- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Europejskie wartości w literaturze rosyjskiej a współczesna propaganda 3201-EWL-OG
Treści kształcenia:
Wojna obywatelska w „Konarmii” I. Babela (spojrzenie z czerwonej perspektywy);
Wojna obywatelska i rewolucja w „Białej gwardii” M. Bułhakowa (spojrzenie z białej perspektywy);
Motyw poszukiwania szczęścia w powieściach Ilfa i Pietrowa;
„Palisandria” S. Sokołowa jako dekonstrukcja postmodernistyczna;
„Dar nierukotwornyj” L. Ulickiej w kontekście ponadczasowych wartości;
Człowiek i system przez pryzmat publicystyki W. Nowodworskiej;
Los człowieka po rozpadzie Związku Radzieckiego w powieści S. Aleksijewicz „Czasy secondhand”.
Nakład pracy studenta:
Łączna wartość punktów ECTS = 2 (1 semestr):
- wykłady (godziny kontaktowe) – 30 godz. = 1 ECTS;
Samodzielna praca studenta poza salą zajęciową = 1 ECTS
- samodzielne przygotowanie do każdych zajęć - ok. 2 godz. (razem: 30 godz.);
- przygotowanie do zaliczenia – 10 godz.
(razem w sali i samodzielnie: ok 60 godz. = 2 ECTS).
Tematyka:
- Rosja w literaturze rosyjskiej
Formy pracy:
- czytanie i analiza samodzielnie w domu tekstów, omawianych na zajęciach
- dyskusja nad kwestiami kulturowymi i historycznymi
- praca zespołowa z uwzględnieniem różnych ról
- analizy tekstów
- oglądanie materiałow wideo
- wyjścia do kina i teatru, analiza
- wyjazdy poznawcze
Metody pracy: aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, „burza mózgów); programowane (z użyciem komputera), plenerowe (kino, teatr, prezentacje, wycieczki).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu w zakresie wiedzy student:
- potrafi analizować tekst literacki;
- posiada pogłębioną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa, kultury i historii;
- potrafi dokonać właściwego wyboru metody badawczej w odniesieniu do materiału i stawianych sobie pytań badawczych;
- potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań;
- rozumie istotę rzetelności i wymiar etyczny prowadzonych badań
(K_W01, K_W02, K_W04, K_W07).
W zakresie umiejętności: student rozpoznaje i prawidłowo interpretuje symbole obecne w literaturze języka B i C i jest świadomy tego, jakie wartości leżą u jej podłoża (K_U01, K_U04).
W zakresie postaw: student jest otwarty na różnice międzykulturowe i wykazuje zainteresowanie nimi; ma świadomość, iż działania podejmowane w komunikacji międzykulturowej winny służyć zachowaniu dziedzictwa kulturowego danego regionu lub kraju (K_K05).
Kryteria oceniania
Ocena ciągła na podstawie:
- obecności (dopuszczalne 2 nieobecności);
- przygotowania do zajęć (przeczytanie zadanych tekstów, otwartość do dyskusji);
- jakości pracy na zajęciach (odpowiedzi na pytania, aktywna dyskusja);
- terminowości oddawania zleconych prac;
- zaliczenia końcowego testu pisemnego lub dyskusja ustna w zakresie przedstawionych tematów.
Kryteria oceniania:
1. Kryteria oceniania testów:
- ocena dostateczna (3,0) po uzyskaniu 12 z 20 punktów tzn. prawidłowe odpowiedzi na pytania w teście (12 z 20);
- ocena dobra (4,0) po uzyskaniu 15 z 20 punktów tzn. prawidłowe odpowiedzi na pytania w teście (15 z 20);
- ocena bardzo dobra (5,0) po uzyskaniu 18 z 20 punktów tzn. prawidłowe odpowiedzi na pytania w teście (18 z 20).
2. Kryteria bieżącej oceny aktywności:
Za aktywny udział w każdych zajęciach student otrzymuje ocenę cząstkową "+". Na koniec semestru "+" są sumowane.
Ocena aktywności za cały semestr obliczana jest w proporcji do najwyższej liczby “+” uzyskanej przez najlepszego studenta w następujący sposób:
0-25% najwyższej liczby punktów – 2 (ndst);
25-50% najwyższej liczby punktów – 3 (dst);
50-75% najwyższej liczby punktów – 4 (db);
75-100% najwyższej liczby punktów – 5 (bdb).
3. Kryteria oceny semestralnych sprawdzianów pisemnych:
kryteria uzyskania oceny dostatecznej (3,0):
- student udzielił odpowiedzi na połowę spośród zaproponowanych pytań problemowych;
- odpowiedzi odnosiły się tylko ogólnie zadanych pytań, znalazły się w nich liczne elementy zbędne (nie na temat);
- stanowisko studenta wobec postawionego w pytaniu problemu zostało zaznaczone jedynie pośrednio;
- student przytoczył dyskusyjne/wątpliwe argumenty na poparcie swej odpowiedzi;
- w swej argumentacji student wykazał się znajomością podstawowej faktografii, przytoczył niewiele konkretnych faktów, nazwisk, pojęć, liczb; zdarzały się liczne błędy merytoryczne;
- wypowiedź studenta została sformułowana z licznymi błędami językowymi, choć przekaz pozostał zrozumiały.
kryteria uzyskania oceny dobrej (4,0):
- student udzielił odpowiedzi na większość zaproponowanych pytań problemowych;
- odpowiedzi odnosiły się wprost do zadanych pytań, choć znalazły się w nich również elementy zbędne (nie na temat);
- z pracy wynika, jakie jest własne stanowisko studenta wobec postawionego w pytaniu problemu;
- student poparł swoje stanowisko co najmniej dwoma argumentami, nie do końca trafnymi;
- w swej argumentacji student wykazał się dobrą znajomością faktografii, przytoczył kilka konkretnych faktów, nazwisk, pojęć, liczb; zdarzały się błędy merytoryczne;
- wypowiedź studenta została sformułowana z dbałością o zasady poprawności językowej, choć zdarzały się błędy językowe.
kryteria uzyskania oceny bardzo dobrej (5,0):
- student udzielił odpowiedzi na wszystkie zaproponowanych pytań problemowych;
- odpowiedzi były na temat, odnosiły się wprost do zadanych pytań;
- student jasno sformułował swoje stanowisko wobec postawionego w pytaniu problemu;
- student poparł swoje stanowisko kilkoma rzeczowymi argumentami;
- w swej argumentacji student wykazał się bardzo dobrą znajomością faktografii, przytoczył konkretne fakty, nazwiska, pojęcia, liczby;
- wypowiedź studenta została sformułowana z zachowaniem zasad poprawności językowej.
4. Kryteria uzyskania oceny semestralnej:
Ocena z przedmiotu obejmuje:
- 30% - ocena ciągła, czyli bieżące przygotowanie do zajęć (obecność, aktywny udział w zajęciach, wykonywanie prac domowych, kartkówki);
- 40% - 2 testy kontrolne (każdy test po 20%);
- 30% - 1 test końcowy lub dyskusja ustna.
Skala ocen:
99% -100% - 5!
98% - 91% - 5
90% - 86% - 4,5
85% - 76% - 4
75% - 71% - 3,5
70% - 60% - 3
poniżej - 2 (nie zaliczone)
Literatura
Teksty literackie do analizy:
Бабель И., Конармия.
Булгаков М., Белая гвардия.
Ильф И., Петров Е., Двенадцать стульев. Золотой теленок.
Соколов С., Палисандрия.
Улицкая Л., Дар нерукотворный.
Новодворская В., Над пропастью во лжи.
Алексиевич С., Время секонд хэнд.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: