- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Biblioteki i archiwa cyfrowe: budowa i użytkowanie 3224-BIBLiARCH-OG
Zajęcia są skierowane do studentów i studentek, którzy chcą poznać możliwości cyfrowych bibliotek, archiwów, repozytoriów oraz ich agregatów. Podczas zajęć poznany budowę i działania serwisów archiwizujących i prezentujących cyfrowe dziedzictwo. Poruszone będą również problemy związane z wykorzystywaniem źródeł udostępnionych w Internecie.
W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia:
1. Zajęcia wprowadzające. Idea otwartego dostępu.
2. Wykorzystywanie zbiorów cyfrowych. Domena publiczna i Licencje Creative Common.
3. Formaty plików używanych w archiwizacji. Personalizacja ustawień w programach i przeglądarkach.
4. Biblioteki cyfrowe: koncepcje i budowa.
5. Biblioteki cyfrowe Niemiec i Austrii.
6. Biblioteki cyfrowe Polski, Czech, Słowacji i Węgier.
7. Biblioteki cyfrowe Rosji, Ukrainy, Białorusi i Litwy, Złota Kolekcja Eurazji.
8. Agregaty biblioteczne: Federacja Bibliotek Cyfrowych, Europeana, World Digital Library.
9. Państwowe archiwa cyfrowe: koncepcja i budowa.
10. Archiwa cyfrowe w Polsce.
11. Archiwa cyfrowe za granicą.
12. Społeczne archiwa cyfrowe.
13. Muzea cyfrowe w Polsce.
14. Muzea cyfrowe za granicą.
15. Repozytoria cyfrowe.
Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Efekty kształcenia
Studenci i studentki studiów I stopnia po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
1) zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, w tym w szczególności prawa autorskiego (K1_W08; Odniesienie do P6S_WK
Kontekst/uwarunkowania, skutki)
[Umiejętności:]
2) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
3) potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole, planować i realizować proces samodzielnego zdobywania wiedzy, w tym wiedzy specjalistycznej, po zakończeniu studiów (K1_U010; odniesienie do P6S_UO Organizacja pracy / planowanie i praca zespołowa)
4) potrafi stosować współczesne technologie komunikacyjne i informacyjne w swojej pracy (K1_U011; odniesienia do P6S_UU Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób)
[Kompetencje społeczne:]
5) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK)
6) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR)
Studentki i studenci studiów II stopnia po ukończeniu zajęć:
[Wiedza:]
1) zna w pogłębionym zakresie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, w tym w szczególności prawa autorskiego (K2_W08; Odniesienie do P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)
[Umiejętności:]
2) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K2_U01; Odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
3) planować i organizować pracę indywidualną oraz planować, organizować i kierować pracą zespołu; samodzielnie planować i realizować proces samodzielnego zdobywania wiedzy, w tym wiedzy specjalistycznej i ukierunkowywać innych w tym zakresie (K2_U10; Odniesienie do P7S_UO Organizacja pracy /planowanie i praca zespołowa P7S_UU Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób P7S_KK)
4) stosować współczesne technologie komunikacyjne i informacyjne w swojej pracy (K1_11; Odniesienie do P6S_UU Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób)
[Kompetencje społeczne:]
6) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K2_K01; Odniesienie do P7S_KK)
7) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K2_K05; Odniesienie do P7S_KR)
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.)
W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia. Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach. Kolizje terminów zajęć nie stanowią podstawy do uznania nieobecności za usprawiedliwioną.
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Harmonogram prezentacji będzie wyznaczony przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
Zaliczenie obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru i obejmie jedno pytanie losowane z materiału omawianego na zajęciach oraz jedno z wybranej lektury. Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (25%).
Prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (50%).
Zaliczenie ustne (25%).
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
01. Kolasa W.M., Biblioteki cyfrowe: wstęp do problematyki, [w:] Nowe technologie w bibliotekach publicznych. Wydawnictwo SBP, Warszawa 2009, s. 183-196.
02. Bednarek-Michalska B., Prawo autorskie i jego ograniczenia dla polskich bibliotek cyfrowych, [w:] Puławski A. (red.), Znaczenie udostępniania kopii cyfrowych regionalnych zbiorów bibliotecznych w sieci, Stargard Szczeciński 2014, s. 51-60.
03. Kolasa W.M., Formaty dokumentów w bibliotekach cyfrowych, 2011 [Preprint].
04. Nahotko M., Zasady tworzenia bibliotek cyfrowych, „Biuletyn EBIB”, 2006, nr 4 (74).
05. Gębołyś Z., Niemiecka Biblioteka Cyfrowa – brama do kultury i wiedzy o Niemczech … i o Polsce, Prezentacja z XVIII Ogólnopolskiej konferencji naukowej bibliotek uczelni niepublicznych i publicznych organizowanej przez Bibliotekę Wyższej Szkoły Biznesu - National-Louis University w Nowym Sączu.
06. Potęga J., Cyfrowa Biblioteka Narodowa Polona — (cBN Polona), [w:] Janiak M., Krakowska M., Próchnicka M., Biblioteki cyfrowe, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2012, s. 475-485.
08. Lewandowska A., Werla M., Przyłączanie zasobów polskich bibliotek cyfrowych do Europeany, [w:] Mazurek C., Stroiński M., Węglarz J., (red.) Polskie biblioteki cyfrowe 2009, Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań 2010, s. 53-61.
10. Otmianowska M., Zajkowska K., O modernizacji serwisu internetowego archiwów państwowych. Szukajwarchiwach.gov.pl, czyli jak otwierać się na nowe grupy odbiorców? „Zarządzanie w Kulturze”, 2019, t. 20, nr 4, s. 565-578.
11. Wilkowski M., Wayback Machine - podstawy wykorzystania, „Biuletyn EBIB”, 2017, nr 172, s. 1-5.
12. Kołodziejska E., Kudosz M., Wyrwa M., Biblioteki cyfrowe Ośrodka KARTA jako narzędzie do prezentacji zbiorów archiwistyki społecznej, „Biblioteka i Edukacja”, 2014, nr 6, s. 1-10.
13. Czyż P.P., Romeyko-Hurko M., dMuseion: od bazy danych do muzeum cyfrowego, [w:] Mazurek C., Stroiński M., Węglarz J., (red.) Polskie biblioteki cyfrowe 2009, Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań 2010, s. 21-29.
15. Głowacka E., Polskie repozytoria instytucjonalne jako miejsce dla otwartych zasobów naukowych i edukacyjnych , „Zagadnienia Informacji Naukowej”, 2016, t. 54, nr 1 (107), s. 44-54.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: