- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Kultura krajów regionu w kontekście europejskim – Czechy i Słowacja 3224-EURCZECH-OG
Zajęcia zamykają blok poświęcony historii i współczesności kultury Czech i Słowacji. Ich celem jest wskazanie i analiza relacji miedzy kulturą Czech i Słowacji a kulturami krajów europejskich oraz usytuowanie wybranej kultury na mapie zjawisk i procesów kulturowych kształtujących współcześnie oblicza kultury europejskiej. Materiałem analizowanym w ramach zajęć są zarówno zjawiska i procesy związane z tożsamością i różnorodnością kulturową, formy więzi i działań społecznych oraz nurty ideowe i związane z nimi praktyki instytucjonalizacji, kontestacji i emancypacji (w tym sytuacja różnie definiowanych mniejszości, konflikty i wzajemne wpływy etniczne, religijne i społeczne, subkultury, feminizm) jak i reprezentacje literackie i artystyczne tych zjawisk i procesów. Poszczególne ujęcia łączy wykorzystanie teorii i kategorii antropologicznych.
Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.
Omówione zostaną następujące problemy:
1. Radio Wolna Europa w kontekście Czech
2. Bratysława wielokulturowa
3. Słowacja w ujęciu Claudio Magrisa
4. Praga magiczna Ripellino
5. Paryż Dominika Tatarki
6. Złudzenia jedności słowiańskiej – Václav Černý i krytyka panslawizmu
7. Świadectwo Pavla Tigrida
8. Milan Kundera o Weltliteratur, Zachodzie porwanym i Rosji
9. Filozof Jan Patočka o Europie i cywilizacji nowoczesnej
10. Dramaturg Václav Havel
11. Solidarność Polsko-Czesko-Słowacka
12. Miejsce Słowacji w Europie
13. Słowacja zamknięta, Słowacja otwarta
14. Czesi wobec dziedzictwa austriackiego
15. Czeska pamięć o I wojnie światowej
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (2 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Efekty uczenia się:
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
- w stopniu podstawowym specyfikę różnych modeli kultury w ujęciu antropologicznym (tradycyjna, szlachecka, mieszczańska, masowa), procesy ich transformacji i wzajemne powiązania oraz emanacje w sferze symbolicznej i semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury i sztuki, literatury oraz historii Czech (K1_W03)
- w podstawowym stopniu kontekst europejski i globalny procesów kulturowych – potrafi zastosować tę wiedzę w odniesieniu do kultury, sztuki, literatury, zjawisk lingwistycznych, a także politycznych, społecznych i gospodarczych Chech na każdym etapie ich rozwoju (K1_W05)
- w podstawowym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy; ma wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych oraz różnie rozumianych mniejszości (K1_W07)
Umiejętności: absolwent potrafi:
- wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01)
- formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia badawcze, oraz prowadzić pod kierunkiem opiekuna naukowego proste badania z zakresu kulturoznawstwa i dyscyplin pokrewnych, dotyczących Czech (K1_U02)
- rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03)
- przeprowadzić krytyczną analizę wytworów kultury właściwych dla danej epoki w rozwoju Czech; rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury Czech, przeprowadzić ich analizę, odróżniać różne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych i kontekstu (K1_U05)
- samodzielnie przygotować wypowiedź pisemną i ustną, w języku polskim i obcym, na wybrane tematy z zakresu teorii kultury oraz problematyki Czech, prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (K1_U08)
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
- do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01)
- efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w tym również w społeczeństwie odmiennym kulturowo od własnego, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy (K1_K02)
Kryteria oceniania
1. Organizacja zajęć
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.).
W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia. Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach.
2. Metody oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę w formie ustnej (2 pytania), sprawdzająca znajomość lektur oraz wiadomości przedstawiane w toku zajęć.
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
3. Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się: zaliczenie ustne (60 %) praca lub prezentacja (20%) oraz aktywność na zajęciach (20 %) - (aktywność podnosi ocenę końcową). Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
4. Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Bratysława : miasto na skrzyżowaniu kultur = Bratislava - mesto na križovatke kultúr, red. A. Moskwin, Warszawa 2016.
Byrtek K., Kwartalnik "Svědectví" - czechosłowacki most do demokracji, „Zeszyty Prasoznawcze” 52 (2009), nr 1-2, s. 139-159.
Chmel R., Kompleks słowacki : eseje, Kraków 2014.
Czaplińska J., Filipowicz M., W poszukiwaniu austronostalgii w czeskiej pamięci subiektywnej, „Bohemistyka” 20 (2020), nr 1, s. 115-130.
Havel V., Utwory sceniczne, Warszawa 2016.
Johnson, A. Ross, Radio Wolna Europa i Radio Swoboda : lata CIA i późniejsze, Wrocław 2014.
Kamiński Ł., Blažek P., Majewski G., Ponad granicami : historia Solidarności Polsko-Czechosłowackiej, Wrocław 2019.
Kroh A., O Szwejku i o nas, Warszawa 2002.
Kundera M., Kubuś i jego Pan : hołd w trzech aktach dla Denisa Diderota, Warszawa 2000.
Kundera M. et al., Zachód porwany : eseje i polemiki, Wrocław 1984.
Kundera M., Zasłona : esej w siedmiu częściach, Warszawa 2006.
Laignel-Lavastine A., Duchy Europy : wokół dzieła i myśli Czesława Miłosza, Jana Patočki i Istvána Bibó, Sejny 2012.
Lipták Ľ., Słowacy : stulecie dłuższe niż sto lat, Kraków 2019.
Magris C., Dunaj, Warszawa 2004.
Nawrocki W., Václav Černý o zwodniczych ułudach panslawizmu, „Studia Słowianoznawcze” 2 (2001), s. 7-45.
Patočka J., Kim są Czesi?, przekład i wstęp J. Baluch, Kraków 2010.
Patočka J., Eseje heretyckie z filozofii dziejów, Warszawa 1998.
Polityki pamięci i dyskursy pamięci w 100-lecie wybuchu I wojny światowej, pod redakcją Joanny Dobrowolskiej-Polak, Poznań 2014.
Ripellino A.M., Praga magiczna, Warszawa 2021.
Surosz M., Pepiki: dramatyczne stulecie Czechów, Warszawa 2010.
Szczygieł M. Láska nebeská, Wołowiec 2012
Szczygieł M., Gotland, Wołowiec 2010
Szczygieł M., Zrób sobie raj, Wołowiec 2010
Tarajło-Lipowska Z., Historia literatury czeskiej. Zarys, Wrocław 2010.
Tatarka D., Wiklinowe fotele, Warszawa 1965.
Tomaszewski J., Czechy i Słowacja, Warszawa 2006
Velké dějiny zemí Koruny české, I – XV, 1998-2003.
Warszawa - Bratysława : etniczne i społeczne zróżnicowanie miasta (do 1939 r.), pod red. P. Salnera i A. Stawarza, Warszawa 1997.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: