Disturbia: Amerykańskie przedmieścia w literaturze i filmie 3301-LA1309
Zajęcia mają za zadanie zainteresowanie studentów możliwymi interpretacjami filmowych i literackich przedstawień amerykańskich przedmieść, z naciskiem na znaczenie popularnego gatunku „podmiejskiego gotyku”. Kurs rozpoczynają zajęcia, których celem jest przedstawienie historycznego kontekstu powstania amerykańskich przedmieść, a zwłaszcza ich dynamicznego rozwoju po II Wojnie Światowej. Lektury dobrane są tak, aby skontrastować rzeczywiste doświadczenie życia w suburbiach ze swoistą mitologią przedmieść, która miała na celu przyciągnięcie nowych mieszkańców. Na kolejnych zajęciach teksty literackie i filmy są zestawione z tekstami krytycznymi reprezentującymi różne nurty krytyczne (zwłaszcza: feminizm, psychoanaliza, ekokrytyka), które pozwalają na lepsze zrozumienie dekonstrukcji mitologii przedmieść, która me miejsce w fikcyjnych filmowych i literackich przedstawieniach. Szczególny nacisk położony jest na analizę brutalności podmiejskiego gotyku jako symbolicznego ujścia różnorakich tłumionych w podświadomości napięć, traum i żądz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
Absolwent zna i rozumie
K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad współczesną literaturą i kulturą amerykańską
K-W04 w zaawansowanym stopniu powiązania amerykańskiej literatury i filmu z procesami historyczno-kulturowymi
K_W09 w zaawansowanym stopniu złożoność i pluralizm kultur, kody kultury, oraz strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury amerykańskiej
K_W10 w zaawansowanym stopniu problematykę i realia geograficzne, historyczne, polityczne, gospodarcze, kulturowe i społeczne USA
Umiejętności
Absolwent umie
K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
K_U06 rozpoznawać i posługiwać się kodami i konwencjami kulturowymi w interakcjach międzykulturowych
K_U08 planować i organizować pracę indywidualną i w zespole by skutecznie realizować wyznaczone cele
Kompetencje społeczne
Absolwent jest gotów do
K_K05 efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Kryteria oceniania
Średnia z następujących segmentów kursu:
- response papers: 20%
- prezentacja w grupie: 30%
- pisemny test końcowy: 50%
Zaliczenie uzyskuje się pod warunkiem zdobycia powyżej 50% w każdym segmencie wymagań.
Dozwolone są maksimum 3 nieobecności.
Zaliczenie poprawkowe: możliwe tylko dla studentów, którzy nie przekroczyli limitu nieobecności. Zaliczenie ustne, pytania dotvczyć będą elementów testu końcowego/innych komponentów zaliczenia, z których student/ka nie otrzymał/a pozytywnego wyniku.
Literatura
Lista lektur i filmów:
1. The Rise of the Suburbs: background readings & viewing of documentary In the Suburbs (1957)
2. Shirley Jackson “The Rebel,” “The Possibility of Evil” (1949), Joyce Carol Oates “Where Are You Going, Where Have You Been?” (1966)
3. Bryan Forbes, The Stepford Wives (1975)
4. John Cheever “The Swimmer” (1964), “The Housebreaker of Shady Hill” (1958)
5. The Suburban Horror Film: Halloween (1976)
6. Jeffrey Eugenides, Virgin Suicides (1993)
7. Peter Weir, The Truman Show (1998)
8. Gary Ross, Pleasantville (1998)
9. Sam Mendes, Revolutionary Road (2008)
10. Danielle Evans “Robert E. Lee is Dead” (2011), Benjamin Percy “Writs of Possession” (2011)
11. D.J. Caruso, Disturbia (2007)
12. Weeds (S01E01) and Breaking Bad (S01E01)
Teksty krytyczne:
1. Bernice Murphy, The Suburban Gothic in American Popular Culture (2009)
2. Robert Beuka, Suburbia Nation (2004)
3. Michele Foucault, “Of Other Spaces”, urywki z Discipline and Punish (1975)
4. Jean Baudrillard, urywki z America (1986)
5. Nancy Duncan, urywki z Landscapes of Privilege (2004)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: