Socjolingwistyka 3301-JF189
Kurs dla studentów studiów I stopnia poświęcony jest językowi w relacji do społeczeństwa, w szczególności do cech społecznych lub społecznie postrzeganych, takich jak status, wiek, płeć, czy grupa etniczna. Omawiane zagadnienia dotyczyć będą odmian języka, mowy jako narzędzia interakcji, relacji język - kultura, motywacji i mechanizmu zmiany językowej oraz kontaktu językowego. Zagadnienia omawiane na kursie będą ilustrowane przykładami pochodzącymi głównie z języka angielskiego.
Zakres tematów:
- socjolingwistyka i metody badań językowych
- społeczne odmiany języka
- język a kultura
- mowa jako narzędzie porozumiewania się w społeczeństwie
- kontakt językowy i dialektalny
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. poznaje terminologię / pogłębia znajomość terminologii używanej w językoznawstwie angielskim
2. poznaje / zgłębia metodologię naukową w badaniach językoznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglosaskiego
3. poznaje / zgłębia najważniejsze współczesne nurty i kierunki badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej
4. zdobywa / pogłębia wiedzę o projektowaniu badań w dziedzinie filologii, a w szczególności o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych.
Umiejętności
1. potrafi zastosować podstawową / pogłębioną metodologię językoznawczą
2. posiada umiejętności umożliwiające analizowanie badań oraz definiowanie i prowadzenie własnych zadań badawczych; umie sformułować problem i wyznaczyć metodę
3. potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji, a nie zagrożenie własnego systemu wartości
Kompetencje społeczne
1. rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju
2. docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu więzi wspólnotowych
3. cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych (zwłaszcza językowych), a także do odmiennych poglądów jednostkowych
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Pisemny test końcowy.
Literatura
Chambers, J. K. Sociolingustic Theory. 2009. Southern Gate: Blackwell Publishers Ltd.
Hudson, R.A. 2001. Sociolingustics. Cambridge: CUP.
Labov, William. 1991. Sociolinguistic Patterns. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Trudgill, Peter. 1983. Sociolingustics. An Introduction to Language and Society. London/ New York: Penguin.
Trousdale, Greame. 2010. An Introduction to English Sociolinguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: