Językoznawstwo Kognitywne. Wybór Zagadnień. 3300-DOK-IA-SEM-JK
Niniejsze seminarium doktorskie poświęcone jest wybranym zagadnieniom z językoznawstwa kognitywnego. Zagadnienia te obejmują: ucieleśnienie znaczeń językowych, modele kulturowe, społeczno-kulturowe uwarunkowanie znaczeń, metonimię i metaforę w perspektywie multimodalnej.
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01
pogłębia wiedzę o miejscu filologii angielskiej w kontekście nauk humanistycznych oraz o specyfice dziedzin filologicznych
K_W02
poznaje terminologię językoznawstwa kognitywnego i pogłębia znajomość terminologii używanej w językoznawstwie angielskim.
K_W03
poznaje metodologię naukową w badaniach językoznawstwa kognitywnego, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglosaskiego.
K_W04
zdobywa i poszerza wiedzę o języku angielskim, jego semantyce, gramatyce, pragmatyce w odniesieniu do ogólnych zdolności poznawczych i kontekstów wielokulturowych
K_W09
zdobywa wiedzę o projektowaniu badań w dziedzinie filologii, a w szczególności o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych.
K_W19
ma świadomość zasad i norm etycznych w nauce
K_W20
rozwija wiedzę o sposobie projektowania własnej ścieżki rozwoju
Umiejętności
K_U01
rozwija umiejętność posługiwania się terminologią językoznawczą, ze szczególnym uwzględnieniem językoznawstwa kognitywnego.
K_U02
potrafi zastosować pogłębioną metodologię językoznawczą w projektach naukowych, ze szczególnym uwzględnieniem rozprawy doktorskiej.
K_U04
umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej
K_U05
potrafi interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować dane językowe w ich wymiarze kognitywnym i międzykulturowym.
K_U06
potrafi dobrać i zastosować wiedzę z zakresu subdyscyplin filologii angielskiej dla celów komunikacyjnych, dydaktycznych, badawczych.
K_U07
potrafi ocenić przydatność różnych koncepcji teoretycznych do prowadzenia badań filologicznych oraz do zróżnicowanych zastosowań praktycznych
K_U08
posiada umiejętności umożliwiające analizowanie badań oraz definiowanie i prowadzenie własnych zadań badawczych; umie sformułować problem i wyznaczyć metodę.
K_U14
potrafi uczestniczyć w pracy zespołowej, ma podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów; potrafi inicjatywę własną dopasować i twórczo wykorzystać w zadaniach grupowych
Kompetencje społeczne
K_K02
rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju.
K_K05
ma przekonanie o wadze inicjatywy indywidualnej, samodzielności, oraz dostrzega możliwości wkładu własnego w działania zespołowe
K_K08
docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu więzi wspólnotowych.
K_K10
cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych
Kryteria oceniania
Pozytywna opinia prowadzącego seminarium.
Literatura
Artykuły w międzynarodowych czasopismach językoznawczych oraz monografie książkowe.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: