Rosja - tradycja i współczesność I 3202-S2ORT21e
1. Ustrój polityczny Rosji. Kompetencje konstytucyjne parlamentu, rządu i prezydenta.
2. Partie polityczne w Rosji. Ewolucja współczesnego systemu partyjnego w Federacji Rosyjskiej.
3. Gospodarka Rosji. Surowcowy charakter rosyjskiej gospodarki i próby jej dywersyfikacji. Rola państwa w rozwoju gospodarczym kraju. Problemy polityki podatkowej i antymonopolowej.
4. Wielonarodowość i wielowyznaniowość FR. Separatyzmy i ruchy odśrodkowe. Migracje i napięcia etnoreligijne.
5. Kształtowanie się elity politycznej w Rosji. Problem skorumpowania rosyjskich elit.
6. Media, prawa człowieka, społeczeństwo obywatelskie i organizacje pozarządowe w Rosji.
7. Świadomość polityczna współczesnego rosyjskiego społeczeństwa. Kultura polityczna w Rosji. Demokracja a rosyjska mentalność.
8. Rosja w poszukiwaniu punktów odniesienia. Kryzys ideologiczny. Liberalizm vs konserwatyzm we współczesnej Rosji.
9. Nacjonalizm i ksenofobia we współczesnej Rosji – przyczyny i sposoby przeciwdziałania.
10. Polityka zagraniczna Rosji. Relacje Rosji z największymi mocarstwami i organizacjami międzynarodowymi. Rola Rosji na obszarze posowieckim.
11. Współczesna rosyjska myśl polityczna. Eurazjatyzm. Koncepcja suwerennej demokracji. Rosyjska idea imperialna.
12. Rosyjski Kościół Prawosławny a władza we współczesnej Rosji.
13. Pamięć historyczna i polityka pamięci w Rosji posowieckiej. Oficjalne narracje historyczne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
− student ma uporządkowaną wiedzę na temat ustroju politycznego Rosji oraz rosyjskiej gospodarki;
− student zna najważniejsze rosyjskie partie polityczne i ich programy, wie, jak zmieniał się system partyjny w Rosji posowieckiej,
− student ma uporządkowaną wiedzę o problemach Rosji związanych z wielonarodowością i wielowyznaniowością Federacji Rosyjskiej,
− student wie, w jakim stanie znajduje się rosyjska demokracja i instytucje demokratyczne w Rosji,
– student wie, jak świadomość polityczna rosyjskiego społeczeństwa i jego mentalność wiążą się ze stanem rosyjskiej demokracji,
– student zna podstawowe kierunki współczesnej rosyjskiej myśli politycznej i geopolitycznej,
− student ma szczegółową wiedzę na temat sytuacji międzynarodowej Rosji, zna główne cele i kierunki jej polityki zagranicznej oraz specyfikę relacji FR z innymi mocarstwami,
– student wie, jak układają się relacje na linii Rosyjski Kościół Prawosławny – władze państwowe Rosji,
– student ma wiedzę na temat pamięci historycznej w Rosji oraz głównych założeń i kierunków polityki pamięci w Rosji posowieckiej.
Umiejętności:
− student wyjaśnia, na czym polega specyfika ustroju politycznego i gospodarki Rosji,
− student wymienia rosyjskie partie polityczne i ich założenia programowe,
− student wymienia najważniejsze problemy wewnętrzne i zewnętrzne Rosji, wyjaśnia ich przyczyny i charakteryzuje działania władz w zakresie przeciwdziałania konkretnym problemom,
− student formułuje rozbudowaną wypowiedź na temat stanu demokracji w Rosji i wyjaśnia, jak łączy się to ze świadomością polityczną i mentalnością rosyjskiego społeczeństwa,
– student charakteryzuje podstawowe koncepcje współczesnej rosyjskiej myśli politycznej i geopolitycznej,
– student opisuje sytuację międzynarodową Rosji, charakteryzuje podstawowe cele i założenia jej polityki zagranicznej, wyjaśnia, na czym polega rola Rosji na obszarze posowieckim,
– student charakteryzuje podstawowe kierunki i założenia polityki pamięci w Rosji,
– wyjaśnia, jak układają się relacje na linii Rosyjski Kościół Prawosławny – władze państwowe Rosji.
Kompetencje społeczne:
− student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, oraz potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę,
− student ma świadomość potrzeby ustawicznego kształcenia,
− student potrafi w sposób precyzyjny i zrozumiały wyrażać swoje myśli.
Kryteria oceniania
Kontrola obecności. Egzamin pisemny.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
R. Bäcker, Rosyjskie myślenie polityczne za czasów prezydenta Putina, Toruń 2007.
A. Bryc, Rosja w XXI wieku: gracz światowy czy koniec gry?, Warszawa 2008.
A. Dudek, R. Mazur (red.), Rosja. Między imperium a mocarstwem nowoczesnym, Toruń 2010.
M. Eltchaninoff, Co ma Putin w głowie, tłum. A. Bilik, 2015.
A. Dubas, Widmo brunatnej Rosji. Ksenofobia na tle etnicznym – przejawy, przyczyny i prognozy, Warszawa 2008.
W. Korończuk (red.), Imperium Putina, Warszawa 2007.
H. Żukowska, Rozważania o gospodarce Rosji na przełomie XX i XXI w., [w:] K. A. Kłosiński (red.), Rosja. Ambicje i możliwości w XXI w., Lublin 2010.
N. Koposow, Ustawy memorialne w Rosji i na Ukrainie. Krzyżujące się historie, [w:] "Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej 13", z. 2, 2015.
A. Miller, Polityka pamięci w Rosji. Rola czynników niepaństwowych, [w:] "Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej 13", z. 2, 2015.
A. Szabaciuk, Eurazjatycki projekt integracyjny Władimira Putina: szanse i zagrożenia, [w:] "Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej 12", z. 5, 2014.
M. Słowikowski, Perspektywy federalizmu w Rosji z punktu widzenia konserwatywno-autorytarnej modernizacji
rosyjskiego reżimu politycznego, [w:] "Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej 12", z. 1, 2014.
M. Lesińska, Polityka migracyjna Federacji Rosyjskiej
w kontekście polityki zagranicznej i sytuacji demograficznej,
"Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej 12", z. 1, 2014.
A. Gil, Migracje i kwestie bezpieczeństwa
w Południowym Okręgu Federalnym Rosji", Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej 12", z. 1, 2014.
M. Chawryło, Sojusz ołtarza z tronem. Rosyjski Kościół Prawosławny a władza w Rosji, http://www.osw.waw.pl/sites/default/files/prace_54_pl_sojusz_oltarza_net_0.pdf
Н. А. Баранов, Эволюция современной российской демократии: тенденции и перспективы, СПб 2008, с. 152-215.
А. В. Макаркин (ред.), Россия: вчера, сегодня, завтра. С точки зрения экспертов, Москва 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: