- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Eksperymenty lingwistyczne 3201-ELS-OG
Celem kursu jest przedstawienie studentom największych osiągnięć z zakresu szeroko rozumianego językoznawstwa eksperymentalnego. W ramach zajęć, studenci zapoznają się z przebiegiem i wynikami badań z zakresu percepcji mowy, pragmatyki i semantyki językowej, aspektów społecznych różnic dialektalnych i subdialektalnych, psychologii języka oraz akwizycji języka ojczystego i bilingwizmu. Formuła zajęć będzie połączeniem mini-wykładów z omówieniem lektur oraz analizą odkryć naukowych i ich wpływu na nasze rozumienie języka. Od strony praktycznej, studenci będą się zastanawiać nad tym w jaki sposób projektować eksperymenty, jak stawiać hipotezy badawcze, jak dobierać metodologię i realizować oraz opisywać badania.
Przedmiot prowadzony będzie w sposób elastyczny w zależności od wiedzy wstępnej i zainteresowań grupy (więcej lub mniej praktyki/teorii/lektur). Zajęcia będą przydatne dla każdej osoby zainteresowanej językoznawstwem i jego osiągnięciami z perspektywy empirycznej. Dotyczy to w szczególności badań socjo-, psycho- i neurolingwistycznych. Przedmiot jest także dobrym wstępem do budowania własnego warsztatu badawczego, analizy literatury i przedstawiania lub streszczania wyników badań naukowych. Będziemy się skupiać na poprawieniu rozumowania naukowego i interpretowania analizowanych artykułów naukowych, jest więc szczególnie przydatny dla osób, które wkrótce zmierzą się z wymagającym zadaniem jakim jest napisanie pracy magisterskiej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student(ka)
- ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych odkryć naukowych z dziedziny językoznawstwa oraz z pogranicza językoznawstwa i innych dyscyplin
- zna podstawową metodologię badań naukowych z zakresu językoznawstwa eksperymentalnego oraz psycho- i neurolingwistyki, a takżę jest w stanie znaleźć jej zastosowania do subdyscypliny i języka, który go/ją interesuje
- jest w stanie samodzielnie analizować badania naukowe, interpretować ich wyniki oraz opracowywać indywidualne projekty obejmujące badania eksperymentalne o zbliżonej tematyce
- jest w stanie rzetelnie przekazać wnioski płynące z omówionych oraz podobnych eksperymentów, wskazać na ich przydatność oraz powiązanie z obecnym stanem wiedzy na temat zjawisk językowych
- jest w stanie samodzielnie formułować hipotezy badawcze i przewidywane wyniki badań oraz kroki jakie należy podjąć, aby zrealizować badanie naukowe na ich podstawie
Kryteria oceniania
uczestnictwo, lektura wskazanych artykułów i materiałów naukowych, projekty badawcze studentów
Literatura
Omawiane eksperymenty będą dobierane tak, aby dotyczyły różnych języków. Dokładna lista zostanie podana na pierwszych zajęciach. Dodatkowo, proponowane będą lektury związane z językiem specjalizacji studenta/studentki i/lub opracowane w języku studenta/studentkę interesującym.
Aitchison, J. (2007). The articulate mammal: An introduction to psycholinguistics. London: Routledge.
Blom, E. & Unsworth, S. (Eds.) (2010). Experimental methods in language acquisition research. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins.
Litosseliti, L. (Ed.). (2010). Research methods in linguistics. Continuum.
Gonzalez-Marquez, M. (Ed.). (2007). Methods in cognitive linguistics (Vol. 18). John Benjamins Publishing.
Rosenberg, S. (2014). Handbook of applied psycholinguistics: major thrusts of research and theory. Hove: Psychology Press.
Stemmer, B., & Whitaker, H. A. (Eds.). (2008). Handbook of the Neuroscience of Language. Academic Press.
Wei, L. & Moyer, M. (2008). Blackwell guide to research methods in bilingualism and multilingualism. Oxford: Blackwell.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: