Dialektologia 3221-S1-FBA-D32
1. Przedmiot, zadania, metody i podstawowe terminy dialektologii.
2. Historia badań dialektów białoruskich.
3. Gwary na terytorium Białorusi. Główny masyw gwar a gwary poleskie. Cechy gwar poleskich.
4. Dialekt północno-wschodni i południowo-zachodni Różnice fonetyczne. Akanie dysymilatywne
5. Masywy dialektalne. Różnice morfologiczne.
6. Strefy dialektalne. Różnice leksyczne.
7. Charakterystyka gwar. Zasięg i podstawowe cechy.
8. Gwary środkowobiałoruskie.
9. Gwary białoruskie poza granicami Białorusi. Historia badań i analiza.
10. Znaczenie gwar białoruskich dla powstania języka literackiego. Dialektyzmy i regionalizmy w języku pisarzy białoruskich.
11. Prace praktyczne z tekstami gwarowymi, dialektologicznym atlasem języka białoruskiego, nagraniami.
Nakład pracy studenta:
godziny kontaktowe w sali – 30 godz.
szacunkowa praca samodzielna studenta – minimum tyle co godziny zorganizowane
przygotowanie do egzaminu – 30 godz.
Łącznie 90 godz. (3 ECTS)
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz in.zalecanych przez UW.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
- w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań
językoznawczych;
- w zaawansowanym stopniu terminologię językoznawczą;
- w zaawansowanym stopniu funkcjonowanie języka w różnych kontekstach,
m.in. literatury, kultury, religii, historii, sztuki, polityki, gospodarki oraz mediów;
- w zaawansowanym stopniu naturę języka oraz rozumie wpływ przemian historycznokulturowych na jego rozwój;
- w zaawansowanym stopniu główne kierunki rozwoju badań językoznawczych
i najważniejsze współczesne problemy oraz wyzwania;
Umiejętności: absolwent potrafi
-formułować i analizować problemy badawcze z zakresu językoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne;
- posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem oraz w czasie debat i dyskusji;
- rozpoznać różne rodzaje tekstów oraz przeprowadzić ich analizę językową
w szerszym kontekście;
-merytorycznie argumentować oraz formułować wnioski z wykorzystaniem poglądów innych autorów w języku polskim i obcym;
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych
i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów
- prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych zgodnie z tradycjami i zasadami etyki zawodowej
- inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i środowiska lokalnego, działając w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do egzaminu końcowego:
- udział w zajęciach, pozytywne napisanie testów kontrolnych, samodzielne napisanie projektu, w którym dokona się badania wskazanego tekstu pod względem stylistyki i poprawności.
Na ocenę końcową składa się praca w trakcie semestru (30%) oraz wynik egzaminu (70%).
Przedmiot kończy się egzaminem, gdzie kryteria oceny przedstawione są w formie progów procentowych (punkty uzyskane z egzaminu i pisemnego)
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
78% - 85% - 4 (ocena dobra)
86% - 91% - 4+ (ocena dobra plus)
92% - 97% - 5 (ocena bardzo dobra)
98% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
W sesji poprawkowej student ma prawo do podejścia do egzaminu w takiej samej formie oraz przeprowadzanego wg tych samych kryteriów, jak podczas egzaminów w pierwszym terminie, pod warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia.
Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Literatura
Atlas gwar wschodniosłowiańskich Białostocczyzny, t. 1-3, 1980-1993.
Bielaruskaja dyjaliektalohija, vyp. 1-5, 2010-2018.
Dyjaliektalahičny atlas bielaruskaj movy, Minsk 1963.
Linhvistyčnaja hieahrafija i hrupoŭka bielaruskich havorak, Minsk 1968
N. Barszczewska, M. Jankowiak, Dialektologia białoruska, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: