. Kowalik, „Mit skarbu według J. R. R. Tolkiena w świetle jego przekładu 'Beowulfa'”, Acta Neophilologica (UWM) XVIII/1 (2016): 97-110.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: