- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Czytając zwierzęta: Zwierzęta w teorii i literaturze amerykańskiej 3301-LA2228-OG
UWAGA: Zajęcia prowadzone w języku angielskim (poziom B2+)
Perspektywa animal studies – często łączona z posthumanizmem, ekokrytyką czy environmental humanities – zdobywa coraz większą popularność we współczesnym literaturoznawstwie. Pozwala ona zarówno na ponowne odczytania klasyki literackiej jak i na konceptualizację zmiany, którą można obecnie zauważyć we współczesnej literaturze i sztuce, czyli pierwszoplanową refleksję na relacją ludzi i zwierząt, zwykle w kontekście podstawowych pytań etycznych.
Zajęcia mają za zadanie zainteresowanie studentów nową perspektywą krytyczną animal studies oraz przekazanie im odpowiednich narzędzi do zastosowania tej perspektywy do krytycznego odczytania amerykańskich dzieł literackich i filmowych.
Zajęcia rozpoczynają się wstępem teoretycznym, który kontekstualizuje zainteresowanie zwierzętami w literaturze i kulturze jako element większych zwrotów w teorii krytycznej, zwłaszcza zainteresowania relacją etyki i literatury, zwrotem afektywnym oraz kwestionowaniem poststrukturalistycznych koncepcji dotyczących relacji między językiem a podmiotowością (Derrida 2002, Wolfe 2003, Weil 2012).
Następnie, za pomocą tekstów krytycznych (Glenney Boggs 2012) i historiograficznych (Anderson 2004), studenci analizują rolę zwierząt i pojęcia zwierzęcości dla kształtowania się wczesnej tożsamości amerykańskiej.
Kolejnym blokiem tematycznym są przedstawienia zwierząt w literaturze dziewiętnastowiecznej, sentymentalnej, realistycznej i naturalistycznej: od literatury sentymentalnej do naturalizmu Jacka Londona. Studenci odczytują ponownie kanoniczne dzieła literatury amerykańskiej (lub ich fragmenty) z naciskiem na dynamikę relacji człowiek-zwierzęta oraz konieczność oderwania się od ‘zwierzęcości’ dostrzeganą zwłaszcza przez przedstawicieli mniejszości etnicznych.
Choć w literaturze modernistycznej postacie zwierząt rzadko kiedy są pogłębione psychologicznie, wzięcie pod uwagę nie-ludzkiej inności staje się perspektywą interpretacyjną, która pozwala na nowo odczytać np. opowiadania Steinbecka i Hemingwaya (Armstrong 2008, Wolfe 2003)
Druga połowa kursu skupia się na literaturze współczesnej i filmie. Tematami dyskusji będą: antropomorfizacja zwierząt w filmach Disneya, wykorzystanie postaci zwierząt w horrorze ("Ptaki" Hitchcocka, "Szczęki" Spielberga), a także omówienie mniej znanych filmów, które podejmują refleksję nad uwikłaniem zwierząt w konflikty społeczne (w tym np. "White Dog" Samuela Fullera)
W literaturze współczesnej refleksja nad relacją człowiek-zwierzę, w tym zarówno konkretny człowiek-konkretne zwierzę jak i postantropocentryczny namysł nad miejscem człowieka w nie do końca ludzkim świecie często staje się pierwszoplanowym tematem literackim. W tym bloku tematycznym studenci analizują różnorodne strategie formalne wykorzystywane przez pisarzy, którzy angażują się w tego typu refleksję i porównują je ze strategiami wykorzystywanymi wcześniej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student:
- poznaje / zgłębia problematykę i realia geograficzne, historyczne, polityczne, gospodarcze, kulturowe i społeczne krajów obszaru języka angielskiego
- zdobywa / pogłębia wiedzę o symbolicznym podłożu interakcji w ramach jednej kultury oraz między kulturami
Umiejętności:
Student:
- potrafi zastosować podstawową / pogłębioną metodologię literaturoznawczą
- umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej
Kompetencje społeczne:
Student:
- ma potrzebę wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny w celu efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi
- rozpoznaje charakter dylematów, problemów, konfliktów, i poszukuje najlepszych ich rozwiązań
- rozumienie tekstu pisanego, mówionego i wysławianie się w języku angielskim na poziomie B2+
Kryteria oceniania
Uczestnictwo w zajęciach oraz aktywność
Krótkie prace pisemne śródsemestralne lub prezentacja
Egzamin końcowy
Literatura
Virginia Anderson, Creatures of Empire: How Domestic Animals Transformed Early America (2004)
Mark Twain “A Dog’s Tale"
Jack London, The Call of the Wild
John Steinbeck, The Gift (from The Red Pony)
Dogville Shorts - short films
Ernest Hemingway, "The Short Happy Life of Francis Macomber"
William Faulkner, "The Bear"
Walt Disney, Bambi and The Lion King
Alfred Hitchcock, The Birds
Samuel Fuller, White Dog
Steven Spielberg, Jaws
Kevin Costner, Dances with Wolves
Karen Russell, St. Lucy's Home for Girls Raised by Wolves
Amy Hempel, "The Dog of My Marriage"
TEKSTY TEORETYCZNE
Erica Fudge "Pets" (2011)
Kari Weil, „Thinking Animals: Why Animal Studies Now?” (2012)
Susan McHugh and Robert McKay „Being and Seeing Literary Animals” (2004)
Jacques Derrida, „The Animal That Therefore I Am (More to Follow)” (2002)
Donna Haraway, When Species Meet (2008), fragmenty; Companion Species Manifesto, fragmenty (2003)
Jennifer Mason, Civilized Creatures: Urban Animals and American Literature, 1850-1900
Colleen Glenney Boggs, Animalia Americana (2012), fragmenty
Phillip Armstrong, What Animals Mean in the Fiction of Modernity (2008), fragmenty
Nicole Shukin, Animal Capital (2009), fragmenty, “Feeling Power” (2012)
Susan McHugh, Animal Stories: Narrating Accross Species Lines (2011)
Cary Wolfe, Animal Rites (2003), fragmenty
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: