Ćwiczenia w pisaniu 3301-L1PAWP
Program kursu obejmuje następujące zagadnienia:
1. Proces tworzenia tekstu:
a. przed przystąpieniem do pisania
b. pisania konspektu
c. pisanie i redagowanie wersji roboczej
Praca domowa: konspekt wybranego artykułu.
2. Organizacja tekstu na poziomie akapitu (1):
a. zdanie wprowadzające
b. przedstawianie argumentów
c. pisanie wniosków i podsumowań
Praca domowa: pisanie zdania wprowadzającego oraz wniosków dla tekstu przedstawionego przez nauczyciela.
3. Organizacja tekstu na poziomie akapitu (2):
a. budowanie spójności tekstu
b. logiczne uszeregowanie informacji w tekście
Praca domowa: praca nad spójnością tekstu:
4. Styl oficjalny a styl swobodny. Zasady cytowania i sporządzania przypisów w tekstach akademickich.
Praca domowa: stylistyczne poprawienie tekstu.
5. Różne typy organizacji tekstu (1):
a. narracja i opis
b. definicja i klasyfikacja
Praca domowa: pisanie krótkiego tekstu.
6. Różne typy organizacji tekstu (2):
a. porównanie i kontrastowanie
b. przyczyna i skutek
Praca domowa: pisanie krótkiego tekstu.
7. i 8. Analiza typowych błędów w zdaniu:
a. krótkie zdania
b. długie zdania
c. błędy synktatyczne.
9. Zasady interpunkcji, zasady stosowania rodzajników
Praca domowa: poprawienie błędów w tekście.
10. Korespondencja oficjalna:
a. podanie
b. reklamacja.
11 i 12. Parafraza tekstu źródłowego:
a. parafraza artykułu
b. parafraza tekstów akademickich
c. ćwiczenie parafrazy na zajęciach
Praca domowa: parafraza tekstu.
13. Streszczenie tekstu źródłowego (1):
a. jednozdaniowe streszczenia
b. pisanie streszczeń selektywnych
c. pisanie streszczeń globalnych
d. ćwiczenie jednozdaniowych streszczeń na zajęciach
Praca domowa: globalne streszczenie artykułu/tekstu akademickiego.
14. Porównanie parafrazy i streszczenia tekstu źródłowego
Praca domowa: parafraza i streszczenie tego samego tekstu akademickiego.
15. Indywidualne konsultacje na temat pisania parafrazy i streszczenia.
Zaliczenie: Na podstawie regularnego uczęszczania na zajęcia i wykonania wszystkich zadanych prac pisemnych.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student umie pisać krótkie wypowiedzi w formie akapitów w sposób składny i logiczny i dobrać najodpowiedniejsze argumenty do poparcia swojej tezy bądź opinii. Rozróżnia styl formalny i nieformalny i umie je zastosować w wypowiedzi pisemnej. Zna również podstawowy elementy dyskursu akademickiego i podstawowe zasady pisania korespondencji formalnej.
Kody w programie studiów: K_U03, 4, 5, 7,11
Kryteria oceniania
Pisanie prac (głównie akapity i listy formalne) w trakcie zajęć i w domu; aktywny udział na zajęciach. Prace te oceniane są biorąc pod uwagę poprawność językową, odpowiedni styl i rejestr, spójność wypowiedzi, dobór argumentów.
Zaliczenie poprawkowe polega na oddaniu zaległych prac i/lub ponownym napisaniu prac ocenionych negatywnie, ewentualnie na napisaniu prac/pracy dodatkowych/dodatkowej. Złożone prace muszą uzyskać pozytywną ocenę.
Dopuszcza się 2-3, usprawiedliwionych, nieobecności - do decyzji konkretnego prowadzącego.
Literatura
Arnold, J. & J. Harmer, Advanced Writing Skills, Longman 1978.
Cory, Hugh, Advanced Writing with English in Use, OUP 1996.
Jordan, R.R., Academic Writing, Longman 1997.
Macpherson, R., English for Writers and Translators, PWN 1996.
Oshima, Alice & Anne Hogue, Writing Academic English, Longman 1999.
Trzeciak, S. & S.E.Mackay, Study Skills for Academic Writing, Prentice Hall 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: