Język Chaucera 3301-JF278
Kurs dla studentów II stopnia poświęcony analizie lingwistycznej wybranych fragmentów utworów Geoffreya Chaucera (1340-1400), ze szczególnym uwzględnieniem poematu The Canterbury Tales. Teksty analizowane są pod względem wymowy, słownictwa, morfologii i składni, a w przypadku poezji, także pod względem metryki.
Omawiane zagadnienia:
(1) Chaucer i jego czasy: tło historyczne
(2) metryka poezji Chaucera
(3) pisownia i wymowa średnioangielska
(4) najważniejsze zmiany fonologiczne
(5) słownictwo (ze szczególnym uwzględnieniem zapożyczeń)
(6) fleksja: rzeczownik, zaimek, przymiotnik, czasownik
(7) słowotwórstwo
(8) struktura zdania
(9) stylistyka
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
1. pogłębia znajomość terminologii używanej w językoznawstwie angielskim
2. zgłębia metodologię naukową w badaniach językoznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglosaskiego
3. pogłębia wiedzę o projektowaniu badań w dziedzinie filologii, a w szczególności o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych.
4. rozwija wiedzę o historycznym rozwoju języka, szczególnie języka angielskiego, oraz towarzyszącej temu procesowi semantycznej zmienności i złożoności
Umiejętności
1. potrafi zastosować pogłębioną metodologię językoznawczą
2. posiada umiejętności umożliwiające analizowanie badań oraz definiowanie i prowadzenie własnych zadań badawczych; umie sformułować problem i wyznaczyć metodę
3. potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji, a nie zagrożenie własnego systemu wartości
4. umie wyszukiwać informacje w różnych źródłach, oceniać ich przydatność, interpretować je pod kątem teoretycznym i praktycznym w kontekście anglistycznym
Kompetencje społeczne
1. rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju
2. rozpoznaje charakter problemów i poszukuje najlepszych ich rozwiązań
3. docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu więzi wspólnotowych
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Pisemny test na koniec kursu składający się z pytań ogólnych oraz analizy fragmentów z tekstów Chaucera. Student ma prawo do 3 nieobecności na zajęciach.
Zaliczenie poprawkowe na tych samych zasadach.
UWAGA: Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć
Literatura
Benson, Larry D. (ed.). The Riverside Chaucer. Oxford: OUP.
Horobin, Simon. 2007. Chaucer’s Language. New York: Palgrave Macmillan.
Hughes, Geoffrey. 2000. A History of English Words. Oxford: Blackwell Publishing.
Kastovsky, Dieter. 2006. “Vocabulary”, [In:] R. Hogg – D. Denison (eds.) A History of he English Language. Cambridge: CUP, 199-270.
Lass, Roger. 2006. “Phonology and morphology”, [In:] R. Hogg – D. Denison (eds.) A History of he English Language. Cambridge: CUP, 43-108.
Minkova, Donka – Robert Stockwell. English Words. History and Structure. Cambridge: CUP.
Schlauch, Margaret. 1965. The English Language in Modern Times (since 1400). Warsaw: PWN.
Smith, Jeremy. 1992. “The use of English: language contact, dialect variation, and written standardisation during the Middle English period”, [In:] T. W. Machan – Ch. T. Scott (eds.) English in Its Social Context. Essays in Historical Sociolinguistics. Oxford: OUP, 47-68.
Wełna, Jerzy. 1990. “On transcribing Chaucer”, [In:] A. Weseliński (ed.) Studies in English and American Literature (Anglica 1), 163-174.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: