Literatura rosyjska w kontekście europejskim I 3202-S2SMLR11z
Cele szczegółowe: poszerzenie i pogłębienie znajomości literatury rosyjskiej oraz jej kontekstu europejskiego, opanowanie warsztatu literaturoznawcy.
Zagadnienia szczegółowe:
1. Warsztat pracy magistranta. Norma bibliograficzna. Tzw. Aparat naukowy. Etyka pracy naukowej.
2. Tytuł. Streszczenie. Słowa kluczowe (nauki humanistyczne).
3. Komparatystyka literacka – podstawowe zagadnienia teoretyczne. Terminologia. Zakres i podział. Krąg badaczy. Perspektywy badawcze.
4. Literatura rosyjska a literatury zachodnioeuropejskie, obraz krajów i regionów Europy w literaturze rosyjskiej, dialog kultur – przykłady badań i zarys perspektyw badawczych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
− student zna zasady opracowania redakcyjnego tekstu naukowego w języku rosyjskim i w języku polskim,
− student zna zasady prawa autorskiego,
− student zna przykładowe badania z zakresu związków literatury rosyjskiej z literaturami zachodnioeuropejskimi, obrazu krajów i regionów Europy w literaturze rosyjskiej oraz dialogu kultur.
Umiejętności:
− student przedstawia swój krąg zainteresowań naukowych związany z profilem seminarium magisterskiego,
− student samodzielnie dostrzega problem badawczy i wstępnie formułuje temat pracy magisterskiej,
− student potrafi znaleźć z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów informację dotyczącą tematu jego pracy magisterskiej,
− student potrafi określić słowa kluczowe w tekście literaturoznawczym,
− student potrafi napisać streszczenie tekstu literaturoznawczego,
− student posiada pogłębione umiejętności badawcze z zakresu analizy i interpretacji dzieła literackiego z punktu widzenia dialogu kultur.
Kompetencje społeczne:
− student rozumie specyfikę badań literaturoznawczych,
− student odczuwa współodpowiedzialność za zachowanie europejskiego dziedzictwa kulturowego i literackiego,
− student ma świadomość wkładu kultury rosyjskiej w dziedzictwo kulturowe Europy,
− student ma świadomość wartości, jaką wnosi różnorodność kulturowa oraz odnosi się z szacunkiem do przejawów interkulturowości,
− student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania,
− student ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz odczuwa potrzebę dalszego uczenia się,
− student ma świadomość współodpowiedzialności za rozwój czytelnictwa i potrzebę rozwijania własnych zainteresowań czytelniczych.
Kryteria oceniania
Praca semestralna (bibliografia). Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność).
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. J. Starnawski, Warsztat bibliograficzny historyka literatur obcych, Warszawa 1988.
2. U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową: poradnik dla humanistów, tłum. G. Jurkowlaniec, Warszawa 2007.
3. T. Winek, Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007.
Pozostałe pozycje dostosowane do tematyki rozpraw magisterskich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: