Rosja - tradycja i wspólczesność II 3202-S2ORT22e
1. Rosyjska literatura piękna u schyłku XX stulecia i na początku XXI wieku:
1.1. Czy postmodernizm rosyjski wyczerpał swoje możliwości? Ewolucja twórczości W. Sorokina i W. Pielewina.
1.2. Nowi realiści w nowym stuleciu (W. Makanin, Z. Prilepin).
1.3. Dramat rosyjski – od N. Kolady do I. Wyrypajewa (ośrodki, szkoły, przedstawiciele).
1.4. Poezja XXI wieku.
2. Literatura masowa – fenomen literacki czy społeczny? Gatunki, problematyka, przedstawiciele.
3. Przestrzeń elektroniczna i jej rola w kulturze.
4. Sztuki plastyczne końca XX i początku XXI wieku.
5. Kinematografia rosyjska – przemiany, eksperymenty, przedstawiciele.
6. Współczesna rosyjska muzyka popularna.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu cyklu dydaktycznego student:
[wiedza:]
- ma pogłębioną wiedzę o najnowszej literaturze rosyjskiej, zachodzących w niej procesach, jej przedstawicielach i kierunkach ich poszukiwań
- zna i rozumie istotę rosyjskiej literatury masowej
- posiada wiedzę o najnowszej sztuce rosyjskiej, jej trendach i przedstawicielach
- posiada wiedzę o najnowszych osiągnięciach rosyjskiej kinematografii
- ma wiedzę o najnowszych trendach rosyjskiej muzyki popularnej
[umiejętności:]
- potrafi zdefiniować kierunki współczesnej literatury rosyjskiej, wymienić ich przedstawicieli oraz dzieła
- umie interpretować wybrane utwory współczesnych pisarzy rosyjskich i wpisać je w szerszy kontekst społeczno-kulturowy
- umie wyjaśnić fenomen rosyjskiej literatury masowej, określić jej gatunki i wymienić przedstawicieli
- potrafi zdefiniować rolę przestrzeni elektronicznej w rozwoju kultury rosyjskiej
- potrafi scharakteryzować kierunki poszukiwań sztuk plastycznych w Rosji współczesnej
- potrafi scharakteryzować przemiany i kierunki rozwojowe rosyjskiej kinematografii współczesnej
- umie wskazać i zdefiniować zjawiska z zakresu współczesnej muzyki popularnej
- potrafi sformułować rozbudowaną wypowiedź pisemną na temat kultury współczesnej Rosji
- potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować i oceniać informację na temat kultury współczesnej Rosji
[kompetencje społeczne:]
- ma pogłębioną świadomość swej wiedzy o kulturze rosyjskiej, rozumie potrzebę jej poszerzania i pogłębiania za pośrednictwem różnych mediów
- ma potrzebę pogłębiania własnej wrażliwości estetycznej
- ma potrzebę uczestniczenia w życiu kulturalnym, śledzenia bieżących wydarzeń politycznych i kulturalnych w Rosji i w kraju
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. A. Wołodźko-Butkiewicz, Od pieriestrojki do laboratoriów netliteratury. Przemiany we współczesnej prozie rosyjskiej. Warszawa 2004
2. Liternet. Literatura i internet, red. P. Marecki. Kraków 2002
3. K. Gordovič, Russkaâ literatura konca XX veka. Sankt-Peterburg 2003
4. T. Koladič, Ot Aksionova do Gluhovskogo. Russkij eksperiment. Moskva 2010
5. Alternativnaâ literatura, http://www.alterlit.ru/
6. S. Čuprinin, Zarubežje. Russkaâ literatura segodnia, Moskva 2008
7. I. Šajtanov, Delo vkusa. Delo o sovremennoj poezii, Moskva 2007
8. V. Turčin, Russkaâ živopis’: obraz uhodiaščij, „Naše nasledie” 2001, nr 56, s. 38-49
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: