Wyzwania dla współczesnej glottodydaktyki 3300-DOK-IR-SEM-ZD
Tematyka seminarium dotyczy bardzo szeroko i interdyscyplinarnie rozumianej glottodydaktyki zanurzonej w treściach psycholingwistycznych, nauk społecznych, filozoficznych i językoznawczych jako wsparcia dla rodzących się teorii glottodydaktycznych. Adepci sztuki prowadzenia badań glottodydaktycznych dogłębnie zapoznają się z warsztatem metodologicznym badacza, uczą się formułowania problematyki badawczej, poznają narzędzia jakościowe i ilościowe w badaniach empirycznych, dowiadują się jak redagować doniesienie z badań własnych poprzez uczestnictwo w konferencjach. Zarówno jako słuchacze, jak też i prelegenci opanowują trudną sztukę pisania tekstów naukowych oraz przygotowania wystąpienia ustnego na konferencji naukowej. Dowiadują się w ten sposób, czym jest dobry tekst naukowy, co go charakteryzuje, tym samym stopniowo przygotowują się do najważniejszego zadania na studiach doktoranckich – zredagowania własnej rozprawy doktorskiej.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Efekty kształcenia
1. W zakresie wiedzy doktorant
- zna rozległą terminologię specjalistyczną z zakresu glottodydaktyki oraz nauk przyczyniających się do jej rozwoju;
- swobodnie porusza się w dawnych i współczesnych teoriach glottodydaktycznych;
- zna teorie językoznawcze, psycholingwistyczne oraz społeczne przyczyniające się do rozwoju glottodydaktyki;
- zna metody badań jakościowych i ilościowych właściwe dla nauk humanistycznych;
- zna techniki zbierania danych w terenie;
- zna sposoby interpretowania zebranych danych ilościowych i jakościowych;
- posiada szczegółową i rozległą wiedzę w zakresie wybranego do rozprawy doktorskiej tematu;
- zna zasady konstruowania tekstu naukowego w oparciu o właściwy dla języka francuskiego lub polskiego dyskurs.
2. zakresie umiejętności doktorant:
- umie przeprowadzić spójny wywód w zakresie wybranego zagadnienia;
- umie dokonać trafnej kwerendy bibliograficznej;
- umie opracować i stosować narzędzia metodologiczne odpowiednie do wybranego obszaru badawczego;
- umie opracować wystąpienie ustne na konferencję krajową lub zagraniczną;
- umie opracować dobry tekst naukowy nadający się do opublikowania w polskiej lub zagranicznej monografii lub w czasopiśmie naukowym;
- umie odpowiednio interpretować zebrane dane empiryczne;
- posiada umiejętność krytycznego patrzenia na wskazany lub wybrany obszar badawczy;
- rozwija umiejętności w zakresie dydaktyki szkoły wyższej;
3.w zakresie kompetencji społecznych doktorant:
- umie współpracować w grupie;
- szanuje zdanie innych rozmówców;
- stosuje stosowne środki polemiczne w debacie;
- zna i stosuje w praktyce zasady etyki właściwe dla badań w terenie;
- zna i stosuje w praktyce zasady prawa autorskiego do własnych badań i pracy naukowej.
Kryteria oceniania
Metody podawcze oraz aktywizujące z wykorzystaniem technologii informacyjnej i komunikacyjnej
Ocena uwzględnia aktywność badawczą doktoranta, wystąpienia konferencyjne, publikacje i ich charakter, aktywność podczas seminariów, przygotowanie prezentacji z tematu badawczego.
Praktyki zawodowe
Praktyki pedagogiczne zgodnie z regulaminem studiów doktoranckich
Literatura
Dobierana stosownie do prowadzonych tematów badawczych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: