Teoria i praktyka badań kulturoznawczych 3221-S2-0TP12A
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów ze specyfiką badań nad kulturą (metody jakościowe), statusem kulturoznawstwa jako dyscypliny korzystającej z metod wypracowanych w ramach takich dyscyplin jak np. socjologia, antropologia, historia, psychologia, itd. Omówione zostaną najważniejsze stanowiska badawcze w ramach badań kulturoznawczych. Poroszony zostanie stan badań kulturoznawczych na Białorusi.
Ćwiczenia poświęcone są na zapoznaniu studentów i powtórzeniu wiadomości, z nurtów badawczych jak semiotyka, strukturalizm, poststrukturalizm, hermeneutyka, gender studiem, badania nad kulturą popularną. Omówione zostaną takie pojęcia jak władza, przestrzeń, ciało w kulturze, płeć kulturowa, pamięć.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
1. WIEDZA:
- definiuje podstawowe kierunki badań białorutenistycznych
- ma podstawową wiedzę o białoruskich instytucjach kultury i współczesnym białoruskim życiu kulturalnym
- ma pogłębioną wiedzę o kulturze współczesnej Białorusi
- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
2. UMIEJĘTNOŚCI:
- posiada rozbudowaną umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury białoruskiej w oparciu o badania w poszczególnych dziedzinach i własne doświadczenie
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności badawcze oraz zdolności przydatne w przyszłej karierze zawodowej
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Kryteria oceniania
Zajęcia kończą się egzaminem ustnym. Przy ocenie końcowej pod uwagę brana będzie aktywność studenta na zajęciach (w tym jakość przygotowanych referatów, dotyczących wybranego tematu bądź zagadnienia), obecność na zajęciach oraz praca pisemna na wybrany przez studenta temat związany z zakresem całego omówione podczas zajęć materiału.
Literatura
1. M. Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
2. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
3. M. Banks, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa 2009
4. C. Barker, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005
5. J. Bocheński, Współczesne metody myślenia, Poznań 1992.
Michel de Certeau, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008
6. Tim Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, Kraków 2004
7. M. Fleischer, Teoria kultury i komunikacji, Wrocław 2002.
8. U. Flick, Projektowanie badań jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
9. A. Grobler, Metodologia nauk, Znak, Kraków 2008
10. Język, dyskurs, społeczeństwo, red. Lotar Rasiński, PWN, Warszawa 2009
11. M. Herzfeld, Antropologia: Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004.
12. M. Kempny, E. Nowicka, Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, Warszawa 2003.
13. A. Mencwel, Wyobraźnia antropologiczna, WUW, Warszawa 2006
14. G. Rose, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
15. J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Wydawnictwo UJ, 2003
16. Studia z teorii kultury i metodologii badań nad kulturą, red. Jerzy Kmita, PWN, Poznań 1982
17. Tożsamość kulturoznawstwa, red. Andrzej Pankowicz, Jarosław Rokicki, Paweł Plichta, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008
18. Y. Winkin, Antropologia komunikacji. Od teorii do badań terenowych, Warszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: