- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Badania nad kulturą i doświadczeniami międzykulturowymi 3223-BKDM-OG
Celem kursu jest zdobycie podstawowej wiedzy teoretycznej z zakresu kultury i badań międzykulturowych, a także poznanie determinantów efektywnej interakcji / komunikacji międzykulturowej i zrozumienie ich znaczenia poprzez ćwiczenia praktyczne. W aspekcie teoretycznym student zdobędzie wiedzę nt. głównych paradygmatów kulturowych i pojęć determinujących doświadczenie międzykulturowe (m.in. kompetencja czy inteligencja międzykulturowa). W aspekcie praktycznym student pogłębi zrozumienie tych pojęć w drodze ćwiczeń, symulacji, analizy przypadku, badań własnych.
Program kursu obejmuje treści z 3 głównych obszarów:
(1) Definicje pojęcia kultura i podejścia do badań nad kulturą.
(2) Determinanty doświadczeń międzykulturowych (komunikacja międzykulturowa, świadomość kulturowa, wrażliwość kulturowa, inteligencja kulturowa, kulturowe dopasowanie, kulturowe uczenie się i in.).
(3) Eksploracja doświadczeń międzykulturowych w drodze badań narracyjnych (na przykładzie doświadczeń ekspatów biznesowych i studentów zagranicznych).
Nakład pracy studenta:
Łączna wartość punktów ECTS = 2
Godziny kontaktowe (w sali) – 30h = 1 ECTS
Samodzielna praca studenta poza salą zajęciową:
Praca domowa i bieżące przygotowanie do zajęć – 20h
Przygotowanie do egzaminu końcowego – 10h
30h + 20h + 10h = 60h = 2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza: K_W05, K_W07.
Umiejętności: K_U02, K_U03, K_U05, K_U06, K_U09.
Kompetencje społeczne: K_K01, K_K03, K_K04.
Kryteria oceniania
Metody oceny pracy studenta:
- Ocena wykonania zadania w trakcie kursu (do 50% oceny końcowej).
- Ocena z egzaminu pisemnego po zakończeniu semestru, obejmujący materiał teoretyczny z całego kursu (50-100% oceny końcowej).
Kryteria oceny:
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym, sprawdzającym wiedzę teoretyczną z całego zakresu kursu. Do zdania egzaminu wymagane jest uzyskanie 60% punktów.
Przyjęte zasady punktacji egzaminu:
• ponad 90% – 5
• 85%-89% – 4+
• 80%-84% – 4
• 70%-79% – 3+
• 60%-69% – 3
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
(1) Barna, L. M. (1994). Stumbling blocks in intercultural communication. In L. A. Samovar & R. E. Porter (Eds.), Intercultural communication: A reader (7th ed) (pp. 337–346). https://doi.org/10.1007/s13398-014-0173-7.2
(2) Bennett, M. J. (2009). Defining, measuring, and facilitating intercultural learning: A conceptual introduction to the Intercultural Education double supplement. Intercultural Education, 20(sup1), S1–S13. https://doi.org/10.1080/14675980903370763
(3) Beugelsdijk, S., & Welzel, C. (2018). Dimensions and dynamics of national culture: Synthesizing Hofstede with Inglehart. Journal of Cross-Cultural Psychology, 49(10), 1469–1505. https://doi.org/10.1177/0022022118798505
(4) Chen, G.-M., & Starosta, W. J. (1996). Intercultural communication competence: A synthesis. Annals of the International Communication Association, 19(1), 353–383. https://doi.org/10.1080/23808985.1996.11678935
(5) Chen, G.-M., & Starosta, W. J. (1997). Review of the concept of intercultural sensitivity. Human Communication, (1), 1–13. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED408634.pdf
(6) Hall, E. T. (1976). Beyond culture. Anchor Press/Doubleday.
(7) Hofstede, G. (2001). Culture’s consequences: Comparing values, behaviors, institutions and organizations across nations (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
(8) Hua, Z. (2016). Identifying research paradigms. In Z. Hua (Ed.), Research methods in intercultural communication. A practical guide. Chichester, UK: John Wiley & Sons.
(9) Inglehart, R., & Baker, W. E. (2000). Modernization, cultural change, and the persistence of traditional values. American Sociological Review, 65(1), 19–51.
(10) Kaasa, A. (2021). Merging Hofstede, Schwartz, and Inglehart into a single system. Journal of Cross-Cultural Psychology, 52(4), 339–353. https://doi.org/10.1177/00220221211011244
(11) Kaasa, A., & Minkov, M. (2020). Are the world’s national cultures becoming more similar? Journal of Cross-Cultural Psychology, 51(7–8), 531–550. https://doi.org/10.1177/0022022120933677
(12) Kim, Y. Y. (2001). Becoming intercultural: An integrative theory of communication and cross-cultural adaptation. Thousand Oaks, CA: Sage.
(13) Lewis, R. D. (2006). When cultures collide: Leading across cultures. In Harvard Law Review. https://doi.org/10.1108/eb059499
(14) Minkov, M., & Kaasa, A. (2021). A test of the revised Minkov-Hofstede model of culture: Mirror images of subjective and objective culture across nations and the 50 US States. Cross-Cultural Research, [In Press].
(15) Morris, M. W., Savani, K., Mor, S., & Cho, J. (2014). When in Rome: Intercultural learning and implications for training. Research in Organizational Behavior, 34, 189–215. https://doi.org/10.1016/j.riob.2014.09.003
(16) Piller, I. (2007). Linguistics and Intercultural Communication. Language and Linguistics Compass, 1(3), 208–226. https://doi.org/10.1111/j.1749-818X.2007.00012.x
(17) Ronen, S., & Shenkar, O. (2013). Mapping world cultures: Cluster formation, sources and implications. Journal of International Business Studies, 44, 867–897. https://doi.org/10.1057/jibs.2013.42
(18) Schwartz, S. H. (2006). A theory of cultural value orientations: Explication and applications. Comparative Sociology, 5(2–3), 137–182. https://doi.org/10.1163/156913306778667357
(19) Spencer-Oatey, H. (2012) What is culture? A compilation of quotations. GlobalPAD Core Concepts. Available at https://warwick.ac.uk/fac/soc/al/globalpad-rip/openhouse/interculturalskills_old/core_concept_compilations/global_pad_-_what_is_culture.pdf
(20) Trompenaars, F. & Hampden-Turner, C. (1998). Riding the waves of culture. McGraw-Hill.
(21) Thomas, D. C., Elron, E., Stahl, G., Ekelund, B. Z., Ravlin, E. C., Cerdin, J.-L., … Lazarova, M. B. (2008). Cultural intelligence: Domain and assessment. International Journal of Cross Cultural Management, 8(2), 123–143. https://doi.org/10.1177/1470595808091787
(22) Wilczewski, M. (2019). Intercultural experience in narrative. Expatriate stories from a multicultural workplace. https://doi.org/10.1075/sin.26
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: