Fonologia generatywna 3301-JF260
Kurs stanowi wprowadzenie do standardowej teorii generatywnej. Celem kursu jest omówienie podstawowych założeń modelu generatywnego przedstawionego w The Sound Pattern of English (SPE; Chomsky-Halle 1968) oraz późniejszych dokonań w sferze teorii fonologicznych. Program kursu obejmuje zarówno zagadnienia związane z teorią reprezentacji fonologicznych jak i z problemem reguł fonologicznych. W trakcie kursu omawiane są następujące tematy: cechy fonologiczne (porównanie tradycyjnego linearnego modelu SPE oraz późniejszych teorii cech: cechy binarne a cechy prywatywne, dystynktywność, redundancja, różnice między tzw. wiązką cech a reprezentacją w ramach geometrii cech), sylaba (różnice między tradycyjną binarną analizą sylaby w kategoriach cechy dystynktywnej [?syllabic] według modelu SPE a autonomicznym, nielinearnym przedstawieniem cechy jako jednostki systemu fonologicznego języka) oraz fonologiczne ograniczenia i uwarunkowania zasad sylabifikacji (zagadnienie skali sonorności, reguła Jespersena, ograniczenia algorytmu sylabifikacji obowiązujące w poszczególnych językach, na przykład zasada Obstruent Sequencing Suspension w języku polskim określająca zasady uporządkowania segmentów w nagłosie i wygłosie sylaby czy obowiązująca w systemie fonologicznym języka angielskiego zasada wykluczająca zbitki zwarta-nosowa). W ramach kursu zostaną także omówione zagadnienia dotyczące przedstawiania oraz klasyfikacji reguł fonologicznych (problem transparencji i opatyczności, relacje dysjunkcji i koniunkcji w procesie fonologicznym, pojęcie cykliczności) oraz ograniczeń formalnych w stosowaniu reguł (Alternation Condition, Strict Cyclicity and the Elsewhere Condition). Wszystkie wymienione wyżej zagadnienia będą przedstawiane w sposób analityczny głównie na danych z języka angielskiego. Zastosowanie narzędzi i aparatu teoretycznego właściwych dla modelu gramatyki generatywnej do analiz danych językowych pozwoli studentom poznać zalety i ograniczenia omawianej teorii.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
- 2 testy pisemne: śródsemestralny i końcowy.
- 2 projekty fonologiczne obowiązkowe oraz 2 opcjonalne projekty.
Dozwolone są max 2 nieobecności na zajęciach w trakcie semestru.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów.
Literatura
Chomsky, N. & M.Halle, 1968. The Sound Pattern of English. New York: Harper and Row. (wybrane rozdziały)
Kenstowicz, M. 1994. Phonology in generative grammar. Cambridge MA & Oxford: Blackwell. (wybrane rozdziały).
Rubach J. 1982. Analysis of phonological structures. Warszawa: PWN. (wybrane rozdziały).
Rubach J. 1999. 'The Syllable in Phonological Analysis'. Rivista di Linguistica 11: 273-314.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: