Literatura amerykańska 3301-L1AL
Ćwiczenia zapoznają studentów z najważniejszymi zjawiskami i tendencjami w historii literatury amerykańskiej. Materiał do dyskusji uporządkowany jest chronologicznie, a podstawowe tematy zajęć to: ustna tradycja Indian, purytanizm, oświecenie, transcendentalizm, proza XIX wieku, poezja XIX wieku, realizm, naturalizm, proza modernistyczna, poezja modernistyczna, proza powojenna, poezja po 1945 roku, dramat, postmodernizm, pisarstwo etniczne.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
- podstawowa znajomość historii literatury amerykańskiej
- znajomość treści omawianych tekstów
- zrozumienie związków pomiędzy dziełami literackimi a kontekstem historycznym i kulturowym danej epoki
Umiejętności:
- rozpoznawanie tekstów wskazanych jako lektury obowiązkowe i podanie ich tytułu, autora i czasu powstania
- charakterystyka, interpretacja i analiza omawianych tekstów
-Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Postawy:
- rozwinięcie estetycznej i etycznej wrażliwości oraz świadomości różnic kulturowych
Kryteria oceniania
Bieżące przygotowanie do zajęć (przeczytanie zadanych tekstów)
Aktywność na zajęciach
Kontrola obecności dopuszczająca. Możliwe są maksymalnie 3 nieobecności.
Zaliczenie: test pisemny lub ustny, w sali lub online w zależności od trybu nauki grupy
Zaliczenie poprawkowe: test pisemny lub ustny (ta sama formuła co zaliczenie w pierwszym terminie)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. THE BEGINNINGS
Tsimshian tribe “Raven Makes a Girl Sick and Then Cures Her”
Anne Bradstreet “Here Follows Some Verses upon the Burning of
Our House”
Edward Taylor “Upon the Sweeping Flood”
2. EIGHTEENTH-CENTURY WRITING
Jonathan Edwards “Sinners in the Hands of an Angry God”
Benjamin Franklin “Continuation of the Account of my Life, begun at
Passy, near Paris 1784” (from Autobiography)
3. ROMANTICISM 1
Ralph Waldo Emerson “Self-Reliance”
Nathaniel Hawthorne “My Kinsman, Major Molineux”
4. ROMANTICISM 2
Herman Melville “Bartleby the Scrivener”
Edgar Allan Poe “The Cask of Amontillado”
5. NINETEENTH -CENTURY POETRY
Walt Whitman “Song of Myself” (parts 1-6)
Emily Dickinson poems 258, 712, 986
6. REALIST FICTION
Henry James Daisy Miller
Jack London “To Build a Fire”
7. MODERNIST POETRY
Ezra Pound “Pact,” “In a Station of the Metro”
W. C. Williams “The Young Housewife,” “This Is Just To Say”
Langston Hughes “Mulatto”
8. MODERNIST FICTION
Ernest Hemingway The Sun Also Rises
9. TWENTIETH-CENTURY POETRY
Allen Ginsberg “Howl” Part One
Sylvia Plath “Lady Lazarus”
Elizabeth Bishop “One Art”
10. TWENTIETH-CENTURY DRAMA
Tennessee Williams A Streetcar Named Desire
11. LATE -TWENTIETH-CENTURY FICTION 1
Robert Coover “The Babysitter”
John Barth "Night-Sea Journey"
12. LATE-TWENTIETH-CENTURY FICTION 2
Toni Morrison “Recitatif”
Shirley Jackson "The Lottery"
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: