Literatura angielska 2 3301-L1EL2
Ćwiczenia mają charakter propedeutyczny. Semestr II koncentruje się na analizie i interpretacji literatury od romantyzmu do XXI wieku.
Ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów z diachronicznym i synchronicznym opisem literatury brytyjskiej od średniowiecza do romantyzmu poprzez charakterystykę epok, przedstawienie najważniejszych twórców reprezentujących poszczególne epoki, style i gatunki literackie; a także poprzez uwzględnienie różnych możliwości interpretacyjnych wynikających z przyjęcia konkretnej metodologii. Szczegółowa analiza wybranych fragmentów ma przygotować studentów do dalszej samodzielnej pracy z tekstem literackim.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student opanuje następujące umiejętności i zdobędzie następujące sprawności:
Wiedza:
Uczestnik kursu będzie:
- znał terminologię używaną w literaturoznawstwie brytyjskim
- znał metodologie naukowe stosowane w literaturoznawstwie brytyjskim
- miał rozwiniętą świadomość istoty symboli kultury i ich roli w odczytywaniu dzieł literackich i innych wytworów kultury
- znał charakterystyczne cechy poezji romantycznej, powieści wiktoriańskiej, poezji i prozy modernistycznej, Teatru Absurdu kody kulturowe postmodernizmu
- znał złożoną relację pomiędzy dziełem literackim a kontekstem społeczno-historycznym
Umiejętności:
Kurs ma na celu wyrobić nawyk systematycznego czytania poezji oraz nauczyć samodzielnej, twórczej lektury tekstu.
Po jego ukończeniu student będzie potrafił:
- potrafił interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować wiedzę na temat literatury brytyjskiej w wymiarze językowym, kulturowym, społecznym i historycznym;
- zastosować podane w trakcie kursu definicje do analizy tekstów literackich;
- wybrać i zastosować najlepiej dobraną metodologię do opisu problemu z zakresu badań literaturoznawczych
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kompetencje społeczne:
Uczestnik kursu jest świadomy społecznego znaczenia wiedzy z zakresu historii literatury brytyjskiej; szanuje kulturowe dziedzictwo Europy, przejawia zrozumienie i ciekawość zróżnicowania kultur świata
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są trzy nieobecności.
Kryteria oceny i format zaliczenia/zaliczenia poprawkowego zależy do prowadzącego zajęcia
Literatura
Obowiązująca lista lektur:
1. William Wordsworth – “Daffodils,”
2. John Keats – “Ode on a Grecian Urn”
3. Percy Bysshe Shelley - “Ode to the West Wind,”
4. George Gordon, Lord Byron - “Don Juan” (Canto 1).
5. Robert Browning - “My Last Duchess,”
6. Charles Dickens - Great Expectations.
7. T.S. Eliot – “The Love Song of J. Alfred Prufrock,”
8. Joseph Conrad – Heart of Darkness.
9. James Joyce – A Portrait of the Artist as a Young Man.
10. Ian McEwan – Atonement
11. Seamus Heaney – “Punishment”
Teksty uzupełniające zostaną wybrane przez prowadzącego zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: