„Wszyscy wyszliśmy spod płaszcza Gogola”: proza rosyjska epoki realizmu I 3202-S1SLPG31z
Seminarium ma za zadanie poszerzenie i pogłębienie wiedzy na temat realistycznej prozy rosyjskiej, jak również skłonienie do refleksji nad samym pojęciem realizmu. W związku z tym w trakcie zajęć omówione zostaną znaczenia tej kategorii, przemiany w jej rozumieniu i przełożeniu na sposób prezentacji rzeczywistości w utworach literackich. Studenci zapoznają się w szczególności z rozwojem tendencji realistycznych w literaturze rosyjskiej, co pozwoli im w sposób bardziej świadomy dokonać wyboru tematu pracy licencjackiej.
W ramach seminarium usystematyzowana zostanie też wiedza o kontekście historycznym i kulturowym epoki, co ma na celu umożliwienie studentom napisania pracy poświęconej powiązaniom między literaturą a innymi aspektami życia kulturalnego i społecznego.
Ważnym elementem zajęć jest też bezpośrednie przygotowanie do napisania pracy licencjackiej: pomoc przy wyborze jej tematu, sformułowaniu tezy, ułożeniu planu, doborze bibliografii itp. Na zajęciach duży nacisk kładzie się na przypomnienie, omówienie i ćwiczenie podstawowych umiejętności związanych z warsztatem literaturoznawczym: analiza tekstu prozatorskiego, korzystanie z opracowań naukowych, umiejętne cytowanie, sporządzanie bibliografii i przypisów, cytowanie itp.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu prozy rosyjskiej epoki realizmu, w szczególności rozszerzoną wiedzę na temat wybranego zagadnienia będącego przedmiotem samodzielnych badań;
- zna problematykę i podstawowe założenia omawianych na zajęciach prac teoretycznych i historycznoliterackich;
- zna podstawową rosyjską terminologię literaturoznawczą;
- zna i rozumie podstawowe metody badawcze w zakresie analizy i interpretacji dzieła literackiego;
- zna podstawowe zasady pisania prac naukowych, w szczególności zasady cytowania, sporządzania bibliografii i przypisów.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student:
- potrafi sporządzić bibliografię opracowań naukowych poświęconych wybranemu przez siebie zagadnieniu;
- umie sporządzić notatki z przeczytanych opracowań i właściwie je wykorzystać;
- umie analizować prozatorskie utwory literackie posługując się właściwą terminologią literaturoznawczą;
- potrafi wypowiadać się pisemnie i ustnie na tematy związane z historią literatury używając naukowej odmiany języka rosyjskiego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy, potrafi ją uzupełniać i doskonalić;
- potrafi określić priorytety służące realizacji określonego zadania oraz ustalić plan, który pozwoli na osiągnięcie założonego celu;
- stosuje się do zasad korzystania z cudzego dorobku naukowego.
Kryteria oceniania
Przygotowanie do zajęć; aktywność; przygotowanie planu, wstępnej bibliografii i jednego rozdziału pracy licencjackiej.
NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS
6 ECTS
Seminarium – 30 h
Bieżące przygotowanie do zajęć – 20 h
Samodzielna lektura – 50 h
Przygotowanie planu, wstępnej bibliografii i jednego rozdziału pracy – 80 h
Razem: ok. 180 h
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Opracowanie poświęcone metodologii pisania prac dyplomowych (np. A. Dudziak, A. Żejmo, Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodologiczne dla studentów, Warszawa 2008; U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanisty, Warszawa 2007).
2. E. Auerbach, Mimesis. Rzeczywistość przedstwiona w literaturze Zachodu (dowolne wydanie).
3. A. Esin, Principy i priemy analiza literaturnogo proizvedenia, Moskva 2000.
4. M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Słownik terminów literackich, Warszawa 1976 i nast.
5. Z. Mitosek, Mimesis: zjawisko i problem, Warszawa 1997.
6. Indywidualne propozycje lekturowe, w zależności od potrzeb oraz zainteresowań studentów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: