Współczesny kontekst tradycji literackich średniowiecza i renesansu 3300-DOK-IA-SEM-WKTL
W ogólnym założeniu seminarium doktoranckie dotyczyć będzie literatury średniowiecznej, renesansowej i siedemnastowiecznej w szerokim kontekście kulturowym tych epok oraz kontynuacji tradycji wywodzących się ze średniowiecza w literaturze współczesnej, w szczególności w obrębie gatunków fantasy i science fiction.
W odniesieniu do literatury średniowiecza główny nacisk położony będzie na okres średnioangielski i rozwój gatunków takich jak romans rycerski, alegoria senna, liryka religijna i świecka, gatunki epickie w obrębie literatury religijnej czy ballada ludowa, jak również średniowieczny kontekst dla gatunków takich jak sielanka czy epos.
W obrębie literatury renesansowej zakres seminarium obejmuje w szczególności tradycję
poetycką tego okresu, zarówno liryczną (poeci metafizyczni), jak i narracyjną (Milton).
Ponadto szczególna uwaga poświęcona będzie współistnieniu kultury ustnej i piśmiennej w kulturze średniowiecza i zagadnieniom metryki a także kulturowym uwarunkowaniom, które w tej epoce determinowały percepcję czasu i przestrzeni.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Efekty kształcenia
Doktorant:
-Rozpoznaje i stosuje rozwinięte metody krytyki literackiej i krytyki źródłoznawczej
-Potrafi zbierać, selekcjonować, analizować, interpretować i syntetyzować informacje z różnych źródeł i na tej postawie wnioskować i formułować krytyczne sądy
-Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia własnego poziomu kulturalnego
Kryteria oceniania
„Kryteria oceny pracy doktoranta” – do pobrania na stronie Studium Doktoranckiego (https://neofilologia.wn.uw.edu.pl/program/)
Ponadto, kryteria te są wymienione w formularzu „Sprawozdania doktoranta” i sporządzanej na jego podstawie „Opinii opiekuna naukowego doktoranta” (formularze do pobrania na stronie Studium Doktoranckiego: https://neofilologia.wn.uw.edu.pl/formularze/):
Opiekun naukowy bierze pod uwagę dwa obszary działalności :
(a) postępy doktoranta we własnym kształceniu i w działalności naukowej
(b) postępy w przygotowaniu rozprawy doktorskiej (ocena opisowa oraz ilościowa w formie punktów [0-50 pkt.]).
(c) referat na lekcje
Literatura
Mark Amodio, Writing the Oral Tradition. Oral Poetics and Literate Culture in Medieval England, Notre Dame, Indiana 2004.
Frantz H. Bäulm, The Theory of Oral-Formulaic Composition and the Written Medieval Text, [w:] Foley, John Miles (ed.). Comparative Research on Oral Traditions: A Memorial for Milman Parry, Columbus, Ohio 1985,
Nancy Mason Bradbury, Literacy, Orality and the Poetics of Middle English Romance, [w:] Amodio, Mark (ed.). Oral Poetics in Middle English Poetry, New York and London 1994, ss. 29-69.
Mary Carruthers, The Book of Memory, Cambridge 1992.
Michael T. Clanchy, From Memory to Written Record: England 1066-1307, Cambridge 1979.
John Miles Foley (ed.), Comparative Research on Oral Traditions: A Memorial for Milman Parry, Columbus, Ohio1985.
Roger Fowler (ed.). Essays on Style and Language: Linguistic and Critical Approaches to Literary Style, London 1966.
Paul Hartle, Hunting the Letter. Middle English Alliterative Verse and the Formulaic Theory, Frankfurt am Main-Berlin-Bern-New York-Paris-Wien. 1999.
Max Kaluza, A Short History of English Versification. From the Earliest Times to the Present Day, New York 1911.
C.B.McCully / J.J. Anderson, English Historical Metrics, Cambridge1996.
W. F.H.Nicolaisen, (ed.). Oral Tradition in the Middle Ages, Binghamton - New York 1995.
J.P. Oakden, Alliterative Poetry in Middle English. The Dialectal and Metrical Study, London, 1968.
William A. Quinn/ Audley S. Hall, Jongleur. A Modified Theory of Oral Improvisation and its Effects on the Performance and Transmission of Middle English Romance, Washington D. C. 1982.
J. R. R. Tolkien, The Monsters and the Critics and Other Essays, London 2006.
Evelyn Birge Vitz, Orality and Performance in Early French Romance, Cambridge 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: