Wstęp do literaturoznawstwa 2 3301-L1ILS2
Zajęcia mają na celu przedstawienie głównych nurtów teorii literatury. Kurs skupia się na współczesnych teoriach, które kształtowały podejście do literatury od początku dwudziestego wieku do czasów dzisiejszych, takich jak: psychoanaliza, marksizm, strukturalizm, formalizm, poststrukturalizm, dekonstrukcja, nowy historyzm, feminizm, czy badania kulturowe. Studenci zapoznają się z rozwojem dyskursu literaturoznawczego w kontekście historycznym i kulturowym oraz z najważniejszymi twórcami i koncepcjami omawianych nutrów. Poza ogólnym wprowadzeniem każde zajęcia skupiają się na wybranym przykładowym tekście teoretycznym reprezentatywnym dla danego podejścia literaturoznawczego. Omawiane teksty oraz nurty teoretyczne mają za zadanie zapoznanie studentów z różnymi narzędziami i technikami badań literackich.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
- znajomość podstawowych dwudziestowiecznych i współczesnych teorii literatury
- znajomość treści omawianych tekstów
Umiejętności:
- umiejętność użycia poznanych narzędzi teoretycznych w analizie tekstów literackich
Postawy:
- rozwinięcie estetycznej i etycznej wrażliwości oraz świadomości różnic kulturowych
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Wymagania:
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) 20%
śródsemestralne pisemne testy kontrolne 30%
końcowe zaliczenie pisemne 50%
kontrola obecności dopuszczająca
Literatura
Teksty wybrane przez prowadzących z następujących źródeł:
Burzyńska, Anna i Michał Paweł Markowski. Teorie literatury XX wieku. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2006.
Leitch, Vincent B., William E. Cain, Laurie A. Finke, red. The Norton Anthology of Theory and Criticism. W. W. Norton & Company, 2010.
Lodge, David. 20th Century Literary Criticism: A Reader. London: Longman, 1972.
Lodge, David, red. Modern Criticism and Theory: A Reader. London: Longman, 1988.
Richter, David H, red. The Critical Tradition: Classic Texts and Contemporary Trends. Boston i New York: Bedford Press. 1998.
Rivkin, Julie, i Michael Ryan, red. Literary Theory: An Anthology. Wiley-Blackwell, 1998.
Selden, Raman, i Peter Widdowson. A Reader's Guide to Contemporary Literary Theory. New York: Pearson Longman, 2005.
Tyson, Lois. Critical Theory Today: A User-Friendly Guide. New York: Routledge, 2006.
Waugh, Patricia, red. Literary Theory and Criticism: An Oxford Guide. Oxford: Oxford UP, 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: