Wprowadzenie do metodologii badań literackich 3300-DOK-MET1
Przedmiotem zajęć jest metodologia nauki o literaturze. W obliczu wielości i różnorodności współczesnych teorii i metod analizy dzieła literackiego, łącznie z kwestionowaniem naukowości dyscypliny, jaką jest literaturoznawstwo i kulturowym zwrotem teorii, przekonywanie do jedynej słusznej metodologii nie wydaje się właściwe. Dlatego celem zajęć jest przegląd najważniejszych stanowisk, wskazanie kluczowych problemów stawianych przez teoretyków literatury, zdanie sobie sprawy, na drodze dyskusji, z wagi zagadnień metodologicznych i teoretycznych oraz danie impulsu do poszukiwania metod i ujęć najbardziej odpowiadających własnym intuicjom i doświadczeniom czytelniczym oraz zadaniom badawczym.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
- Student potrafi naszkicować panoramę najważniejszych współczesnych teorii literackich (nazwy i ogólna charakterystyka szkół, główni przedstawiciele; wzajemne relacje, podobieństwa i różnice między szkołami).
- Student zdaje sobie sprawę z natury i wagi problemów metodologicznych towarzyszących badaniom literackim i potrafi zreferować przełomowe ich rozwiązania proponowane w trakcie rozwoju dyscypliny.
Kryteria oceniania
- bieżące przygotowanie do zajęć (lektura zadanych tekstów, udział w dyskusji)
- prezentacja ustna – omówienie bardziej szczegółowych zagadnień związanych z wybraną szkołą teoretyczną
Literatura
- R. Wellek i A. Warren, Teoria literatury (Warszawa: PWN, 1976)
- Z. Mitosek, Teorie badań literackich. Przegląd historyczny (Warszawa: PWN, 1983)
- S. Skwarczyńska, Kierunki w badaniach literackich. Od romantyzmu do połowy XX wieku (Warszawa: PWN, 1984)
- B. Kaniewska, A. Legeżyńska, Teoria literatury. Skrypt dla studentów filologii polskiej (Poznań, 2002)
- A. Burzyńska i M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik (Kraków: Znak, 2009)
- wybór tekstów reprezentujących poszczególne szkoły teoretyczne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: