- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Białoruskojęzyczna literatura w Polsce 3221-S2-FBA-BLP12-OG
Konwersatorium ma za zadanie wprowadzić studentów w krąg literatury białoruskiej obecnej w Polsce. W ramach przedmiotu podawane są ogólne informacje o rozwoju literatury białoruskiej na przestrzeni XX wieku. Omówione zostaną wybrane utwory, zarówno prozy jak i poezji, przetłumaczone na język polski pisarzy białoruskich. Utwory przybliżą tendencje obecne w białoruskiej literaturze XX i XXI wieku a także wprowadzą w kontekst społeczno-polityczny Białorusi. Na zajęciach omówiona zostanie twórczość W. Bykawa, A. Adamowicza, J. Hermanowicza, I. Szamiakina, I. Mieleża, I. Ptasznikowa, A. Chadanowicza, A. Bacharewicza, S. Aleksijewicz. U. Arłoua i in. Ponadto przedstawione zostaną sylwetki pisarzy zrzeszonych w stowarzyszeniu Literackim "Białowieża" wraz z najważniejszymi utworami.
Program konwersatorium przewiduje lekturę białoruskich utworów literackich w tłumaczeniu na język polski. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zestawem lektur, rzucających światło na przemiany w literaturze białoruskiej na przestrzeni XX wieku po dzień dzisiejszy.
Nakład pracy studenta:
30 godzin - 1 pkt ECTS udział w konwersatorium
30 godzin - 0,5 pkt ECTS przygotowanie do zajęć
30 godzin - 0,5 pkt ECTS przygotowanie do zaliczenia
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań
literaturoznawczych (K1_W02),
- w pogłębionym stopniu terminologię literaturoznawczą, także z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej (K1_W04)
- w pogłębionym stopniu właściwe różnym szkołom badawczym zasady interpretacji wytworów kultury (K1_W07)
- w pogłębionym stopniu różnice i podobieństwa międzyjęzykowe oraz właściwe techniki transferu międzyjęzykowego (K1_W10)
Absolwent potrafi:
- dokonać krytycznej analizy wybranych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, oraz zaproponować inne obszary ich zastosowań (K1_U03)
- formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu językoznawstwa (K1_U05)
- formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa (K1_U06)
- posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa w czasie prowadzonych debat i dyskusji ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (K1_U08)
- rozpoznać różne rodzaje wytworów literatury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w szerokim kontekście z wykorzystaniem innowacyjnych metod (K1_U9)
- rozpoznać rodzaje tekstów specjalistycznych oraz przeprowadzić ich analizę językową (K1_U10)
Absolwent jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (K1_K01)
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów (K1_K02)
- określania priorytetów służących realizacji wyznaczonego przez siebie zadania w zakresie zobowiązań społecznych (K1_K03)
- prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych z zachowaniem tradycji i zasad etyki zawodowej oraz rozwijania własnych kompetencji zawodowych (K1_K04)
Kryteria oceniania
Przy ocenie końcowej pod uwagę brana będzie aktywność studenta na zajęciach, prezentacje indywidualne, obecność na zajęciach oraz na test z omówionego podczas zajęć materiału.
Zaliczenie w formie pisemnej:
W czasie zaliczenia zadawane są pytania obejmujące zagadnienia prezentowane w trakcie konwersatorium.
I. Liczba pytań: 3.
II. Punktacja pytań: od 3 do 0.
III. Przelicznik punktów na oceny:
4,5-5 pkt. – dst (3,0)
5,5-6 pkt. – dst+ (3,5)
6,5-7 pkt. – db (4,0)
7,5-8 pkt. – db+ (4,5)
8,5-9 pkt. – bdb (5,0)
9+ pkt. – bdb! (5!)
Pkt. 3
Student: charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki z wykorzystaniem różnych wyznaczników (filozoficznego, światopoglądowego, poetologicznego itp.), przywołuje nazwiska przedstawicieli (również drugoplanowych) wykazuje szczegółową znajomość treści lektur, przeprowadza całościową analizę (odwołując się do gatunku, struktury i treści), podaje różne stanowiska badawcze, umieszcza twórczość pisarza i dzieło w procesie historycznoliterackim. Wypowiedź ma charakter spontaniczny, całościowy, przemyślany, student szeroko posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 2
Student: charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki, wykazuje znajomość treści lektur, przeprowadza analizę (odwołując się do gatunku, struktury i treści), umieszcza twórczość pisarza i dzieło w kontekście epoki. Wypowiedź ma charakter płynny, student posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 1
Student: w ograniczonym zakresie, po zadaniu pytań dodatkowych charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki, wykazuje podstawową znajomość treści lektur, przeprowadza analizę na poziomie podstawowym (odwołując się jedynie do treści), wymienia jedynie niektórych przedstawicieli kierunku i ich dzieła, wskazuje jedynie konstytutywne cechy epoki, okresu lub kierunku literackiego. Wypowiedź jest urywana; składa się z informacji niepowiązanych ze sobą, student wymaga naprowadzania przez egzaminatora.
Wymogi na ocenę 5!
- 3 pkt. za każde pytanie,
- spełnienie wymogów za 3 pkt. oraz dodatkowo: wiedza i umiejętności spoza programu nauczania, znajomość lektur spoza listy lektur, odwołania do literatury światowej.
Literatura
1. Adamowicz A., Narodzona w płomieniu", Łódź 1975.
2. Akudowicz W., Dialogi z Bogiem, Wrocław 2008.
3. Arłou U, Kochanek jej wysokości., Wrocław 2006.
4. Babina N., Miasto ryb, Prostyń nad Bugiem 2010.
5. Bryl J., Witraże, Warszawa 1979.
6. W. Bykow, Doczekać do świtu, Warszawa 1974.
7. W. Bykow, Pójść i nie wrócić, Lublin 1985.
8. W. Bykow, R. Baradulin, Gdy witają się dusze, Wrocław 2006
9. 4. Aleksiejewicz S., Wojna nie ma w sobie nic z kobiety, Wołowiec 2010.
10. Bacharewicz A., Talent do jąkania się, Wrocław 2008.
11. Bielski A., Suczsnaja litaratura Biełarusi, Mińska 2000.
12. Bortnowska K., Młoda literatura białoruska a polski rynek wydawniczy [w:] Acta Albaruthenica 9. Literatura, język i kultura: tradycje i nowatorstwo. Red. naukowa M. Timoszuk i M. Chaustowicz, Warszawa 2009, s.16-26.
13. Bortnowska K,. Białoruski postmodernizm. Liryka „pokolenia Bum-Bam-Litu”, Warszawa 2008.
14. Bykau W., Ściana., Białystok 1999.
15. Hlobus A., Demonokameron, Białystok 1998.
16. J. Hermanowicz, Chiny-Sybir-Moskwa, Londyn 1974.
17. Janowicz S., Srebrny jeździec, Warszawa 1984.
18. Karatkiewicz U., Chrystus wylądował w Grodnie, Warszawa 2012.
19. Kislicyna H., Nowaja literaturnaja situacyja: zmiena kulturnaj paradyhmy, Mińsk 2006.
20.Klinau A., Mińsk. Przewodnik po Mieście Słońca, Wołowiec 2008.
21. Ptasznikau I., Tartak, Warszawa 1977.
22. Szamiakin I. Mroźne zimy, Łódź 1977.
23. Tank M., Wiersze wybrane, Łódź 1974.
24. Wielg T., Poetyka prozy Wasila Bykawa. Studia i szkice Slawistyczne 2, Opole 2002.
25. W kręgu kultury białoruskiej. Redaktor naukowy W. Piłat, Olsztyn 1994.
26. Białoruś. Kraina otoczona wysokimi górami, Olsztyn 2004.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: