Mechanizmy uczenia się języków 3300-DOK-IA-SEM-MUJ
Seminarium doktoranckie dotyczy psycholingwistycznych i edukacyjnych aspektów przyswajania i uczenia się języków, w tym języka drugiego i kolejnych, czyli zagadnień wielojęzyczności. Seminarium obejmuje osiem semestrów, podczas których studenci mają możliwość usystematyzować i poszerzyć swoją wiedzę o zagadnienia kluczowe dla dziedziny, a także zapoznać się z najnowszymi badaniami nad przyswajaniem i uczeniem się języków w warunkach naturalnych i kontekście edukacyjnym oraz nad wielojęzycznością u dzieci i dorosłych. Główne bloki tematyczne to (ale nie jedynie): 1) przegląd wybranych koncepcji w badaniach nad przyswajaniem i uczeniem się języków; 2) definicje, zakres i stan badań nad dwujęzycznością i wielojęzycznością; 3) wpływ teorii psycholingwistycznych na rozwój badań nad nauczaniem języków; 4) metodologia badań empirycznych w językoznawstwie stosowanym i psycholingwistyce; 5) podstawy statystyki i wizualizacji danych dla celów badań językoznawstwa stosowanego.
Ze względu na zróżnicowane przygotowanie akademickie i doświadczenia studentów zajęcia w pierwszych semestrach seminarium mają na celu przede wszystkim pogłębienie ich wiedzy i umiejętności dzielenia się wiedzą, wspólną pracą nad poszerzaniem horyzontów akademickich i zrozumieniem czym są badania empiryczne w językoznawstwie stosowanym. W konstrukcji programu seminarium istotne jest stworzenie możliwości dyskusji nad różnymi paradygmatami badawczymi oraz metodologią badań używaną w językoznawstwie stosowanym i psycholingwistyce.
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu (90 min.). Dominującą formułą spotkań dla studentów lat I-III jest dyskusja nad wybranym zagadnieniem prowadząca do wymiany poglądów i poszerzenia wiedzy. Co cztery tygodnie jeden z uczestników przedstawia sprawozdanie – w formie prezentacji - ze swoich aktualnych badań, stanowiące punkt wyjścia do dyskusji w grupie. Prezentacje powinny odzwierciedlać postęp badań nad wybranym tematem pracy doktorskiej. Kilka razy w roku odbywają się sesje "burzy mózgów" poświęcone badaniom jednego z doktorantów, podczas których inni uczestnicy seminarium i promotor starają się podsunąć rozwiązania zaistniałych problemów badawczych. Dyskusja z promotorem i współuczestnikami seminarium jest istotnym czynnikiem motywującym do dalszej pracy i pomaga rozwiązywać szczegółowe problemy wynikające w trakcie przygotowywania rozprawy doktorskiej. Jedno spotkanie w miesiącu może być poświęcone na warsztat lub prezentację zaproszonego gościa z innego wydziału, lub z innej uczelni w Polsce. Pozostałe dwa spotkania seminaryjne w miesiącu poświęcone są konsultacjom indywidualnym. Studenci mogą konsultować się z prowadzącym również podczas dyżurów i poprzez pocztę elektroniczną.
Studenci IV roku nadal regularnie uczęszczają na seminarium i przedstawiają grupie postęp swoich badań, jednak punkt ciężkości przesuwa się na konsultacje indywidualne oraz opracowanie kolejnych rozdziałów dysertacji w celu terminowego jej ukończenia.
Rodzaj przedmiotu
seminaria doktoranckie
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W06 Zyskuje/ poszerza wiedzę o teoriach przyswajania i uczenia się języków.
K_W09 Zdobywa/ pogłębia wiedzę o projektowaniu badań w dyscyplinie językoznawstwa, a w szczególności o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych w językoznawstwie stosowanym.
Umiejętności:
K_U04 Umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej.
K_U08 Posiada umiejętności umożliwiające analizowanie badań oraz definiowanie i prowadzenie własnych zadań badawczych; umie sformułować pytanie badawcze i dobrać metodę badawczą umożliwiającą uzyskanie odpowiedzi.
Kompetencje:
K_K02 Rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju.
K_K10 Cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych.
Kryteria oceniania
„Kryteria oceny pracy doktoranta” – do pobrania na stronie Studium Doktoranckiego (https://neofilologia.wn.uw.edu.pl/program/)
Ponadto, kryteria te są wymienione w formularzu „Sprawozdania doktoranta” i sporządzanej na jego podstawie „Opinii opiekuna naukowego doktoranta” (formularze do pobrania na stronie Studium Doktoranckiego: https://neofilologia.wn.uw.edu.pl/formularze/):
Opiekun naukowy bierze pod uwagę dwa obszary działalności :
(a) postępy doktoranta we własnym kształceniu i w działalności naukowej
(b) postępy w przygotowaniu rozprawy doktorskiej (ocena opisowa oraz ilościowa w formie punktów [0-50 pkt.]).
Spełnienie wyżej wymienionych kryteriów
Wymagane jest regularne uczestnictwo w seminarium. Oceny wystawiane są na podstawie indywidualnego wkładu pracy w seminarium: przeprowadzonych dyskusji i badań, wygłoszonych referatów, konsultacji indywidualnych. Studenci oceniani są pod koniec każdego roku akademickiego na podstawie powyższych wymagań i oczekiwań ze strony opiekuna /promotora. Kończąc III rok studiów powinni już mieć opublikowany artykuł oraz skończone dwa rozdziały pracy, żeby była podstawa do otwarcia przewodu doktorskiego i aby zdołali rozprawę złożyć do końca studiów
Literatura
Literatura nawiązująca do zainteresowań poszczególnych doktorantów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: