Seminarium doktoranckie literaturoznawcze - linia węgierska 3300-DOK-KH-SEM-LW
Wybrane problemy współczesnego literaturoznawstwa ze szczególnym uwzględnieniem tematyki przygotowywanych rozpraw doktorskich.
Problemy terminologiczne.
Wybrane problemy metodologii badań literaturoznawczych.
Specyfika tekstu naukowego (struktura rozprawy doktorskiej, język wypowiedzi naukowej).
Rodzaj przedmiotu
seminaria doktoranckie
Efekty kształcenia
Wiedza: znajomość problematyki i metodologii badań nad literaturą i kulturą; znajomość problematyki badań nad tematem przygotowywanej rozprawy doktorskiej.
Umiejętności: umiejętność pisania tekstu naukowego o rozbudowanej strukturze (rozprawy doktorskiej), formułowanie tematu, dobór i krytyczna analiza literatury przedmiotu, prezentacja stanu badań, zbieranie materiału badawczego, wybór metody analizy i prezentacja wyników.
Kompetencje: otwartość na nowe idee i nurty; umiejętność dyskusji
Kryteria oceniania
„Kryteria oceny pracy doktoranta” – do pobrania na stronie Studium Doktoranckiego (https://neofilologia.wn.uw.edu.pl/program/)
Ponadto, kryteria te są wymienione w formularzu „Sprawozdania doktoranta” i sporządzanej na jego podstawie „Opinii opiekuna naukowego doktoranta” (formularze do pobrania na stronie Studium Doktoranckiego: https://neofilologia.wn.uw.edu.pl/formularze/):
Opiekun naukowy bierze pod uwagę dwa obszary działalności:
(a) postępy doktoranta we własnym kształceniu i w działalności naukowej
(b) postępy w przygotowaniu rozprawy doktorskiej (ocena opisowa oraz ilościowa w formie punktów [0-50 pkt.]).
Literatura
Wybrane poradniki pisania pracy dyplomowej:
Aczel, R.: Hogyan írjunk esszét? 2006.
Eco U.: Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów. 2007.
Gambarelli G., Łucki Z.: Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską. 2001.
Gyurgyák, J.: Szerkesztők és szerzők kézikönyve. 1996.
Zaczyński W.P.: Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich. 1995.
Zendrowski J.: Jak pisać i bronić? Wskazówki metodologiczne. 2007.
Literatura przedmiotu związana z tematyką przygotowywanych rozpraw doktorskich.
Wybrane pozycje z teorii i metodologii badań literatury:
Bertens, Hans – Fokkema, Douwe Wessel (eds.) International Postmodernism: Theory and Literary Practice. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. 1997.
Bertens, Hans – Natoli, Joseph (eds.) Postmodernism: The Key Figures. Malden – Oxford: Blackwell Pulishers Ltd. 2002.
Czaplejewicz E., Kasperski E. (eds.): Bachtin. Dialog. Język. Literatura. 1983.
Eco U.: Lector In fibula: Współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych. 1994.
Hutcheon, Linda: A Poetics of Postmodernism: history, theory and fiction. London and New York: Routledge. 1988.
Hutcheon, Linda: The Politics of Postmodernism. 2nd edition. Routledge: London and New York. 2002.
Kulcsár Szabó, Ernő: A magyar irodalom története 1945-1991. Budapest: Akadémiai Kiadó. 1994.
Natoli Joseph – Hutcheon, Linda (ed.): A Postmodern Reader. Albany NY: SUNY Press. 1993.
Marciszewski W.: Metody analizy tekstu naukowego. 1997.
Malpas, Simon: The Postmodern. Routledge: London and New York. 2005.
McHale, Brian: Postmodernist Fiction. Routledge: London and New York. 1987.
Németh, Zoltán: A magyar irodalom története 1945-2009. Univerzita Mateja Bela, Banská Bystrica. 2009.
Németh, Zoltán: A posztmodern magyar irodalom hármas stratégiája. Kalligram, Pozsony. 2012.
Roguska, Magdalena: Los niespełniony. O poszukiwaniu tożsamości w węgierskiej prozie kobiecej. Warszawa: Katedra Hungarystyki Uniwersytetu Warszawskiego. 2012.
Said, Edward W.: Orientalizmus. Budapest: Európa. 2000.
Spivak, Gayatri Chakravorty: ‘Can the Subaltern Speak?’, in Nelson, Cary and Grossberg, Lawrence (eds.) Marxism and the Interpretation of Culture. Urbana, IL: University of Illinois. 1988.
Stråth, Bo and Witoszek, Nina (eds.): The Postmodern Challenge: Perspectives East and West. Amsterdam: Rodopi. 1999.
Szegedy-Maszák Mihály (ed.): A magyar irodalom történetei I-III. Gondolat Kiadó, Budapest. 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: