Pragmalingwistyczne aspekty kultury epistolarnej od późnego średniowiecza do oświecenia 3300-DOK-IG-PAK
Zajęcia mają charakter konwersatorium i służą dyskusji o pragmalingwistycznych aspektach kultury epistolarnej od późnego średniowiecza do oświecenia. List jako forma komunikacyjna był w omawianym okresie niezwykle popularnym gatunkiem piśmiennictwa użytkowego. O jego popularności świadczyć może choćby pokaźna liczba listowników, czyli normatywnych podręczników pisania listów. Traktowały one o elementach kompozycji listu, stylu listu oraz ceremoniale listowym, czyli w głównej mierze o konwencjach, jakich należało przestrzegać, używając tytułów i odpowiednich form adresatywnych. W społeczeństwie stanowym, w którym w kontaktach międzyludzkich na każdym kroku należało zwracać uwagę na różnice stanowe, również listy jako produkty działań społecznych musiały trzymać się ustalonych reguł kontaktów społecznych. Uchybienie ustalonym regułom mogło być – jak pisała Skwarczyńska (22006: 236, Teoria listu) – potraktowane jako nieumiejętność pisania listów, brak znajomości form życia towarzyskiego, za zamiar obrażenia adresata, coś jak niepodanie ręki, nieprzywitanie się itd. Jak ważna była to rzecz, świadczą długie listy tytułów stosowanych przy zwracaniu się do osób różnych stanów, które stanowiły integralną część wielu listowników.
Na zajęciach omówione zostaną i zobrazowane przykładami wspomniane powyżej aspekty sztuki epistolarnej.
Rodzaj przedmiotu
seminaria doktoranckie
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student:
- posiada wiedzę o znaczeniu formy komunikacyjnej list jako gatunku piśmiennictwa użytkowego w okresie od późnego średniowiecza do oświecenia
- zna historię, przeznaczenie i znaczenie listowników badanego okresu
- posiada wiedzę o aproksymatywnych teoriach listu
Umiejętności:
Student:
- rozpoznaje i właściwie interpretuje strukturę listu z okresu późnego średniowiecza do oświecenia
- rozumie i właściwie interpretuje elementy ceremoniału listowego w oryginalnych listach epoki
Kompetencje:
Student
- posiada świadomość zmienności gatunku tekstu i docenia wartość listów dawnych epok jako dziedzictwo kulturowe narodu
Kryteria oceniania
„Kryteria oceny pracy doktoranta” – do pobrania na stronie Studium Doktoranckiego (https://neofilologia.wn.uw.edu.pl/program/)
Ponadto, kryteria te są wymienione w formularzu „Sprawozdania doktoranta” i sporządzanej na jego podstawie „Opinii opiekuna naukowego doktoranta” (formularze do pobrania na stronie Studium Doktoranckiego: https://neofilologia.wn.uw.edu.pl/formularze/):
Opiekun naukowy bierze pod uwagę dwa obszary działalności :
(a) postępy doktoranta we własnym kształceniu i w działalności naukowej
(b) postępy w przygotowaniu rozprawy doktorskiej (ocena opisowa oraz ilościowa w formie punktów [0-50 pkt.]).
Literatura
1. FURGER, CARMEN (2010): Briefsteller. Das Medium »Brief« im 17. und frühen 18. Jahrhundert. Köln u.a.
2. MALEWSKA, HANNA (1977): Listy staropolskie z epoki Wazów. Warszawa.
3. PARTYKA, JOANNA (2004): "Żona wyćwiczona". Kobieta pisząca w kulturze XVI i XVII wieku. IBL PAN. Warszawa.
4. RYMUT, KAZIMIERZ (Hg.) (1998): Listy polskie XVI wieku. Tom I. Kraków.
5. RYMUT, KAZIMIERZ (Hg.) (2001): Listy polskie XVI wieku. Tom II. Kraków.
6. RYMUT, KAZIMIERZ (Hg.) (2004): Listy polskie XVI wieku. Tom III. Kraków.
7. SKWARCZYŃSKA, STEFANIA (22006): Teoria listu. Białystok.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: