Humor w literaturze i kulturze amerykańskiej 3301-LA2226
Niektórzy twierdzą, iż śmiech, obok zdolności do prowadzenia narracji, jest prawdziwą ludzką cechą. Zdolność śmiania się i zauważania absurdu jest uważana za jedną z miar naszego człowieczeństwa. Kurs ma na celu pomóc zrozumieć mechanizmy działania humoru przy szczególnym nacisku na literaturę i kulturę amerykańską. Dlaczego się śmiejemy? Dlaczego to co jednym wydaje się śmieszne u innych wywołuje zakłopotanie? Jak jest różnica pomiędzy ironią, parodią, satyrą, a burleską? Jakie są główne teorie humoru? W jaki sposób opisać dominujące nurty etnicznego humoru w USA? Są to pytanie na które spróbujemy odpowiedzieć podczas tego kursu.
Kurs rozpocznie się od budowania teoretycznej podstawy, która ma nam ułatwić zrozumienie roli humoru w literaturze i kulturze. Pierwsze zajęcia będą poświęcone analizie teoretycznych esejów poświęconych humorowi. Będziemy m. innymi czytać eseje autorstwa Freuda, Bergsona, Critchleya i Morrealla. Następnie przejdziemy do omawiania funkcjonowania humoru w literaturze i kulturze USA począwszy od Marka Twaina a kończą na satyrykach XX wieku takich jak Joseph Heller i Kurt Vonnegut. Przyjrzymy się też funkcjonowaniu humoru w wybranych komediach filmowych takich jak Modern Times czy Annie Hall a skończymy na krótkim omówieniu fenomenu standupów autorstwa takich gigantów sceny jak Richard Pryor, George Carlin czy Louis C.K.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02: w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad językiem, literaturą i kulturą USA w ramach filologii angielskiej
K_W03: w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej
K_W04: w zaawansowanym stopniu powiązania języka i literatury USA z procesami historyczno-kulturowymi
K_U01: posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
K_U02 posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp.
K_K04 podjęcia inicjatywy indywidualnej i samodzielności w kwestiach społecznych dzięki umiejętności krytycznej oceny treści różnych przekazów
K_K05 efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Response Papers 60 percent
Presentations of a stand-up comedy 20 percent
Presentation of either an essay, fiction or a film 20 percent
dopuszczane są trzy obecności
Student przystępujący do zajęć ma znajomość j. angielskiego na poziomie B2+
zaliczenie w sesji poprawkowa: response papers
Literatura
Artykuły lub rozdziały w książkach:
Noel Carroll, Humor: A Very Short Introduction.
Simon Critchley On Humor
Richard Zoglin’s Comedy at the Edge
Megan Garber ‘How Comedians Became Public Intellectuals'
Nancy Walker “What is Humor? Why American Humor?”;
Judith Lee Yaross, “From the Sublime to the Ridiculous”
Sigmund Freud, “Humor”
Joseph Boskin and Joseph Dorinson, “Ethnic Humor: Subversion and Survival” in Nancy E. Walker ed. What’s so Funny?
Gerald Mast “Comic Films” in Nancy E. Walker What’s So Funny?
Jonathan Greenberg, Ch1 and ch2 from The Cambridge Introduction to Satire.
John Morreall, Comic Relief: A Comprehensive Philosophy of Humor
Fredrick Jameson, Postmodernism, or the Cultural Logic of Late Capitalism
David Foster Wallace, David Foster Wallace "E Unibus Pluram: Television and U.S. Fiction."
Alan Dundes, “A Study of Ethnic Jokes: the Jew and the Polack in the United States; recapitulation; all response papers due
Książki:
Mark Twain, The Adventures of Huckleberry Finn
George Schuyler, Black No More
Joseph Heller Catch 22
Kurt Vonnegut, Slaughterhouse Five
Filmy:
Modern Times (1936, dir. Charlie Chaplin)
Jo Jo Rabbit (dir. Taika Waititi, 2019)
Blazing Saddles (1974, dir. Mel Brooks)
Annie Hall (1977, dir. Woody Allen)
The Big Lebowski (1998, dir. Joel and Ethan Cohen)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: