- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Analiza i interpretacja tekstu litarackiego 3221-S1-1AIT12K-OG
Podczas konwersatorium omawiane są wybrane zagadnienia, dotyczące złożoności problematyki interpretacji dzieł literackich. Prezentowane są poszczególne ujęcia metodologiczne teorii literatury jak: hermeneutyka, strukturalizm, poststrukturalizm, postkolonializm. Szczegółowo omawiane są metody analizy i interpretacji tekstu oraz jego krytyki. Zagadnienia teoretyczne połączone są z praktyką interpretacyjną, mającą na celu ukazanie wielopoziomowości rozumienia tekstu literackiego i rozszerzenia możliwości interpretacyjnych studentów. Podczas tej części zajęć poddane zostaną analizie różnorodne teksty literackie.
Nakład pracy studenta:
30 godzin - 1 pkt ECTS udział w ćwiczeniach
60 godzin - 2 pkt ECTS przygotowanie do zajęć
30 godzin - 1 pkt ECTS przygotowanie do egzaminu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu:
specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz terminologię wykorzystywaną w badaniach białorutenistycznych (S1_W01),
najważniejsze teorie badań literaturoznawczych i językoznawczych (S1_W02),
kierunki badań białorutenistycznych (S1_W03),
metody analizy i interpretacji dzieł literackich w odniesieniu do tradycji białoruskiej i rosyjskiej lub krajów anglojęzycznych (S1_W07)
Student potrafi:
analizować dzieła literackie z wykorzystaniem różnych źródeł i metod badań (S1_U02),
wykorzystywać terminy literackie w procesie analizy utworów (S1_U08),
przygotowywać samodzielne referaty dotyczące zagadnień literaturoznawczych i językoznawczych (S1_U09),
prezentować poglądy badaczy dotyczące literatury białoruskiej i języka białoruskiego i formułować wnioski dotyczące rozwoju literatury i języka (S1_U14),
organizować samodzielną oraz grupową pracę dotyczącą analizy problemowej zjawisk kultury, w tym związanych z Białorusią (S1_U23)
Student jest gotów do:
prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu filologa (S1_K01),
umieszczenia we właściwym kontekście nowych informacji i ich interpretacji, myślenia kreatywnego (S1_K05)
Kryteria oceniania
Przy ocenie końcowej pod uwagę brana będzie aktywność studenta na zajęciach, prezentacje indywidualne, obecność na zajęciach oraz na koniec egzamin ustny z omówionego podczas zajęć materiału.
Forma egzaminu: ustny
W czasie egzaminu zadawane są pytania obejmujące zagadnienia prezentowane w trakcie ćwiczeń.
I. Liczba pytań: 3.
II. Punktacja pytań: od 3 do 0.
III. Przelicznik punktów na oceny:
4,5-5 pkt. – dst (3,0)
5,5-6 pkt. – dst+ (3,5)
6,5-7 pkt. – db (4,0)
7,5-8 pkt. – db+ (4,5)
8,5-9 pkt. – bdb (5,0)
9+ pkt. – bdb! (5!)
Pkt. 3
Student: charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki z wykorzystaniem różnych wyznaczników (filozoficznego, światopoglądowego, poetologicznego itp.), przywołuje nazwiska przedstawicieli (również drugoplanowych) wykazuje szczegółową znajomość treści lektur, przeprowadza całościową analizę (odwołując się do gatunku, struktury i treści), podaje różne stanowiska badawcze, umieszcza twórczość pisarza i dzieło w procesie historycznoliterackim. Wypowiedź ma charakter spontaniczny, całościowy, przemyślany, student szeroko posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 2
Student: charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki, wykazuje znajomość treści lektur, przeprowadza analizę (odwołując się do gatunku, struktury i treści), umieszcza twórczość pisarza i dzieło w kontekście epoki. Wypowiedź ma charakter płynny, student posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 1
Student: w ograniczonym zakresie, po zadaniu pytań dodatkowych charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki, wykazuje podstawową znajomość treści lektur, przeprowadza analizę na poziomie podstawowym (odwołując się jedynie do treści), wymienia jedynie niektórych przedstawicieli kierunku i ich dzieła, wskazuje jedynie konstytutywne cechy epoki, okresu lub kierunku literackiego. Wypowiedź jest urywana; składa się z informacji niepowiązanych ze sobą, student wymaga naprowadzania przez egzaminatora.
Wymogi na ocenę 5!
- 3 pkt. za każde pytanie,
- spełnienie wymogów za 3 pkt. oraz dodatkowo: wiedza i umiejętności spoza programu nauczania, znajomość lektur spoza listy lektur, odwołania do literatury światowej.
Literatura
1.Ahron Appelfeld "Badenheim 1939", Warszawa 2004.
2. Honoriusz Balzac, Ojciec Goriot", Kraków 2003.
3. Michaił Bułhakow, Mistrz i Małgorzata, Kraków 2017.
4. Anna Burzyńska., Michał Markowski "Teorie literatury XX wieku", Kraków 2007.
5. John Coetzee „Hańba”, Warszawa 2004.
6. Hans-Georg Gadamer „Język i rozumienie”, wyd. Fundacja Aletheia, Warszawa 2003.
7. Ladislav Grosman "Sklep przy głównej ulicy", Warszawa 1993.
8. Henryk Markiewicz „Współczesna teoria badań literackich za granicą, Antologia” tom I, Kraków 1970.
9. Bernadetta Janusz, Katarzyna Gdowska "Narracja. Teoria i praktyka", Kraków 2008.
10. Ryszard Nycz „Dekonstrukcja w badaniach literackich”, Gdańsk 2000.
Andrzej Stasiuk, Grochów, Wołowiec 2013.
11. Ewa Thompson „Trubadurzy imperium: literatura rosyjska i kolonializm”, Kraków 2000.
12. Mark Twain "Pamiętniki Adama i Ewy", Kraków 2004.
13. Danuta Ulicka „Teoretycznoliterackie tematy i problemy”, Warszawa 2003.
14. Stanisław Wyspiański "Wesele", Warszawa 2002.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: