Gramatyka kognitywna - Sem. mgr 3 3301-JFS3KO
Seminarium, przeznaczone dla studentów studiów drugiego stopnia, poświęcone jest omówieniu wybranych zagadnień z zakresu teorii językoznawstwa kognitywnego, a w szczególności:
- podstawowych założeń teoretycznych językoznawstwa kognitywnego
- idei "ucieleśnionego umysłu" i jej konsekwencji dla semantyki języka naturalnego
- encyklopedycznego podejścia do znaczenia w języku naturalnym
- idei metonimii jako mechanizmu pojęciowego (kwestiom takim jak poznawcza zdolność wykorzystywania "punktów odniesienia"; różne poziomy manifestowania się mechanizmu metonimii pojęciowej; metonimia pojęciowa a pośrednie akty mowy)
- idei metafory jako mechanizmu pojęciowego (kwestiom takim jak metafora jako narzędzie zarówno kształtujące, jak i zniekształcające ludzkie rozumienie świata; metafora jako narzędzie manipulacji)
- idei amalgamatów pojęciowych (kwestiom takim jak mechanizm tworzenia amalgamatów pojęciowych; efekty tworzenia amalgamatów pojęciowych; amalgamaty pojęciowe jako narzędzie manipulacji; amalgamaty pojęciowe jako narzędzie służące do uzyskiwania efektów humorystycznych
Pozostała część zajęć poświęcona zostanie prezentacjom fragmentów powstających prac magisterskich.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zdobywa zaawansowaną wiedzę na temat : językoznawstwo kognitywne i rozwija swoje umiejętności analityczne.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest złożenie kolejnego rozdziału pracy magisterskiej
Praktyki zawodowe
Podstawą zaliczenia jest złożenie kolejnego rozdziału pracy magisterskiej.
Literatura
Evans, Vyvyan i Melanie Green. 2006. Cognitive linguistics: an introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press. (wybrane fragmenty)
Fauconnier, Gilles i Mark Turner. 1998. "Conceptual integration networks". Cognitive science 22 (2). 133 - 187.
Panther, Klaus-Uwe i Linda Thornburg. 1998. "A cognitive approach to inferencing in conversation". Journal of pragmatics 30. 755 - 769.
Turner, Mark. 1992. "Design for a theory of meaning". W Overton, W i D. Palermo (red.). 1994. The nature and ontogenesis of meaning. Hillsdale, N.J. Lawrence Erlbaum Associates. 91 - 107.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: