Adaptacje filmowe literatury amerykańskiej 3301-LA2229
Celem kursu jest zaznajomienie studentów z językiem filmu, analizy filmowej oraz teorią adaptacji. Narzędzia te zostaną wykorzystane do analizy wybranych adaptacji filmowych kanonicznych tekstów literatury amerykańskiej oraz współczesnych powieści XX i XXI wieku.
Ideą kursu jest wyjście poza schemat formalnej i tematycznej analizy tekstów literackich i stworzonych na ich kanwie filmów. Analizując tekst literacki i adaptację filmową zadamy sobie pytanie jak zmienia się (lub nie) ideologiczna wymowa tekstu, jakie teksty są najczęściej adaptowane i jak polityka finansowania produkcji filmowej i kształt późniejszej promocji wpływa na wydźwięk adaptacji. Analizowane filmy reprezentują zarówna głównonutrowe kino Hollywoodu jak i filmy niszowe, independent Cinema.
Pierwsza część kursu będzie poświęcona nauce języka filmu i umiejętności posługiwania się nim w analizie krytycznej. Następnie uczestnicy poznają elementy teorii adaptacji filmowej oraz teorii filmu.
Druga część kursu zostanie poświęcona zastosowaniu owych narzędzi w analizie tekstów literackich i filmowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA: Absolwent zna i rozumie
K_W01 w zaawansowanym stopniu specyfikę filologii angielskiej w odniesieniu do dyscyplin naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych oraz teorię adaptacji filmowej
K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad językiem, literaturą, kulturą i studiami filmowymi w ramach filologii angielskiej
K_W03 w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej
K_W04 w zaawansowanym stopniu powiązania języka, literatury i filmu z procesami historyczno-kulturowymi
K_W05 w zaawansowanym stopniu gramatykę, składnię, fonologię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego
K_W06 główne teorie tłumaczenia i złożoność procesu przekładu
K_W07 zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych w kontekście badań nad adaptacją filmową literatury amerykańskiej
K_W08 w zaawansowanym stopniu historyczny rozwój języka, szczególnie języka angielskiego, oraz towarzyszącą temu procesowi zmienność na różnych płaszczyznach opisu języka
K_W09 w zaawansowanym stopniu złożoność i pluralizm kultur, kody kultury, oraz strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury, zwłaszcza w odniesieniu do Stanów Zjednoczonych , także jak reprezentowane są one w amerykańskiej kulturze wizulanej
K_W10 w zaawansowanym stopniu problematykę i realia geograficzne, historyczne, polityczne, gospodarcze, kulturowe i społeczne Stanów Zjednoczonych
K_W11 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
K_W12 ekonomiczne, prawne i etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej, związanej z kierunkiem studiów
K_W13 uwarunkowania procesu przyswajania drugiego języka i modele akwizycji języka obcego właściwe dla językoznawstwa angielskiego
K_W14 metodologię i tendencje rozwoju badań dyscypliny językoznawstwo w ramach filologii angielskiej
K_W15 zasady projektowania badań językoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych i testowaniu hipotez
UMIEJETNOSCI: Absolwent potrafi
K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filmoznawstwa i teorii adaptacji
K_U02 posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych, kulturoznawczych i filmoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie, filmowe i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U04 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo, nauki o kulturze i religi, w szczególności przeprowadzić teoretyczną i formalną analizę adaptacji filmowej amerykańskiego tekstu literackiegoi
K_U05 wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji
K_U06 rozpoznawać i posługiwać się kodami i konwencjami kulturowymi w interakcjach międzykulturowych
K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
K_U08 planować i organizować pracę indywidualną i w zespole by skutecznie realizować wyznaczone cele
K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę i komunikować się w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
K_U10 posługiwać się językiem obcym niekierunkowym na poziomie B1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
K_U11 projektować własną ścieżkę rozwoju
K_U12 posługiwać się metodologią badań językoznawczych, literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U13 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznastwo i kulturoznastwo, z elementami filmoznastwa i studiów nad adaptacją
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
K_K01 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz otoczenia społecznego wynikających z wiedzy i umiejętności zdobytych w toku kształcenia na studiach filologia angielska literatura i kultura
K_K02 kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych w ramach zajęć z przedmiotu, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp.
K_K04 podjęcia inicjatywy indywidualnej i samodzielności w kwestiach społecznych dzięki umiejętności krytycznej oceny treści różnych przekazów
K_K05 efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Kryteria oceniania
-3 -4 zadania w trakcie semestru
- esej końcowy
- obecność na zajęciach (dozwolone są 3 nieobecności/dopuszczalne jest 20% nieobecności)
zaliczenie poprawkowe: esej końcowy
Literatura
Kamilla Elliott, “Novels, Films, and the Word/Image Wars,” in A Companion to Literature and Film, edited by Robert Stam and Alessandra Raengo. Blackwell Publishing, 2004.
Thomas Leitch, Film Adaptation and Its Discontents from Gone with the Wind to The Passion of the Christ. The Johns Hopkins University Press, 2007.
Linda Hutcheon, A Theory of Adaptation. Routledge, 2006.
“Adaptation and Mis-adaptations Film, Literature, and Social Discourses,” in A Companion to Literature and Film, edited by Robert Stam and Alessandra Raengo. Blackwell Publishing, 2004.
F. Scott Fitzgerald. The Great Gatsby. Cambridge University Press, 1991.
The Great Gatsby. Directed by Jack Clayton, performances by Robert Redford, Mia Farrow, and Bruce Dern, Paramount Pictures, 1974.
The Great Gatsby. Directed by Baz Luhrmann, performances by Leonardo DiCaprio, Tobey Maguire, and Carey Mulligan, Warner Bross, 2013.
Edith Wharton. The Age of Innocence. Oxford University Press, 2006. (1-5 chapters)
The Age of Innocence. Directed by Martin Scorsese, performances by Daniel Day-Lewis, Michelle Pfeiffer, and Winona Rider, Columbia Pictures, 1993.
Eugenides, Jeffrey. The Virgin Suicides. Picador, 1993.
The Virgin Suicides. Directed by Sofia Coppola, performances by James Woods, Kathleen Turner, A J Cook, Kirsten Dunst, and Josh Hartnett, Paramount Pictures, 1999.
Anne Proulx, “Brokeback Mountain,” from Close Range, Wyoming Stories. Scribner, 1999.
Brokeback Mountain. Directed by Ang Lee, performances by Heath Ledger, Jake Gyllenhaal, and Linda Cardellini, River Road Entertainment, 2005.
Tony Kushner, Angels in America: A Gay Fantasia on National Themes. Theatre Communications Group, 2013.
Angels in America. Directed by Mike Nichols, performances by Al Pacino, Meryl Streep, and Emma Thompson, HBO, 2003-2004.
Bibliography:
Bordwell, David. Narration in the Fiction Film. The University of Wisconsin Press, 1985.
---. The Way Hollywood Tells It: Story and Style in Modern Movies. University of California Press, 2006.
Bordwell, David, and Kristin Thompson. Film Art: Introduction. McGraw Hill, 2010.
Boswell, Parley Ann. Edith Wharton on Film. Southern Illinois University Press, 2007.
Braudy, Leo, and Cohen Marshall. Film Theory and Criticism. Oxford, 2009.
Grant, Barry Keith. Film Genre: From Iconography to Ideology. Wallflower, 2007.
Miller, Toby, and Robert Stam. A Companion to Film Theory. Blackwell, 2004.
Paryz, Marek, and Leo R. John, editors. The Post-2000 Film Western Contexts, Transnationality, Hybridity. Palgrave Macmillan, 2015.
Slethaug, Gordon. Adaptation Theory and Criticism: Postmodern Literature and Cinema in the USA. Bloomsbury, 2014.
Stam, Robert, and Alessandra Raengo, editors. A Companion to Literature and Film. Blackwell Publishing, 2006.
Villarejo, Amy. Film Studies: The Basics. Routledge, 2007.
Williams, Linda Ruth, and Michael Hammond, editors. Contemporary American Cinema. McGraw Hill, 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: