Idea Ameryki w tekstach literackich 3301-LA120
Przegląd amerykańskich dzieł literackich - od 'klasycznych" do modernistycznych i postmodernistycznych, czyli od XVII-wiecznych tekstów purytańskich do XX-wiecznych postmodernistycznych powieści etnicznych - które bezpośrednio lub poprzez aluzję i/lub dygresję odsyłają czytelnika do wielkich motywów amerykańskiej mitologii i ideologii: pojęcia wolności jednostki wobec społecznych obowiązków i ograniczeń, które to pojęcie staje się w literaturze amerykańskiej nacechowane różnicą płci: odizolowany od cywilizacji męski bohater-myśliwy walczy z opresyjnymi, nakierowanymi na kobiety instytucjami społecznymi (rodzina); do pokrewnych narracji mitycznych o pograniczu i zasiedlaniu Zachodu z ich znaczącym pomijaniem obecności ciemnoskórych ras w tym olbrzymim społeczno-politycznym przedsięwzięciu; do idei odrodzenia poprzez przemoc, uzasadniającej amerykańską ekspansję terytorialną i imperialne praktyki. Szczególną uwagę zwracać się będzie na sposoby, w jakie estetyzująca retoryka komplikowała proste przekazy państwowej ideologii i propagandy, często odwracając oficjalne interpretacje pojęć uznawanych za "amerykańskie ideały", na których oparto zręby nowej republiki. Większość "klasycznych", a potem modernistycznych i postmodernistycznych tekstów wybranych jako lektury na ten kurs dogłębnie bada polityczne podteksty literackich przedstawień Ameryki, poddając je analizie i wnikliwej krytyce, jednocześnie rozwijając i ponownie umieszczając w historii znaczenia założycielskich mitów Ameryki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student:
- staje się świadomy złożoności i pluralizmu kultur, poznaje kody kultury determinujące kontakty międzykulturowe, oraz zdobywa wiedzę o strukturalnych i instytucjonalnych uwarunkowaniach kultury, zwłaszcza w kontekście krajów obszaru języka angielskiego
- umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej
- potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji
- cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych
- Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa
Kształcenie językowe na poziomie minimum B2+.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach: liczba dopuszczalnych nieobecności: 3; Zaliczenie: w trybie stacjonarnym - egzamin końcowy pisemny. Zaliczenie poprawkowe: egzamin pisemny. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
Nathaniel Hawthorne, The Scarlet Letter; Ernest Heningway, selected stories; Octavia Butler, Kindred; Ralph Ellison, Invisible Man; Ken Kesey, One Flew over the Cuckoo's Nest; Toni Morrison, The Bluest Eye; David Foster Wallace, selected stories; and slected poems and essays by Walt Whitman, Henry David Thoreau, Ralph Waldo Emerson, Allen Ginsberg and Adrienne Rich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: