Pisanie tekstów krytycznych 3301-L2PACW
1.Pisanie tekstów krytycznych; sposoby analizy: opis, definicja, porównanie, wyjaśnienie, ocena.
2. Streszczenie krytyczne: teoria i praktyka. Czasowniki sprawozdawcze i wyrażajace ocenę.
3.Recenzja, np. filmu, książki, artykułu czy referatu naukowego.
4.Ocena i wybór źródeł pierwotnych, wtórnych, trzeciorzędnych i opublikowanych w formie papierowej oraz w internecie. Test CRAAP (ocena aktualności, istotności, wiarygodności, rzetelności i celu informacji).
5.Cytowanie i parafrazowanie. Bibliografia.
6.Esej polemiczny: teoria i praktyka: formułowanie tezy, uzasadnienie, obalenie argumentu, rozpatrywanie kontrargumentów.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu ćwiczeń student:
- dysponuje wiedzą na temat krytycznego podejścia do czytania i pisania tekstów
- potrafi przeprowadzić analizę tekstu, argumentować i generalizować
- umie napisać streszczenie krytyczne, recenzję i/lub esej polemiczny
Kody w programie studiów: K_U01.2,3,4,5,7,8,9,10,11
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie: obecności, aktywnego uczestnictwa w zajęciach i prac pisemnych.
Zaliczenie poprawkowe polega na oddaniu zaległych prac i/lub ponownym napisaniu prac ocenionych negatywnie, ewentualnie na napisaniu prac/pracy dodatkowych/dodatkowej. Złożone prace muszą uzyskać pozytywną ocenę.
Dopuszcza się 2-3, usprawiedliwione, nieobecności - do decyzji konkretnego prowadzącego.
Literatura
Lektury dodatkowe:
1. Critical Language Awareness. ed. Norman Fairclough. Longman, 1992.
2. Goatly, Andrew. Critical Reading and Writing. An introductory coursebook. Routledge: London and New York, 2000. (Part 2, pp. 117-177).
3. Macpherson, R. Advanced Written English. PWN, 2001.
4. McCrimmon, James. Writing with a Purpose. Boston & London.
5. Montgomery, Martin. Alan Durant and others. Ways of Reading. Routledge: London and New York, 2000. ("Critical thinking" pp. 91-101.).
6. Spratt, Brenda. Writing from Sources. St. Martin's Press Inc., New York 1991.
7. Taylor, Gordon. The Student's Writing Guide for Arts and Social Sciences. CUP, 1996. ("Writing book reviews" p.227.)
Zbiory esejów:
1. 75 Readings: An Anthology. McGraw-Hill, Inc. 1991.
2. Sather, Trevor. PROS and CONS: a Debater's Handbook. London.
3. The McGraw-Hill Reader. McGraw-Hill, 1988.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: