Wstęp do językoznawstwa 2 3301-L1ILG2
Kurs przeznaczony jest dla studentów studiów pierwszego stopnia. Stanowi kontynuację kursu z 3301-L1ILG1 i jest wprowadzeniem do nauki o języku rozumianej zarówno jako obszar rozważań teoretycznych, jak również jako dziedzina wiedzy o potencjalnych zastosowaniach praktycznych. Wśród omawianych zagadnień pojawiają się następujące tematy:
1. Semantyka: znaczenie językowe; role semantyczne; relacje leksykalne
2. Semantyka: metonimia i metafora
3. Semantyka: polisemia i homonimia
4. Pragmatyka: kontekst; wyrażenia deiktyczne; odniesienie; anafora, presupozycja
5. Pragmatyka: maksymy konwersacji Grice’a; implikatury konwersacyjne
6. Pragmatyka: akty mowy; uprzejmość językowa
7. Historia języka i zmiany diachroniczne
8. Geograficzne zróżnicowanie języka
9. Społeczne zróżnicowanie języka
10. Język i kultura
11. Gesty i języki migowe
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Zamierzonym efektem kształcenia jest zdobycie podstawowej wiedzy o języku angielskim, w szczególności o jego semantyce i pragmatyce, o rozwoju historycznym języka (w szczególnośi języka angielskiego), o jego zróżnicowaniu geograficznym i społecznym, o relacji pomiędzy językiem a kulturą, oraz o językach migowych. Kolejnym zamierzonym efektem ksztalcenia jest również znajomość podstawowych pojęć i problematyki współczesnego językoznawstwa oraz metodologii naukowej w dziedzinach językoznawczych, znajomość wspólczesnych nurtów i kierunków badań językoznawczych, umiejętność posługiwania się podstawową terminologią językoznawczą właściwą dla filologii angielskiej oraz umiejętność stosowania podstawowej metodologii językoznawczej.
Wiedza ta oraz zdobyte umiejętności stanowią podstawę do uczestnictwa w kursach językoznawczych na dalszych etapach kształcenia w Instytucie Anglistyki.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Kurs prowadzony jest w formie dyskusji i ćwiczeń praktycznych.
Podstawą oceny końcowej jest wynik zaliczeniowego testu pisemnego. Ocena końcowa studenta może zostać podwyższona dzięki punktom dodatkowym, jakie student może uzyskać za ocenę z testu śródsemestralnego oraz za średnią ocen z trzech prac domowych. Zaliczenie poprawkowe ma formę poprawkowego testu pisemnego.
Uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe. Dopuszczalne są 3 nieobecności
Literatura
Yule, George. 2006 The study of language [3 wydanie]. Cambridge: Cambridge University Press. (rozdziały 10-12 i 16-20)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: