Wstęp do językoznawstwa 1 3301-L1ILG1
Kurs przeznaczony jest dla studentów studiów pierwszego stopnia i stanowi wprowadzenie do nauki o języku rozumianej zarówno jako obszar rozważań teoretycznych, jak również jako dziedzina wiedzy o potencjalnych zastosowaniach praktycznych. Wśród omawianych zagadnień pojawiają się następujące tematy:
1. Wprowadzenie: co to jest językoznawstwo; pochodzenie języka; język jako system znaków; pojęcie znaku; typologia znaków (ikony, indeksy i symbole); arbitralność w języku; ikoniczność i indeksykalność języka; język jako system znaków składający się z leksykonu i gramatyki; obszary opisu języka (fonetyka i fonologia, semantyka i pragmatyka, morfologia i składnia).
2. Cechy języka; ludzki język a systemy komunikacji w świecie zwierząt
3. Rozwój pisma (piktogramy, ideogramy i logogramy; pismo sylabiczne; pismo alfabetyczne)
4. Morfologia 1: sposoby wzbogacanie leksykonu
5/6. Morfologia 2: podstawowe pojęcia morfologii; analiza morfologiczna języków egzotycznych
7/8 Morfologia 3: wybrane zagadnienia słowotwórstwa angielskiego (ćwiczenia dot. podziału słów na morfemy, gramatyczne i semantyczne kryteria w ustalaniu struktury morfologicznej słowa; pojęcia kategorii i typu słowotwórczego)
9. Akwizycja pierwszego języka: imitacja czy konstruowanie języka; nadmierna generalizacja reguł gramatycznych jako dowód, iż język nie jest przez dzieci nabywany wyłącznie poprzez imitację; cechy i rola języka opiekuna dziecka w procesie akwizycji; etapy akwizycji; akwizycja gramatyki i leksykonu.
10. Język, umysł i mózg: rozróżnienie pomiędzy umysłem a mózgiem; z jakich danych empirycznych możemy czerpać wiedzę o tym, jak wiedza językowa reprezentowana jest w naszym umyśle (przejęzyczenia, wyrażenia "na końcu języka"); z jakich danych empirycznych możemy czerpać wiedzę o językowym procesowaniu w mózgu (afazja Broki, afazja Wernickego); jak interpretować te dane (rola lewej półkuli, rola obszaru Broki i obszaru Wernickego; teoria lokalizacji).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Zamierzonym efektem kształcenia jest zdobycie podstawowej wiedzy o języku angielskim, w szczególności o jego morfologii, o pochodzeniu języka, o języku jako sytemie znaków, o języku na tle innych zwierzęcych systemów komunikacji, o systemach pisma, o akwizycji pierwszego języka oraz o języku, umyśle i mózgu. Kolejnym zamierzonym efektem ksztalcenia jest również znajomość podstawowych pojęć i problematyki współczesnego językoznawstwa oraz metodologii naukowej w dziedzinach językoznawczych, znajomość wspólczesnych nurtów i kierunków badań językoznawczych, umiejętność posługiwania się podstawową terminologią językoznawczą właściwą dla filologii angielskiej oraz umiejętność stosowania podstawowej metodologii językoznawczej.
Wiedza ta oraz zdobyte umiejętności stanowią podstawę do uczestnictwa w kursach językoznawczych na dalszych etapach kształcenia w Instytucie Anglistyki.
Zamierzonym efektem kształcenia jest znajomość podstawowych pojęć i problematyki współczesnego językoznawstwa, która stanowi podstawę do uczestnictwa w kursach językoznawczych na dalszych etapach kształcenia w Instytucie Anglistyki.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Kurs prowadzony jest w formie dyskusji i ćwiczeń praktycznych.
Zajęcia i zaliczenie w trybie stacjonarnym. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć
Podstawą oceny końcowej jest wynik zaliczeniowego testu pisemnego. Ocena końcowa studenta może zostać podwyższona dzięki punktom dodatkowym, jakie student może uzyskać za ocenę z testu śródsemestralnego oraz za średnią ocen z trzech prac domowych. Zaliczenie poprawkowe kursu następuje na podstawie wyniku poprawkowego pisemnego testu zaliczeniowego
Uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe. Dopuszczalna liczba nieobecności: 3
Literatura
Yule, George. 2006. The study of language [3 wydanie]. Cambridge: Cambridge University Press (rozdziały 1-3, 6-7, 13-14)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Filologia angielska, niestacjonarne (wieczorowe), pierwszego stopnia
- Filologia angielska, stacjonarne, pierwszego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: