John Milton 3301-LB2040
Celem kursu jest przedstawienie szczegółowego wglądu w twórczość literacką Johna Miltona w szerokim kontekście kulturowym, społecznym i politycznym siedemnastowiecznej Anglii. Kurs ma za zadanie zapoznanie studenta z najistotniejszymi dziełami Miltona, począwszy od wczesnej poezji lirycznej, poprzez pamflety polityczne, utwory dramatyczne w stylu maski dworskiej, dramat poetycki, aż po późną poezję epicką.
Ogólnym celem kursu jest przedstawienie światopoglądowego tła dla twórczości Miltona, jak również warsztatu poetyckiego twórcy, oraz ukazanie związków pomiędzy twórczością poetycką Miltona a działalnością społeczną i polityczną poety.
Szczególną uwagę w obrębie kursu poświęca się eposowi Raj Utracony, który jest omawiany szczegółowo ze specjalnym uwzględnieniem zagadnień takich jak:
- miejsce poematu w angielskiej i europejskiej tradycji epickiej;
- teologiczny wymiar dzieła w kontekście złożoności życia religijnego siedemnastowiecznej Anglii;
- problemy odnoszące się do pojęcia funkcji czasu i przestrzeni w świecie przedstawionym eposu w kontekście rozwoju siedemnastowiecznej nauki, w szczególności w dziedzinie astronomii, a także w odniesieniu do koncepcji mitu w kulturze śródziemnomorskiej;
- kontekst polityczny poematu i sposób w jaki odzwierciedla on kontrowersje ideologiczne epoki oraz dziedzictwo wojny domowej i okresu rządów purytańskich.
Równoległym celem kursu jest przedstawienie współczesnej perspektywy dla twórczości Miltona poprzez umiejscowienie postaci poety i jego twórczości w kontekście późniejszych epok, jak romantyzm i modernizm, jak również w odniesieniu do współczesnego klimatu kulturowego.
Zaliczenie kursu odbywa się na podstawie egzaminu ustnego polegającego na omówieniu danego aspektu wybranego utworu lub jego fragmentu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. poznaje / zgłębia kody kultury determinujące kontakty między przedstawicielami różnych kultur, zwłaszcza w kontekście krajów obszaru języka angielskiego
2. zdobywa / pogłębia świadomość istoty symboli kultury i ich roli w odczytywaniu wytworów kultury, takich jak literatura, kultura popularna, sztuki piękne
3. zdobywa / pogłębia wiedzę o symbolicznym podłożu interakcji w ramach jednej kultury oraz między kulturami
UMIEJĘTNOŚCI
1. potrafi interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować treści i zjawiska w ich wymiarze językowym, kulturowym, społecznym, historycznym, gospodarczym
2. potrafi rozpoznawać symbole kultury i posługiwać się kodami kulturowymi w kontaktach z przedstawicielami kultur krajów obszaru języka angielskiego, i generalnie w interakcjach międzyosobowych oraz międzykulturowych
3. potrafi zaprojektować własną ścieżkę rozwoju precyzując zainteresowania, metody i cele na bazie posiadanej wiedzy
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu więzi wspólnotowych
2. świadomie uczestniczy we własnej kulturze narodowej, szanuje kulturowe dziedzictwo Europy, przejawia zrozumienie i ciekawość zróżnicowanych kultur świata
3. cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych
Literatura
Armstrong, John (1969). The Paradise Myth. London.
Belsey, Catherine. (1998). John Milton. New York.
Broadbent, John. (1972). Paradise Lost: Introduction. Cambridge.
Broadbent, John. (1960). Some Graver Subject. An Essay on Paradise Lost. London.
Curry, Walter Clyde (1941). Milton's Scale of Nature. Stanford, California.
Curry, Walter Clyde (1957). Milton's Ontology, Cosmology and Physics. Kentucky.
Demaray, John G. (1980). Milton's Theatrical Epic. The Invention and Design of Paradise Lost. London.
Frye, Roland Mushat (1978). Milton's Imagery and the Visual Arts. Princeton, New York.
Henry, N. (1987). The True Wayfaring Christian. Studies in Milton's Puritanism. New York.
Hunter, G.K. (1980). Paradise Lost. London.
Hunter, W.B. / Patrides, C. A. / Adamson, J.H. (1971). Bright Essence. Salt Lake City.
Kaufman, V. Milo (1978). Paradise in the Age of Milton. Victoria.
Kurth, B.O. (1959). Milton and Christian Heroism. Berkeley.
Lewis, Clive Staples. (1960), Preface to Paradise Lost. London.
Loewenstein, David. (1993). Milton: Paradise Lost. Cambridge.
Martin, John Rupert. (1977). Baroque. London.
Nicolson, Marjorie Hope (1960). The Breaking of the Circle. Studies in the Effect of the "New Science" upon Seventeenth Century's Poetry. New York.
Nicolson, Marjorie Hope. (1964). John Milton. A Reader's Guide to His Poetry. London.
Nicolson, Marjorie Hope (1956). Science and Imagination. Ithaca, New York.
Orchard, Thomas N (1913). Milton's Astronomy. London, New York, Bombay, Calcutta.
Patrides, C. A.(1966). Milton and the Christian Tradition. Oxford.
Stewart, Stanley (1973). The Enclosed Garden. The Myth of the Fall of Man in English Literature. Pittsburgh.
Revard, S. P. (1980). The War in Heaven. Ithaca and London.
Steadman, J. M. (1939). Milton and the Paradoxes of Renaissance Heroism. London.
Steadman, J. M. (1968). Milton's Epic Characters. Image and Idol. Chapel Hill.
Svendsen, Kester (1956). Milton and Science. Cambridge.
Tillyard, E. M. W. (1961). The Miltonic Setting. London.
Whiting, George Wesley (1969). Milton and This Pendant World. New York.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: