Dydaktyka języka rosyjskiego I 3202-S2PEDDJR12o
Wykład ma za zadanie przedstawić refleksję nad różnymi perspektywami metodologicznymi i dyscyplinarnymi w kształtowaniu kompetencji lingwistycznych, psychologicznych, dydaktycznych, neurolingwistycznych, zapoznać studenta z Podstawą programową, z ramowymi planami nauczania, z dokumentacją współczesnej szkoły: statutem szkoły, materiałami rady pedagogicznej, e-dziennikiem, planami rozwoju szkoły, rozkładem zajęć, planowaniem i realizacją pracy dydaktycznej przedstawionej w Kartach pracy nauczycieli, scenariuszami lekcji. Celem wykładu jest zapoznanie studenta z zasadami funkcjonowania szkoły, profilem współczesnego ucznia, współczesnymi modelami i podejściami w nauczaniu, przedstawienie założeń edukacji humanistycznej: SCL (Student Centered Learning), interpretacyjnego modelu kształcenia. W trakcie wykładu student zapozna się z różnymi podejściami do prowadzenia procesu kształcenia: podejściem behawioralnym, konstruktywistycznym, zorientowanym na działania, postkomunikacyjnym.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
1.student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu dydaktyki nauczania języka rosyjskiego na wszystkich etapach edukacyjnych
2. student posiada wiedzę na temat współczesnej organizacji procesu nauczania, procedur, norm, dobrych praktyk w nauczaniu języka rosyjskiego oraz projektowania własnego rozwoju i awansu zawodowego
3.student posiada wiedzę na temat współczesnych modeli i podejść w nauczaniu języka rosyjskiego
UMIEJĘTNOŚCI
1.student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z dydaktyki nauczania języka rosyjskiego do dobierania treści nauczania oraz podręczników
2.student potrafi projektować programy nauczania z uwzględnieniem zasad Podstawy programowej
3.student potrafi planować swoją pracę w zakresie doboru treści nauczania, wyboru metody nauczania, pomocy glottodydaktycznych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1.student jest gotów do podejmowania decyzji związanych z organizacją i poprawą jakości procesu kształcenia językowego w placówkach systemu oświaty
2.student jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawod
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność na wykładach, kontrola bieżącego przygotowania
- zapoznanie się z literaturą przedmiotu i dokumentami porządkującymi proces kształcenia (Podstawa programowa, Karta Nauczyciela)
- zaliczenie testu końcowego
Test końcowy składa się z 2 części: 1/pytania wielokrotnego wyboru, 2/pytania otwarte.
Kryteria oceny testu (progi procentowe):
60% – 69% - 3 (ocena dostateczna)
70% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
78% - 85% - 4 (ocena dobra)
86% - 91% - 4+ (ocena dobra plus)
92% - 97 % - 5 (ocena bardzo dobra)
98% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
Przy zaliczeniu stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty- 5,0(bardzo dobra)
- osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości -4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów-4,0(ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami -3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami- 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia -2,0 (ocena niedostateczna)
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe w ramach przedmiotu nie są przewidziane
Literatura
1.Komorowska Hanna, Metodyka nauczania języków obcych. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2002
2.Marek Szałek, Jak motywować uczniów do nauki języka obcego? Wyd. Wagros, Poznań, 2004
3.Shchukin A.N., Metodika obuchenija rechevomu obshcheniju na inostrannom jazyke. Moskva, Izdatelstvo IKAR, 2011
4. Shchukin A.N., Obuchenije rechevomu obshcheniju na russkom jazyke kak inostrannom. Izdatelstvo “Russkij jazyk. Kursy”,2012
5.Azimov E.G., Shchukin A.N., Sovremennyj slovar metodicheskih terminov i poniatij.Teorija i praktika obuchenija jazykam. Izdatelstvo”Russkij jazyk. Kursy” 2018
6.Metodika obuchenija inostrannomu jazyku. Uchebnik i praktikum dla bakalavriata. Izdatelstvo “Jurajt” 2018
7.Nikitenko Z.N., Inostrannyj jazyk v nachalnoj shkole: teorija i praktika: uchebnik. Izdatelstvo “FLINTA “ 2018
8.Taratuhina JJ.V., Cyganova L.A., Tkalenko D.E., Meżkulturnaja kommunikacja v informacionnom obshchestve, Izd. Dom Vysshej shkoly ekonomiki, 2019 9.Sovremennyje obrazovatelnyje tehnologji.Uchebnoje posobije. Izdatelstvo “KNORUS” 2010
10.Marzena Żylińska, Postkomunikatywna dydaktyka języków obcych w dobie technologii informacyjnych. Teoria i praktyka. Wydawnictwo ”Fraszka Edukacyjna” 2007
11.Marzena Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2013
12.Jeremy Harmer, The Practice of English Language Teaching, Person, 2007.
13. Nauka języków obcych w dobie integracji Europejskiej, pod red. Katarzyny Karpinskiej-Szaj. Wyd. LEKSEM,2005
14. https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/karta-nauczyciela-16790821
15. Podstawa Programowa
16.https://www.ore.edu.pl/
17.https://www.ore.edu.pl/2017/03/ Nowa Podstawa programowa –język- obcy-język-mniejszosci- narodowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: