Wstęp do literaturoznawstwa 3300-WdL-MSF-1-L
Zajęcia o charakterze konwersatorium mają na celu wprowadzenie studentów w podstawowe zagadnienia teorii literatury i przygotowanie ich do samodzielnej analizy tekstów literackich. Obok zagadnień ogólnych, takich jak definicje literatury, sposób istnienia dzieła literackiego (Wellek, Warren, Ingarden), cechy języka literackiego, rodzaje i gatunki literackie, horyzont oczekiwań, polifoniczność i intertekstualność (Barthes, Genette), omawiane będą główne zagadnienia poetyki dotyczące poezji (formy wiersza, klasyfikacja strof, rym, figury stylistyczne), prozy (podstawowe elementy utworu epickiego – narrator, bohater, fabuła, kategorie czasu i przestrzeni, poziomy narracyjne, narracja/opis, teorie punktów widzenia) i dramatu (główne elementy utworu dramatycznego – fabuła, akcja, podział na akty, sceny, odsłony i obrazy, postacie dramatu, odmiany i funkcje dialogów i monologów, tekst dramatyczny, sytuacja dramatyczna).
Lektura i omówienie tekstów teoretycznych stanowić będą punkt wyjścia do analizy wybranych fragmentów najważniejszych dzieł literatury europejskiej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 Student zna i rozumie w podstawowym stopniu miejsce i znaczenie literaturoznawstwa oraz powiązania studiów filologicznych i kulturoznawczych z dyscyplinami nauk humanistycznych.
K_W06 Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych tekstów literatury w perspektywie różnych podejść i szkół w ramach literaturoznawstwa.
K_U01 Student potrafi zastosować podstawowe ujęcia teoretyczne właściwe dla literaturoznawstwa.
K_U08 Student potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z wybranych dziedzin nauki.
K_K05 Student jest gotów do dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego.
Kryteria oceniania
aktywny udział w zajęciach, praca pisemna, test
Literatura
Literatura
B. Chrząstowska Bożena, S. Wysłouch, Poetyka stosowana, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2000.
T. Cieślikowska, W kręgu geonologii, intertekstualności, teorii sugestii, Warszawa, 1995
M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Zarys teorii literatury, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991.
Korwin-Piotrowska, D., Poetyka. Przewodnik po świecie tekstów, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011.
A. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków, Antykwa, 1994.
H. Markiewicz, Wymiary dzieła literackiego, Kraków, Wydawnictwo Literackie, 1984.
Z. Mitosek, Teorie badań literackich, Warszawa, PWN, 2005
T. Todorov, Poetyka, przeł. M.R. Mayenowa, Warszawa, Wiedza Powszechna, 1984.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: